I
Hörde vi ska få mindre skatt om ett år, kanske. PRO jublade ju så det måste vara nåt rejält tilltaget, och det behövs om man ska kunna betala alla höjningar förknippade med husägandet, vi fick en efterskatt på 10500kr, troligen max fastighetsskatt, ( avgift, låter ju finare ). Vad det andra är för skatt har jag ingen aning om. Detta samt kommunala höjningar så, ja det går rejält minus nu. Undrar hur länge sparpengarna räcker.:(
Hoppas verkligen att siffran 131kr/månaden för en som jobbat 45 år i industrin, som jag, är ett felaktigt rykte.
Men ni som inte dras med kostnader som ovan, vad ska ni göra med alla pengar?:)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
ion skrev:
...
Men ni som inte dras med kostnader som ovan, vad ska ni göra med alla pengar?:)
Jag tänker köpa en sexpack lättöl av bästa märke och festa loss ordentligt.
Det tycker jag att hustrun och jag har gjort oss väl förtjänta av (y) (y) (y)
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
I
Det var en bra idé.:)
Men lockar inte mig tillräckligt för att sälja huset och flytta till hyresbostad.;)
Förresten blir det väl så att om man hyr och får bostadsbidrag minskar väl det i motsvarande grad.:confused:
Och husbil går ju inte heller om de får igenom den nya bilskatten, kanske om man kunde ha den utlandsregistrerad.:rolleyes:
 
Ett år eller två kan du ju bosätta dig i Portugal, för att slippa skatt på tjänstepensionen,
innan Magdalena och EU-kommissionen har "stramat upp" reglerna.

Och som bonus slippa det jäkla lättölet :p

Hoppas att du ursäktar att jag tramsar lite.
Har faktiskt redan fått min statliga pension höjd med 342 kr/mån efter skatt sedan förra året.
 
I
KnockOnWood skrev:
Ett år eller två kan du ju bosätta dig i Portugal, för att slippa skatt på tjänstepensionen,
innan Magdalena och EU-kommissionen har "stramat upp" reglerna.

Och som bonus slippa det jäkla lättölet :p

Hoppas att du ursäktar att jag tramsar lite.
Har faktiskt redan fått min statliga pension höjd med 342 kr/mån efter skatt sedan förra året.
Portugal? Då måste man väl vara på fyllan ständigt för att förstå språket eller åtminstone för att kunna tala det?;)
Jo jag fick också nån hundring men den knep kommunen direkt med råge på höjda avgifter på VA och sopor. :mad:

Gränsen för relativ fattigdom ligger nu på 11 830 kronor per månad i disponibel inkomst. Det borde vara det minsta man skulle få enligt min mening, oavsett om man jobbat häcken av sig i hela sitt liv eller inte gjort något nyttigt alls. Men självklart vore det riktigt att 48 års skattande borde ge viss fördel.
http://www.pro.se/pension/Nyhetsarkiv/Fler-aldre-under-fattigdomsgransen/
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
Problemet är nog lite dubbelriktat för många kvinnor.
På grund av barnafödande och -omhändertagande och många år med deltidstjänst, samt längre förväntad livslängd än män, så får de lägre pension.
Och för att maximera tjänstepensionen tar de ofta ut denna på 5 år, i stället för 10, 15, 20 år eller livslångt, för att få en högre pension vid 65 års ålder.

När då dessa fem år gått ut när de fyller 70, faller hela tjänstepensionen bort.
Då blir de fattigpensionärer på riktigt!
 
I
KnockOnWood skrev:
Problemet är nog lite dubbelriktat för många kvinnor.
På grund av barnafödande och -omhändertagande och många år med deltidstjänst, samt längre förväntad livslängd än män, så får de lägre pension.
Och för att maximera tjänstepensionen tar de ofta ut denna på 5 år, i stället för 10, 15, 20 år eller livslångt, för att få en högre pension vid 65 års ålder.

När då dessa fem år gått ut när de fyller 70, faller hela tjänstepensionen bort.
Då blir de fattigpensionärer på riktigt!
Jag tar också ut tjänstepensionen på 5 år och kan säga dig att jag ligger strax över fattiggränsen, trots heltidsarbete. Tror kvinnor som skött barn o hem hamnar under hur de än gör. Vad jag säger är att jag tycker det är fel att någon ska behöva hamna där i ett rikt land som strör pengar runt omkring sig.
 
Ja, det är mycket snack om att "inte ställa grupper mot varandra" nu.

Och då är ju det oftast gamla och sjuka som får lida.
 
I
KnockOnWood skrev:
Ja, det är mycket snack om att "inte ställa grupper mot varandra" nu.

Och då är ju det oftast gamla och sjuka som får lida.
Så är det, den tysta, ödmjuka, massan är ett tacksamt offer.
Ingen som vet vad för skattesänkning de pratar om ska införas strax innan nästa val?
 
