Jag behöver slänga upp en häck för att minska insynen i vårt hus. Häcken kommer att ligga i söderläge och vara ca 40m lång. Vad ska man välja? Thuja eller finns det någon annan häck som är snyggare?
 
En välskött thuja häck blir snygg...
 
Bok
 
Men bok är väl bara bra halva året? Utan löv ger det väl inget insynsskydd?
 
Thuja brabant. Rätt skött växer den snabbt och blir tät,
 
Försök med thuja smaragd istället. Den är tätare och kräver inte lika kraftig beskärning. Brabanten, som jag själv haft, blev efter tio år otroligt underhållskrävande.
 
Underhåll som i att man ständigt måste klippa?
 
Har båda å säger brabant fortfarande, blir tätare som häck.

Klippning 2 gånger per år..
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
yonna skrev:
Försök med thuja smaragd istället. Den är tätare och kräver inte lika kraftig beskärning. Brabanten, som jag själv haft, blev efter tio år otroligt underhållskrävande.
Beskriv gärna hur?

Bild?
 
Boken behåller det mesta av sina blad fram till de nya löven kommer.
 
Shiraz skrev:
Underhåll som i att man ständigt måste klippa?
Brabanten: 30 m: hårdklippning och att hålla ner höjden på 2 m krävde flera körslar med rejäl kärra till tippen i maj/juni och aug/sept. När den sätter fart växer den otroligt kraftigt och blir risig om man hoppar över skötseln en säsong.

Smaragden har ett kompaktare växtsätt och behöver endast putsas. Den behåller dessutom färgen, brabanten blir gärna gråbrun på vintern.

Boken ger insynsskydd hela vintern och blir tanig en kort tid på våren/maj när den släpper bladen och de nya kommer. Men det gäller inte avenbok.
 
Redigerat:
KristinaRT
Beror på vad det är för jord och om det är torrt eller fuktigt där den ska stå.
Att försöka få en thuja-häck att bli stor, grön och frodig i sandjord kräver massvis med vatten.... lättare då med bok, å andra sidan om det är fuktigt kan thuja bli superfin med minimal skötsel!
 
Frågan är dock hur boken gillar skugga, det står några träd i närheten som kommer skugga...
 
KristinaRT
Skuggar de helt, hela dagen kanske det gör skillnad, men inte annrs.
Vår bokhäck har skugga från mitt på förmidagen till tidig em, och den växer. Tänk en bokskog - finns småplantor även under de största träden....
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi har också sandjord i skåne med häckar i bok, avenbok och hagtorn. Alla trivs jättebra. Jag tycker bokhäcken täcker bäst året om eftersom de gamla löven sitter kvar hela vintern och våren om än gula/bruna. Avenbok täcker också ganska bra på vintern. Bokhäcken behöver bara klippas en gång om året medan avenboken i alla fall två gånger och hagtorn hela tiden...
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.