Fruktsallad
Vi låtsats att alla tomter är likvärdiga markmässigt, vilken tomt är då bäst placerad inom rödmarkerat område? Jag tycker det är jättesvårt att hitta en favorit för det är ju grannar och vägar och trångt överallt. Norr är uppåt, söder nedåt och jag antar allt husen bara är placerade på måfå för att liksom beskriva hur det kommer att se ut när området är klart.
Hur ska man tänka?

Kartplan över ett framtida bostadsområde med numrerade tomter inom ett rödmarkerat område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
12A
Ligger längst in på vägen och har gräns mot allmänning. Som bonus potentiell sjöutsikt och sol från ca 900 till solnedgång med få risker (två tomter) för storbyggen framför utsikten och solen. Blir det bygge i alla fall så fäller de skogen, så resultatet blir förmodligen ändå att det hlir mer av både sol och utsikt.

Mvh Findus
 
Nja, på 12A har du en ganska kraftig höjdkant öster om tomten med risk att man får hantera naturligt vattenflöde därifrån plus att träden där tar mycket av solen framåt lunch.

Jag hade satsat på 11 i första hand och sedan 10. Går det sedan även att ändra husplaceringen på tomten hade jag gjort det.
 
KristinaRT
Jag personligen vill helst ha huvuddelen av min tomt på "baksidan" av huset, och samtidigt ha huvuddelen av tomten i rätt läge, vilket för mig är syd eller sydväst.
Alltså är tomterna på norra sidan av gatan helt ointressanta för mig, och jag skulle välja tomt 14 eller 15.
Även om det går en väg vid en tomtgräns kan man lätt ordna insynsskydd om man önskar, och bibehålla den privata sfär jag vill att trädgården ska vara.
Om huvuddelen av trädgården ligger på det jag kallar framsidan av huset blir detta samtidigt mindre privat. Men det är min uppfattning, antar att andra tycker helt olika :)
 
  • Gilla
jocke31 och 5 till
  • Laddar…
Fruktsallad
Vad är "baksidan" av huset i detta läget? Nedåt är ju söder och uppåt norr. Söder är ju mot vatten, norr mor hus och mer bebyggelse. Jag tror man kan sätta husen hur man vill, dvs med kortsida mot vägen, eller långsida mot vägen. Är baksidan alltid mot söder?
 
richardtenggren
Hon menar att hon föredrar att ha entrén riktad åt norr, så baksidan ligger i söderläge, vilket lämpar sig för uteplats, pool osv.
Jag är ute efter ett sådant läge också, finns några havsnära tomter här med felaktigt läge som ställer till det i min tänkta "uppsättning" av byggnader. Men allt handlar ju om tycke och smak.
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Fruktsallad
Det är bra att få tips för jag ser inte sånt alls. Tomt 4-8 verkar ju ligga mest lämpligt för uteplats i söder vid en första anblick men där har man ju vägen precis framför. Ja det är svårt sånt här.
 
Jag skulle nog valt tomt 14. Inte så många som kör förbi. Tomt i västläge. Sannolikt kommer inte grannen sätta huset så långt in på tomten så man får sol större delen av dagen ändå + kvällssol. Vardagsrummet hamnar då lämpligen i väst.
Man kan ha köket i öst (morgonsol i kök + utsikt över entrén från kök)
 
K
12-15 skulle jag valt. Trädgård i västerläge ingen stor väg som går precis utanför..
 
  • Gilla
verobar
  • Laddar…
Köp 14 + 15.
Bygg på 14, och ha 15 fri för odling, buskar, lekområde osv.

Om ni får och har råd :confused:
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Tomt 13 är i min smak. Fint med eftermiddags/kvällssol på baksidan.:) Tycker också det är bra att baksidan gränsar mot grannarnas garage och inte något hus. Bara att bygga ett plank där emot.
 
14 eller 15 alla dagar i veckan. Att välja 12A eller 11 som någon föreslagit förstår jag mig inte på alls. Vem vill ha en väg framför sitt uterum. Att jag väljer antingen 14 eller 15 är för att det beror på hur befintlig bebyggelse ser ut i verkligheten. Svårt att se exakt hur omgivningen till tomt nummer 15 gestaltar sig åt sydväst.
 
U
FRS05 skrev:
14 eller 15 alla dagar i veckan. Att välja 12A eller 11 som någon föreslagit förstår jag mig inte på alls. Vem vill ha en väg framför sitt uterum. Att jag väljer antingen 14 eller 15 är för att det beror på hur befintlig bebyggelse ser ut i verkligheten. Svårt att se exakt hur omgivningen till tomt nummer 15 gestaltar sig åt sydväst.
Tomt nr 15 är ju omgärdad av vägar, förmodligen den tomt inom området som har mest tomtgräns mot vägar.

Nu tror jag inte att det är så mycket trafik på Strandvägen så det kanske kvittar.
 
U
Jag hade försökt undvika nr 1-8 pga den lite större vägen. Tittar man på omgivningen så verkar det kunna vara en del trafik på den vägen. (Det vill säga, om jag har googlat rätt)
 
Jag gillar nr 11
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.