Är det här en persons egna åsikter om huruvida man är smart eller inte, eller finns det någon statistik/forskning bakom svaren?
 
Det bygger på forskning inom budgivarbeteende (nationalekonomi/spelteori).
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Jag håller inte med om vad som är rätta svaret på fråga 4. Att skrämma bort andra budgivare genom att höja med stora belopp anses inte vara en bra strategi inom spelteorin. Då riskerar man nämligen att få betala mycket mer än vad som kanske egentligen behövdes för att vinna budgivningen. Snabba motbud är effektivare. Det är bara orutinerade budgivare som skräms bort av stora höjningar.
 
Kan någon förklara fråga 8? Bara för att man tror sig veta bostadens riktiga värde behöver väl inte det betyda att man ska skänka bort mellanskillnaden mellan vad andra är beredda att betala och det "riktiga värdet"?
 
BirgitS
-RB- skrev:
Det är bara orutinerade budgivare som skräms bort av stora höjningar.
Fast när det gäller köp av hus så är ju de flesta budgivarna orutinerade.
 
Nu påstods ju "quizen" bygga på forskning inom nationalekonomi/spelteori. Där är det inte en optimal strategi att göra större höjningar än vad man måste. Ofta är det angivet i reglerna vad som är minsta tillåtna höjning. Den bör man hålla sig till.

Det stora problemet med budgivningar på hus är att folk blir känslomässigt engagerade och inte alltid agerar rationellt/optimalt.
 
Orutinerade var ett olämpligt ordval från min sida. Det är inte främst brist på budgivningsrutin jag menade utan att det är de som inte gjort upp sin strategi och beslutat om sitt maxpris som möjligtvis skräms bort. Så länge som man är under sin värdering av objektet är det ju bara att buda vidare oavsett hur stora höjningar motståndarna gör.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Jag förstår inte fråga 1 eftersom hur jag än svarar så får jag fel på den. Om jag har kapital och väljer att köpa huset, måste jag då ha ett bolånelöfte?
 
Jag hade tydligen fel på fråga 7, men den måste ju vara felformulerad! Jag svarade "att se till att du lägger sista budet", vilket ju måste betraktas som en fördel, eftersom det sista budet i en budgivning vanligtvis vinner!

7. Vilket av följande är ett sätt att få fördel i budgivningen?
- Snabbt lägga första budet
- Att se till att du lägger sista budet
- Efter första budet meddela mäklaren att du är flexibel med inflyttningsdatum
 
Det är ju inte alls så att högsta budet alltid vinner. Många säljare har en starkt känslomässig koppling till huset och känner att det är viktigare med vem som köper än att få ut de allra sista 10kkr. Om man som köpare visar att man vill vara smidig och är respektfull så är chansen större att man får köpa, även om man inte lagt högsta budet.
 
Det finns olika taktiker för budgivning, alla har de för- och nackdelar och passar under olika omständigheter.
 
Intressant Quiz men för otydliga frågor tyvärr. Flera av felaktiga svar definitivt rätta. Hur kan det vara bäst att bjuda
1 515 000 om budet innan var 800 000 kr?
 
JOHGUN skrev:
Intressant Quiz men för otydliga frågor tyvärr. Flera av felaktiga svar definitivt rätta. Hur kan det vara bäst att bjuda
1 515 000 om budet innan var 800 000 kr?
Just den frågan borde inte haft svarsalternativ med summor, det blir förvirrande.
 
Angående fråga 5, kanske gäller fråga 4 också, så har man kommit fram till att vid ja/nej-frågor som är skriva med otydligt typsnitt så blir folk generellt mera negativa(svarar nej) än frågor med tydliga typsnitt, eftersom det kräver mera kraft från hjärnan att tolka texten innan man kan ens fundera på frågan.

Så att lägga sig på en ickejämn summa (hela 100 000kr) med betydande värde (inte 500kr över) kanske får folk att tänka lite mera än att bara dras med i budgivningen.

Kanske varierande bud som ger icke jämna totalbud som ges relativt fort kanske får de som dras med(tyvärr är det fler än vad man tror) att ge upp eftersom det kanske kopplar in hjärnan, så att de måste fundera över värdet budet/fastigheten.
 
Jag tycker ändå att det beror på tidigare bud, hur stor är höjningen? Om jag är med i en budgivning och motparten bara höjer 5000 kr, så känns det som att de börjar nå sin gräns, att de inte har mer pengar, eller att de tycker att huset är inte värt mer än så här. Men om de höjer 100 000 kr åt gången, är det en tydlig signal om att "här finns det kosing, vi bryr oss inte om vad det kommer att kosta, vi SKA ha huset". Så om siffran är ett jämnt hundratusental eller en udda siffra, spelar mindre roll än HUR mycket man höjt med, och vad jag själv tycker huset är värt i jämförelse.
 
  • Gilla
JOHGUN
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.