A
Jag har en del funderingar på att passa på att byta golv nu när vardagsrummet är så gott som utrymt.

Det som ligger där nu är en rutbrädelamellparkett från 60-talet. Verkligen jättefint golv, 22 mm tjockt och 5 mm slitskikt i ek, aldrig slipat. Tyvärr är golvet fördärvat i ett område i hörnet vid trappan och stavar har lossnat och krympt och vridit sig. (Oklart varför, finns inget vatten eller avlopp här.)
Vid visningen var det möblerat så att det inte syntes, vilket var synd för hade man sett det så hade man ju kunnat planera inflyttningsdatum så att det kunnat åtgärdas innan inflytt. Men nu, flera år senare, finns det alltså en ny chans, eftersom jag utrymt rummet för målningen som jag gjort.

Rummet ligger på övervåningen och nuvarande parkett verkar ligga direkt på reglar.

Enligt vad jag kan uttyda från en teknisk beskrivning är mellanbjälklaget uppbyggt enligt följande:
2" x 8" och 3" x 8" bjälkar c/c 60 cm med 3/4" glespanel och innertakplank av gips på undersida, trossbottenpapp, 22 mm limmad och spikad spånskiva.

Någon spånskiva kan jag dock inte se till så jag antar att den är ersatt med parkettgolvet på 22 mm. Reglarna med c/c 60 cm kan jag känna. Tyvärr är utbudet av parkettgolv som är 22 mm mycket begränsat och att lägga massivt plankgolv tror jag inte är något för amatörer.

Så jag antar att jag måste lägga golvspånskivor först. Det verkar vara 22 mm golvspån som gäller. Därefter skulle jag vilja ha åtminstone en 14 mm parkett.

Är det så att jag kan välja att lägga parkettbrädorna i valfri riktning om jag lägger 22 mm golvspån? Nu ligger parkettbrädorna i detta rum tvärsemot hur de ligger i resten av huset, men eftersom det är rutbrädemönster så stör det inte. Så valet står mellan att lägga rutbrädemönster i samma riktning igen, eller att lägga annat mönster i samma riktning som resten av huset.

I rummet finns också ett överhäng på ca 1,5 m, närmast fönstret. Parketten längst ut på överhänget ser inte så bra ut heller, men jag tror att största problemet har varit värmen från elementet.
Med överhäng menar jag att övervåningen alltså är litet större än undervåningen. Denna del hänger alltså fritt i ute i luften och utgör första delen av altantaket på nedre plan. I överhänget går elementrör under golvet i överhänget och sedan ner i vägggen på undervåningen.

Jag känner mig väldigt osäker på hur detta överhäng ska hanteras med tanke på att det nästan är som en yttervägg, fast på en annan ledd...

Ska det vara fukttåligt golvspån här? Ska det vara fuktspärr? Här i överhänget möts ju kallt från utomhus och varmt från elementrören, så det finns väl bästa möjligheter för kondens?
Om det blir fukt så vill jag ju inte hålla kvar den inne så att den förstör mitt nya fina golv...
Men just nu blåser det friskt när golvlisten är borttagen så det är välventilerat!

Idéer? Rekommendationer?

En enkel ritning av ett vardagsrum som visar mått, ett överhäng och riktningen för golvbrädorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lägg golvspån å sen golvet i den riktning du vill...

Överhänget skall väl vara självbärande redan idag?
 
A
Jag antar att den del av parkettgolvet där överhänget är är lika självbärande som resten av golvet. Det ligger ju på samma golvreglar som resten av parkettgolvet (reglarna går i riktning mot fönsterpartiet).
 
Bara att köra på...

Har självbärande parkett i allrummet som snart ska bytas mot spån och 14mm click parkett.
 
Massivt plankgolv går fint att lägga.

Lite beroende på hur skadan ser ut, men jag skulle inte vara förvånad om det går att reparera. Iom att det är en liten bit så bör det inte ta så lång tid och alltså inte bli så dyrt. Det svåraste är kanske att få tag på ngn som är kunnig/skicklig på det, men du är ju på rätt forum med ett enormt nätverk...
 
A
Jo, jag funderade ett tag på reparation, men kostnaden drar iväg på det alternativet också när golvet sedan ska slipas och behandlas. Och så får jag ju inte se hur golvet ute vid överhänget har klarat 50 år i det tuffa läget. Men att ersätta det med golvspån, som borde vara mer poröst, känns inte heller självklart.
 
A
Men det byggs ju en hel del nytt med överhäng så det borde ju finnas bra principer för hur det ska se ut. På 60-talet testades det ju ganska mycket och vissa principer visade sig fungera väl och andra mindre väl.
 
A
Jag ringde en golvbutik som också lägger golv för att höra vad det skulle gå på att få golvet lagt. De var intresserade av att lägga klickgolv på det befintliga golvet. När jag började att prata om att lägga golvspån på reglar så hade de "väldigt mycket att göra".:D

Man skulle lägga de 3000 kr för golvspån+spik+lim på ett finare golv istället! :D
 
A
Vad säger ni, ska jag lägga det nya parkettgolvet så att brädorna är i riktning mot ljuset från fönstret?
Jag har hittat ett fint 2-stavsgolv.
 
Men om nuvarande golv är hyfsat slätt så är väl golvfirman inte så fel på det? Vad är nackdelen med att lägga det nya direkt ovanpå? Det blir ju samma höjd som att ta bort det gamla och lägga golvspån. Eller har du anledning att tro att det finns problem under som du vill åtgärda?
 
A
Jag ska gå på golvfirmans idé och lägga på det befintliga golvet. Jag tror inte att det finns några problem för då skulle det nog synas i taket på våningen under. Men jag ska försöka öppna lite försiktigt i fördärvade hörnet för att kolla för säkerhets skull och se om jag kan få in några rör för nätverkskabel. De stavar som slagit sig får jag nog limma fast ordentligt och slipa ner så att det blir slätt.

Elementrören som går i överhänget är dock original från 60-talet så de har väl egentligen passerat sitt bäst-före-datum.
 
A
Ja, det ser ju fint ut i mellanbjälklaget. Men det ser ju inte ut att finnas någon isolering!:eek:
Vy inuti mellanbjälklag utan synlig isolering, spikar sticker ut från reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det bara isolerat vid överhänget?

Låter det som en bongotrumma på nedervåningen när någon går där uppe?
 
A
Hela sträckan inklusive överhänget är ju 4,75 m, men jag har ännu svårt att få en uppfattning om hur långt bort isoleringen är. Jag hoppas verkligen att överhänget är isolerat.

Ja, det brukar låta som om det är elefanter på övervåningen.(y)
 
Då är nog överhänget och lite till isolerat.

Vill du ha bättre stegdämpning är det bara att riva upp golvet och isolera...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.