Är det någon som har efarenhet eller teoretiska kunskaper i om man får placera elcentralen i en sidobyggnad (läs: garage).

Jag skulle villja placera all teknik i garaget för att få mer fria ytor i huset. Värmepanna, acktank, shuntar, elcentral, inkommande servicer etc. allt ska komma upp i Garagets teknikrum och sedan gå via en rörgrav till huset.
På detta sätt får jag dels inte bara all teknik samlad på ett ställe, jag får desutom möjligheten att ha peletsbrännare alt. vedförråd i anslutning till värmepannan. I husföretagens moderna hus har man ju alltid förutsatt att man ska använda el-värme. Jag vill ju inte ha pelletsförrådet i tvättstugan.

/S
 
Vet åtminstone ett nybyggt hus som har så.
 
det låter som en väldigt omständig lösning är inte helt säker på att man ens får göra så. sätt huvudcentralen i garaget och en undercentral i huset. Det är inget som säger att du inte kan ha pellets brännaren i anslutning till garaget fastän du har huvudcentralen i huset, då sätter du en undercentral i garaget.
 
Jo, visst är det omständigt... och nu tänkte jag inte ha gruppcentralen i garaget. Frågan skulle nog enbart ha varit i värme forumet för det är närmast det jag vill ha i garaget. Ett elskåp är ju inte så stort (förutom dem jag ritar med fältbuss och PLC:er). Panna, ack-tank etc är utrymmeskrävande och därför vill jag ha dem i garaget.
/S
 
Hur långt är det mellan hus och garage?
Jag vet ett gammalt hus där oljepannan var i ett uthus tio meter från boningshuset. Tog alltid tid innan snön blev kvar på en remsa mellan husen. Men det var en gammal installation.
 
Ska göra precis som du.
Pannrum med inkommande tele, el.
Panna med acktank, vedföråd.
Blir kanon, vet flera som gjort så.

Jag har 35 meter mellan garage och hus.

Ska köpa en fyrledarkulvert. Man kör värmen i två
av dem och VVC i de andra två.

/Thrax
 
Jag tycker också det verkar vara en riktigt vettig lösning,
Även om inte värmepumpen låter så mycket, så hörs den ju iallafall, dessutom tar den och beredaren/acktanken upp värdefull plats i tvättstugan.

Tänk om man kunde ha en fetingkulvert där man kunde blåsa luften från frånluftsfläkten ut i garaget och värma upp det med den förbrukade, varma luften från huset... :p
 
KarlXII skrev:
Tänk om man kunde ha en fetingkulvert där man kunde blåsa  luften från frånluftsfläkten ut i garaget och värma upp det med den förbrukade, varma luften från huset... :p
...istället för värmepump då. För luften från en frånluftsvärmepump är väl inte jättevarm, eller?
 
Har man "pannrumet" i källaren är det nog billigare och smartare att värma garaget med den värme som bildas i pannrummet än att transportera frånluften dit. Möjligen skulle man kunna skicka ner luften i kulverten för att få den att vara någon grad varmare och förhindra tjäle runt kulverten.
 
Frånluftsvärmepump? Vem är det? ;)

Jag tänker på en installation som min egen. Bergvärme med mekanisk frånluftsventilation. I det här läget skickar jag ut massor av varm och fin luft rätt upp genom taket...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.