Hej,

Har en Electrolux frys med ismaskin. Nog den viktigaste prylen i mitt kök. Används dagligen.
Dock händer det ibland att tilloppet fryser. Lösningen har då varit att tömma frysen och låta den "tina".
Har läst att man kan dra ut matarslangen från baksidan men på min modell sitter ju kondensorn i vägen så man kommer inte åt.

Finns det något annat smart sätt att fixa detta? Inte alltid man har möjlighet att tömma frysen och det blir fort abstinens om jag inte får mina isbitar.
 
A
Men ta bort kondensorn då.
 
electroluxaren skrev:
Men ta bort kondensorn då.
Visst hade man kunnat göra det men då är man inne på motsvarande arbetsinsats som att tömma frysen och låta den tina och dessutom i kombination med att det är en stor risk med det arbetet för att både fästena och rören kan gå av på grund av metallutmattning. Så då tömmer jag hellre frysen.
 
A
De går inte av
Tar inte många sekunder. I heller
 
Det låter ju riktigt trist att tilloppet fryser.
Funderar på att köpa en Electrolux frys med ismaskin men nu kanske man skall tänka om...
Det är ett återkommande problem alltså?
Vilken modell har du?
 
Skalhamn skrev:
Det låter ju riktigt trist att tilloppet fryser.
Funderar på att köpa en Electrolux frys med ismaskin men nu kanske man skall tänka om...
Det är ett återkommande problem alltså?
Vilken modell har du?
Ingen aning om modell. Inte lätt synligt från framsidan. Modeller tenderar ju att inte vara så långvariga så skulle gissa att min modell inte längre finns. Den är 5+ år gammal (kanske så mycket som 10, dålig koll).
Problemet är regelbundet men inte frekvent. Kanske 1 gång / år och det tog något år innan det dök upp första gången.
För mig ett irritationsmoment men inte värre än så. Ismaskinen är lätt värt det extra besväret.
Det är dock en kass konstruktion som andra tillverkare (eller andra modeller) säkerligen inte har. Hade en liknande maskin i USA som aldrig krånglade under de år jag bodde där.
 
Nån form av värmekabel? Känns som stor konstruktionsmiss..

Vad använder man is till varje dag? Använder knappt is till groggen, Max 1gång/år..

Men saknar bubbel i kylskåpet..
 
hsd
Kan man lägga någon isolering runt slangen
 
A
man kollar att det inte läcker luft runt röret dvs att det är tätat med permagum på baksidan runt ingången till frysen.
man kan mjuka upp det som sitter där det viktiga är att det är tätt.
vissa modeller har i stället en skumgummi tätning.
annars är det värmen från kondensorn som skall se till att det inte fryser.

en orsak som det kan vara men då brukar det bli oftare är att inloppsventilen för vattnet småläcker då blir det inte någon fart på vattnet och det fryser i rännan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.