Hej alla!

För ett tag sedan hände det som inte får hända, vårt hus brann. Det ska rivas och ett nytt ska upp på samma tomt
Pappersexercisen är i full gång, och jag ville kolla med kommunen vad som gäller om husets storlek.
Detaljplanen säger ytterväggarnas mått räknas, max 180m2 oavsett tomtens storlek, plus 15% om grannarna tycker det är ok = 207m2.
Gamla huset har utemåtts area på 205,4 m2. Om vi bygger upp med samma mått invändigt med gamla ritningarna, så med nybyggnadsregler med tjockare ytterväggar hamnar det på 211m2 yttermått!

Kan detta sägas vara ett "mindre avvikelse"?
Eller.
Om vi vill bygga ett hus med ett annat utseende och planlösning som kräver 217m2, tror ni det finns möjlighet att jag kan få det godkänt? Eller är det bara att glömma?
Tomtens storlek är 1100m2.

Var ingen anträffbar på kommunen nu så får annars höra på Måndag, men det är mycket som funderas på nu i skallen.


Har varit på forumet i 6 - 7 år men den mailen kontot är reggat på finns inte längre. Så fick bli nytt konto.
 
Nej.
Här verkar det som om kommunen redan i detaljplanen dragit till med en marginal för mindre avvikelse (normalt är det 10% man kan försöka få igenom) - men det här alternativet från kommunen tycker jag var riktigt smart! Man har en yta som grannarna absolut inte kan klaga på (180 kvm), men man kan få upp till 15% avvikelse om grannarna medger det. På det här viset slipper kommunen skäll för att man släppt igenom 10% som en "mindre avvikelse" och kört över grannarna. Men samtidigt är det väldigt tydligt en signal att "i vanliga fall skulle du kunna få igenom 10% som en smärre avvikelse, med risk att dina grannar blir arga på dig, men nu ger vi dig hela 15% om grannarna går med på det."

Tror inte att du kan räkna med 15% OCH därutöver 10% som mindre avvikelse.

Hur många våningar medger planen då? 360-414 kvadratmeter (om det är 2 våningar som medges) är ju ändå ett rejält stort hus...
 
Fast nu är det ju bara ca 2% extra som är aktuellt (205 - 211). Det tror jag finns en rimlig chans att få igenom. Det är så lite att man kanske tom. (om man är riskbenägen) kan försöka ta det som byggfel "det råkade bli ett par procent mer".
 
Vi hade 1.5 plan på 218m2 bostadsyta med enplans garage (64m2) som var hopbyggt med huset.
Antingen bygga lika eller ett enplans hopbyggt med garaget, då kräver det 217m2 utsida väggar.
Varför bara ett enplans? När vi blir gamla kan trappor vara en begränsning.
Och vi vill bo kvar så länge vi kan.
 
217 m2 boyta plus garage 64m2?
 
Jonatan79 skrev:
217 m2 boyta plus garage 64m2?
217m2 inklusive garage, var otydlig där ser jag.
 
Anade det, annars hade det varit lite smågirigt, hehe! Blir nog en 50/50 chans att få igenom avvikelsen gissar jag. Om ni inte har brådis testa, annars ta den snabba vägen. Trevlig helg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.