Idag har jag gjort ett nytt quiz där du kan testa om du är redo att ge dig in i budstriden om en bostad - har har du koll på teknikerna för budgivning?

https://www.byggahus.se/quiz/74-Hur-smart-är-du-i-budgivningen

När vi köpte vårt hus i Skåne så var det väldigt många med i budgivningen - huset var i stort renoveringsbehov, men låg på mycket bra läge och priset var lågt satt.

Vi hade en fördel med att vara de enda som just hade sålt en lägenhet i Stockholm - dvs vi hade lite annan uppfattning om vad ett hus får kosta än andra budgivare och kunde köra skrämseltaktiken. Men det finns lite andra taktiker man kan köra också ...
 
Jag (och de flesta som svarat) verkar inte hålla med om svaret på fråga 3.
 
Varför? Det är ju bara riktiga slutpriser som visar det verkliga marknadsvärdet. Utgångspriserna på hus till salu är ju bara rena spekulationer (ofta lockpriser även om det inte är tillåtet)...
 
Därför att de flesta hus säljs ändå ganska sällan. Man har väldigt begränsad nytta vid en budgivning av att veta vad någon betalade för huset för 15 år sedan.

Då har man mer nytta i att se vad likvärdiga hus i området sålts för under det senaste året, tyckte jag. Och fick fel.
 
Redigerat:
  • Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
U
Eller som i vårt fall. Paret som byggde huset bodde där i nästan 50 år. Sedan köpte vi det, billigt. Försök hitta vettig statistik på den adressen...

För övrigt stod det inget om utgångspriser i alternativen till fråga 3. Man kan givetvis även filtrera på slutpriser.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Håller helt med b8q. För fråga 3 finns det ett betydande stort antal undantag. Har själv bott i mitt ( gruppbyggda) hus sedan 1978 och om jag säljer, så inte kan en ev köpare då titta i historiken, för att få vägledning. Köpte huset nyproducerat för 380' SEK och grannarnas nästan likadana hus kostar c:a 3,7 MSEK idag.
 
b8q skrev:
Därför att de flesta hus säljs ändå ganska sällan. Man har väldigt begränsad nytta vid en budgivning av att veta vad någon betalade för huset för 15 år sedan.

Då har man mer nytta i att se vad likvärdiga hus i området sålts för under det senaste året, tyckte jag. Och fick fel.
Tack för att du sa till, nu har jag förtydligat/förbättrat det svaret!
 
Fråga 5 förstod jag inte riktigt, saknas det info i frågan?
 
Håller helt med dig där. Man vet inte ens vad föregående bud är! Så det var den andra frågan jag fick fel på...:surprised:
 
Den frågan svarar du rätt på om du är medveten om att det är smartare att lägga ett ojämnt bud som 1 515 000 kronor istället för 1 500 000 kronor. Annars riskerar du att de som satt sin budget till 1 500 000 kronor vågar sig på ytterligare en småhöjning till 1 510 000 kronor, och du måste då höja ytterligare en gång.
 
U
Svaret motiveras förmodligen av att många sägs ha ett jämnt belopp som maxgräns. Bjuder man några tusen över en sådan summa så kan man om man har tur bli av med någon budgivare utan större ansträngning. Rekommenderas av många, men jag vet inte om det spelar någon roll i praktiken.
 
Redigerat:
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Känns ganska korkat om man tror att olika taktiker verkligen hjälper vid budgivning.

Om man verkligen är intresserad av ett hus och gjort sin hemuppgift så är man väl alltid beredd att bjuda till sitt max, sedan kvittar det i vilken hastighet man når detta taket. Är bara spån som sitter och bjuder på måfå efter de tittat på tapeterna. Men visst vad jag sett hittills så är nog majoriteten på visningarna spån, så till viss del så fungerar nog de här "taktikerna" sorgligt nog.

Känns ibland ganska hopplöst att gå på visningar där man själv identifierar olika problem eller konstruktions fel på huset och sedan skall man bjuda mot någon som bara tittar efter vitmålade väggar. Till viss del hade jag önskat att det fanns någon typ av oberoende besiktning som alla var tvugna att ha innan visning.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Den frågan svarar du rätt på om du är medveten om att det är smartare att lägga ett ojämnt bud som 1 515 000 kronor istället för 1 500 000 kronor. Annars riskerar du att de som satt sin budget till 1 500 000 kronor vågar sig på ytterligare en småhöjning till 1 510 000 kronor, och du måste då höja ytterligare en gång.
Känns väl mer rätt om du bjuder 1 000 000 kr? Varför är det mer rätt att potentiellt "ge bort" 510 000kr?
Du kan inte generellt veta om du är enda personen som är villig att bjuda på huset eller om där är stort intresse. Naturligvis ser man det till viss del på visningen.
 
Redigerat:
När jag buda på huset jag bor i nu, klippte jag till med en rejäl höjning när dom andra började minska på "höjningstakten" . Sen tog det stopp. Vem vet, om man gjorde rätt?. Men jag bor i huset jag ville ha---
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
S
Keld skrev:
När jag buda på huset jag bor i nu, klippte jag till med en rejäl höjning när dom andra började minska på "höjningstakten" . Sen tog det stopp. Vem vet, om man gjorde rätt?. Men jag bor i huset jag ville ha---
Du kan ha skrämt bort någon, eller så nådde de bara sitt maxtak och hade gjort det både den snabba och långsamma vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.