Har ganska skaplig pension men känner mig lite orolig om EU kravet på att Sverige skall införa fastighetsskatten. Undrar hur många pensionärer i så fall kommer att bli tvungna att flytta ut på gatan.
Stöder definitivt inte sverigedemokraterna men gävlas "mina" politiker med mej kan jag vara lika gävlig tillbaks och lägga min röst på SD!
 
nallepu skrev:
Har ganska skaplig pension men känner mig lite orolig om EU kravet på att Sverige skall införa fastighetsskatten...
Vad är det för krav?
Det är något jag inte känner till (trots, eller på grund av, hög ålder).
 
Eu vill att Sverige skall införa fastighetsskatt för att hejda alltför höga fastighetspriser. Vet inte hur dom tänker? Troligtvis blir det så att få kommer att ha råd att köpa villor och bostäder eftersom man skall betala en hög fastighetsskatt.
Sen är det väl så att Eu vill snylta på våra skatteinkomster utan att vi svenskar får något tillbaka.
Stöder inte SD men börjar SD styra och ställa kan man hoppas på att det efter några månader slutar med regeringskris och då hoppas jag att mitt parti kommer att lyssna på MEJ!
 
Vi har importerat premiepensionssystemet från Chile - Pinochets Chile. Inte alls en svensk uppfinning fast man ville få oss att tro det och diverse utländska regeringar skickade hit experter för att studera underverket.

Pinochet var inte helt korkad, han lät militär och polis ha kvar det gamla, fördelaktigare pensionssystemet. Min fru och jag åkte på bröllopsresa till hennes släkt i Chile 2008, samma månad som Lehman Brothers och andra utlöste bankkatastroferna, och fick veta att hennes vänner och bekanta förlorade runt 30 procent av sina pensionsfondspengar.

Göran Persson lär ha sagt att han var förvånad över att det gick så lätt att få igenom det nya pensionssystemet. Jag tror det fanns tre orsaker: 1. de som röstade igenom det slapp det mesta av verkningarna, eftersom det infördes gradvis. 2. väldigt få satte sig in i hur det skulle funka. 3. några som var intresserade tänkte att de skulle få några kronor mer i pension än grannen, för att de skulle placera sina premiepensionspengar så intelligent.

Det finns åtminstone två böcker att läsa om det här: "Som en skänk från ovan - politiken bakom pensionssveket" av Ulla Hoffman (2005) https://sv.wikipedia.org/wiki/Ulla_Hoffmann, och "Blåsningen - så har det nya pensionssystemet lurat oss alla" av Inga-Lisa Sangregorio (2018) https://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/a/On7RBq/du-gamla-du-lurade. Hoffmans bok kom nog för tidigt, väldigt få var intresserade, åtminstone inte av att stoppa projektet, och Sangregorios för sent, sex eller sju av åtta riksdagspartier skulle behöva ångra sig.

När jag började undra över det här hittade jag en artikel av nationalekonomen Bo Södersten i tidskriften Ekonomisk Debatt på internet: https://www.nationalekonomi.se/filer/pdf/29-5-bs-kn.pdf sida 354. Han skriver om Chiles ekonomi ("undret") som bland annat bestod i att Pinochet-regimen införde det så kallade "fullt fonderade" pensionssystemet redan från 1980, "...som veterligen första land..." och "... det skulle göra individen mer oberoende av politiska beslut och skänka individen en beslutsförmåga över den egna framtida inkomsten som ett fördelningssystem aldrig kan ge." Jo jag tackar jag. Det där är ett annat sätt att säga att politikerna såg till att slippa ansvaret.

Eftersom det fortfarande är förbjudet (i princip) att svälta ihjäl i Sverige tvingades man införa och höja garantipensionen. Den har hjälpt till att avslöja pensionssystemet, eftersom skillnaden mellan att arbeta ett helt liv och inte göra det blir så liten. Daniel Barr, tillträdande generaldirektör för Pensionsmyndigheten, beklagade det här i en debattartikel i SvD för en månad sen https://www.svd.se/kopplingen-mellan-jobb-och-pension-allt-svagare (bakom betalvägg tyvärr). Han skrev: "Det finns två lösningar om man önskar få upp pensionsnivåerna till den målsatta nivån – antingen förmår man människor att arbeta längre eller så höjer man premierna." Andra har konstaterat att det dröjer många många år innan sådana ändringar ger resultat.

Det har också konstaterats att löntagarnas andel av bruttonationalprodukten har sjunkit stadigt sen 70-talet. Om den inte hade gjort det kunde vi ha accepterat höjda pensionsavgifter utan knot.

Vi som redan är pangschos hinner läsa hur många böcker som helst i väntan på att sex eller sju av åtta riksdagspartier ska ändra sig. Ni vet vilka två jag tycker ni ska köpa först.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Eu vill att Sverige skall införa fastighetsskatt för att hejda alltför höga fastighetspriser. Vet inte hur dom tänker? Troligtvis blir det så att få kommer att ha råd att köpa villor och bostäder eftersom man skall betala en hög fastighetsskatt.!
Nja, EU är väl inte oroliga för just priset utan i kombination belåningsgrad. Men som jag förstår det är Sveriges svar förändrade amorteringskrav som ska få liknande effekt, med fördelen att då går pengar i din egen plånbok men en form av tvångssparande.
Är ingen expert på EU men som jag förstår det kan man inte styra över enskilda länders skattesystem, sedan finns det viss reglering handel mellan länder gällande skatter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.