Vi bor i ett äldre hus med avloppsledningar i betong och egen vattenkälla. Av den anledningen behåller vi vår gamla toalett som inte är direkt snålspolande....
Men! Vårt inkommade vatten nu på vintern är kanske 2 grader och sedan tar toan in 10 liter sånt kallt vatten. Sommartid "svettas" behållaren som fasen, så kondensvatten samlas på golvet.
Är det någon som isolerat sin toabehållare invändigt?
 
jag skulle nog satsa på att göra den snålspolad istället
 
Jag skulle köpa en hygrometer och mäta luftfuktigheten ute och inne. Det du beskriver är ett vanligt fenomen i otillräkligt ventilerade byggnader.
 
poiu skrev:
Jag skulle köpa en hygrometer och mäta luftfuktigheten ute och inne. Det du beskriver är ett vanligt fenomen i otillräkligt ventilerade byggnader.
Nej, det beror på att vattnet är så kallt!!! Vi hade/har samma problem ;) Hade egen djupborrad brunn (96 m), har nu kommunalt nergrävt ca 2,5 m i norra Dalarna, isande kallt på sommaren :surprised:
 
Om yttemperaturen på cisternen är under 13-14°C så blir det kondens sommartid oavsett hur väl ventilerat badrummet är.
Ju kallare vatten i cisternen destå mer kondens.
Har du endast 2°C kallvatten så blir det ganska svettigt på cisternen, att isolera utvändigt på cisternen är nog inte så lätt isoleringen måste även ha en diffspärr.
Då är det nog enklare att sätta en blandningsventil som blandar in lite varmvatten så att vattnet in i cisternen är ca 13°C

/Patrik
 
Jag vidmakthåller att du bör kolla luftfuktigheten. Naturligtvis bildas det kondens på en så kall behållare, men det verkar vara väldigt mycket. Sedan beror det ju på hur ofta man spolar.
 
poiu skrev:
Jag vidmakthåller att du bör kolla luftfuktigheten. Naturligtvis bildas det kondens på en så kall behållare, men det verkar vara väldigt mycket. Sedan beror det ju på hur ofta man spolar.
Visst kan man kolla luftfuktigheten, men att det skulle bero på dålig ventilation får du mig aldrig att tro på >:(
Problemet är helt klart störst på sommaren när det är varmt ute. Vi hade frånluftsventil på toa, toadörren stod dessutom alltid öppen eftersom katternas sandlåda stod där, ytterdörren öppen, fönster öppna, spisfläkt i köket, balkongdörrar och fönster öppna på övervåningen, takfläkt igång (öppen trappa upp från hallen där toan är)   och kondensvattnet rann från vattenbehållaren :surprised: Ventilera mera om du kan [smiley=evil.gif]

Första sommaren vi bodde i det "nya" huset höll jag på att bli galen för det kondenserade inte bara på cisternen utan även på rören och vattenmätarna (vi har 2 toaletter, en på varje våningsplan) frånluftsventiler här också och dörrarna öppna (kattlådor)
I sommar var det bättre eftersom vi bytt till snålspolande toaletter (3/6) och fått plocka bort vattenmätarna. Så jag tror på Carmans idé, byt till snålspolande ;) eller gör den till snålspolande (ändra armen i cisternen) det gjorde vi i huset med eget vatten, men det kondenserade iaf när vi "tömt" hydroforen :)
Om du är rädd att avloppet ska sätta igen får ni lära er att spola 2 ggr när behovet så påkallat :-[

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.