nikasp
Jag ska "närsomhelst" dra nätverkskabel till lite olika rum i huset men undrar hur ni hade gjort. På vinden är det golvspån ovanpå isoleringen och proppade flexrör är enkelt åtkomliga, hål i golvspånet.

Skulle ni dra upp och försiktigt klamra kablarna längs takstolar till alla rum eller försöka lägga kablarna under golvspånet/i isoleringen så det blir hyfsat dolt? Det är ju lätt att lyfta på spånskivorna men kommer att bli viss påverkan de få gånger man trampar runt på vinden.
 
Gör det som är enklast och acceptabelt utseendemässigt.
 
nikasp
Det enklaste är nog att klamra så det får nog bli så.
 
Tänk på att genomföringarna till vinden bör vara tätade. Annars kommer det upp luft med högre fukthalt och kondenserar på ledningen och rinner ned.
 
nikasp
Jag fick 32 mm plaströr av elektrikern sist som jag tänkte använda. Ska borra mig rakt upp från en platsbyggd garderob där jag ska ha IT-skåp, klart med eluttag. Sitter fast då jag haft dåligt med tid och inte köpt nätverksgrejer och verktyg än.Tips på var man hittar genomföringar och ändlock så det blir snyggt?

hempularen skrev:
Tänk på att genomföringarna till vinden bör vara tätade. Annars kommer det upp luft med högre fukthalt och kondenserar på ledningen och rinner ned.
 
Själv hade jag nog lagt ner rören i golvspånen och fäst dem på lämpligt avstånd. 32 mm Vp-rör är lite svårare och bocka samt vanliga apparatdosor har normalt bara 16/20mm anslutning. Hade du tänkt dra ett flertal kablar i 32mm röret som sedan går tillsammans till en gemensam punkt eller dela upp dem på vägen ?
Även om det är lite mer jobb så rekommenderar jag dig att använda 20mm vp-rör och dra ett rör till varje rum ifrån garderoben, skulle det bli fel eller du behöver fler uttag är det lättare att byta/dra in en kabel till.
Flexslang är smidig att lägga ut men är något mindre i innerdiameter än motsvarande vp-rör och kan vara svårare att dra genom nätverkskablar.
 
nikasp
Tack för svar! Jag hade bara tänkt gå rakt upp på vinden med en bit 32 mm rör och sedan dra kablar vidare till arbetsrum, vardagsrum och tvättstuga/pannrum i första läget. Det kommer upp dubbla flexrör, 16 mm tror jag, där minst ett är tomt och det är draget till varenda rum och tom uppe vid köksbänken.

Ska klura på det du skrev, tack igen!
 
nikasp
Det här kanske förklarar lite bättre. Jag har dragit eluttag högst upp i en centralt placerad garderob mitt i huset som blir IT-skåp för router, NAS och gigabitswitch.

Jag ska dra en kabel från fiberswitchen i rummet bredvid via befintligt flexrör upp på vinden och ner i garderoben via 32 mm-röret (röd cirkel) och in i routern. Sedan ska jag dra kablar från switchen upp genom 32 mm-röret och ut till de markerade rummen.

Planritning med markerade eldragningar för IT-skåp, inkluderar röda linjer genom rum och röd cirkel vid rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
nikasp
Nu läste jag på lite till så jag kommer att köpa en väggmonterad 16-portars patchpanel att ha i garderoben. Därifrån kopplar jag ut installationskabel till de rum jag valt.

Fråga:
Hur kopplar jag inkommande internet från fiberswitchen till routern? Ska jag köpa vanlig patchkabel i lösmeter och dra från fiberswitch till routern och sedan korta patchkablar från router och switch? Eller kan jag använda installationskabel till det, jag har 300 meter, eller är det svårt/omöjligt att klämma kontakter på sådan kabel?
 
Använd dig av patchpanelen och sedan en köpes kort patchkabel till router och sedan mellan router och switch. (Routern kan du även sätta direkt vid fiberkonvertern och sedan switchen vid patchpanelen.)

Vid fiberkonverteraren så kan du sätta ett utanpåliggande rj45 uttag där du terminerar din installationskabel. Eller så klämmer du på kontakt i den änden som du var inne på. Se bara till att kontakten har flera "vingar/tänder" så är den bättre anpassad för solid tråd än de kontakter som är gjorda för flerkardelig patchkabel. De kontakter som är klämda på solid tråd skall inte sedan röras mer än nödvändigt. Finns även verktygslösa kontakter med slitsplintar. Dessa ger mkt bra resultat. De kostar lite men är det bara en kontakt som skall monteras så är det okej.
 
  • Gilla
Jacob11
  • Laddar…
Går flexrören ända bort till 32mm röret eller bara upp på loftet ?
Om de slutar uppe på loftet hade jag nog skarvat till vp-rör och dragit ner i garderoben om rören ej får plats i 32mm röret. Skarvar du uppe på loftet så kan det vara svårt att framöver dra om eller lägga till fler kablar.
Jag hade med tanke på ev. skadedjur inte lagt kabeln lös på loftet då de lätt gnager igenom kabel men får svårare om det ligger vp/flexrör.
 
nikasp
Flexrören går precis upp i höjd med golvspånet, sitter lock/proppar där. Just nu lutar jag åt att klamra längs takstolar ändå på samma sätt som larmet tidigare satt (inga problem med möss eller annat vad jag hört).

Jag tänkte inte ha några skarvar på vinden utan dra upp installationskabel från patchpanelen i garderoben, klamra och sedan dra ner i respektive rum.

En sak jag hakat upp mig mycket på är hur jag bäst går från fiberswitchen i rummet och upp genom uttag, flexrör och sedan in i garderoben. Kan jag använda en vanlig tvåmeters färdig pachkabel från fiberswitch och sedan koppla i ena uttaget. På baksidan kontaktera en installationskabel, dra upp på vind och sedan ner och fästa i patchpanelen?
 
Från fiberswitch till patchpanel hade jag nog gjort som du föreslår, men hade nog kopplat båda uttagen och kört med två kablar när jag ändå höll på med tankte på eventuell expansion och som reserv.
 
nikasp
Ja, det var planen. Kånkade just hem 305 meter installationskabel så jag drar dubbla kablar till arbetsrum och TV- rum när jag ändå är igång.

NetNut skrev:
Från fiberswitch till patchpanel hade jag nog gjort som du föreslår, men hade nog kopplat båda uttagen och kört med två kablar när jag ändå höll på med tankte på eventuell expansion och som reserv.
 
När du ändå är igång, dra 4 kablar till tv-rummet då du troligtvis kommer ha nytta av det i framtiden (upptäckte detta av egen erfarenhet).
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.