Hej!

Jag håller på att bygga ett nytt hus och så klart också en bastu. Eftersom den ännu inte är byggd har jag alla möjligheter att få till en optimal ventilation. Dock velar jag mellan olika placeringar av dörr och frånluftsdon. Då jag kommer att sänka taket finns gott om utrymme att ta ut luften därigenom och föra tillbaka den till badrummet utanför. Mina funderingar till er bastuexperter är:

- Har det stor betydelse för ventilation och komfort om dörren placeras på samma vägg som aggregatet (bild 1) eller på snedväggen (bild 2)?

- Är optimal placering för frånluft mitt i taket ovanför laven (bild 1) eller närmare väggen på motsatt sida från aggregatet (bild 2)?

Det tänkta aggregatet är en Tylö Air som står på golvet.

Bild1
Arkitektonisk ritning av en bastu med markerade positioner för dörr, aggregat och ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 2
Arkitektonisk ritning av en bastu med markerad till- och frånluft, samt mått och planerad placering av dörr och aggregat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för era tankar och tips!
 
Alt 2 fast tilluft under bastudörren, ett el-agreggat behöver inte tilluft under sig. Jag skulle skicka ut frånluften genom fasaden eller via yttertak, det som är enklast.
 
  • Gilla
Fjällsol
  • Laddar…
Tilluft under aggregatet verkar vettigt!

Men varför inte ta frånluften ut genom kortväggen, över duschen, så har du kvar värmen i huset.
 
  • Gilla
Fjällsol
  • Laddar…
Om du tänker ha glasdörr med springa under så skulle jag inte ha någon annan tilluft än det. Sluter dörren tätt så är det nog bäst att ha tilluften under aggregatet som du tänkt. Frånluften i en bastu innehåller stora mängder fukt, den vill man helst inte skicka in i huset tillbaka. Låt den gå direkt ut.
 
  • Gilla
Fjällsol
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Alt 2 fast tilluft under bastudörren, ett el-agreggat behöver inte tilluft under sig. Jag skulle skicka ut frånluften genom fasaden eller via yttertak, det som är enklast.
OK, tack. Vi bygger ett passivhus med så få genomföringar som möjligt. Att ta ut luften genom ytterägg eller tak är otänkbart :)
 
KnockOnWood skrev:
Tilluft under aggregatet verkar vettigt!

Men varför inte ta frånluften ut genom kortväggen, över duschen, så har du kvar värmen i huset.
Håller med, värmen blir kvar i huset. Tanken är att sänka taket och ta ut luften genom en kanal i taket på bastun och tillbaka till badrummet utanför.
 
Jag gissar att ni då kommer ha ett FTX-agreggat? Kanske kan ni koppla in frånluften på den kanalen för återvinning om det är en möjlighet, hör med tillverkaren.
 
  • Gilla
Fjällsol
  • Laddar…
Som Finndjävel skriver.

Visst kan du lägga massa tid och energi på att göra en optimal lösning, men vi pratar om en bastu på ca 6m3. I praktiken gör det ingen skillnad hur du gör. Av de alternativ du funderat på, välj det som är bäst utifrån badrummet i övrigt. Jag tänker främst på var du vill ha dörren.


Tilluft under aggregatet är egentligen för eldat aggregat. Men det står med i installationsanvisningarna för elaggregat också. Det blir heller ingen rök i en elbastu så högt placerad frånluft är kanske inte optimalt heller med tanke på att man släpper ut varmluften.

Jag läste en artikel/rapport om elaggregat och luftflöde som kom fram till att optimalt för elaggregat är att jobba med övertryck istället för undertryck. Man har då tilluft ovanför aggregatet med en fläkt som blåser in luft och frånluften lågt. Då faller kall luft genom den varma stigande luften från aggregatet och blandas runt så det blir en mer enhetlig temperatur i hela bastun. Och den luft som trycks ut är den kallaste luften vilket är mer energieffektivt.

Men det lät krångligt och jag ville inte installera en fläkt så jag bygger bastu med undertryck iaf. I slutändan fungerar det bra ändå och det känns som mindre krångel.
 
  • Gilla
Fjällsol
  • Laddar…
Bastudörren är antagligen utan tröskel och har en rejäl springa under så det borde räcka som tilluft. Bästa placeringen av frånluften är under laven, speciellt om du har mekanisk ventilation. Om du har frånluften i taken sugs mycket av den goda värmen ut innan värmen och ångan fyller bastun.
 
  • Gilla
Kaffetobbe och 1 till
  • Laddar…
Håller också på att planera bastu, Tilluft tänker jag ta under dörren då den vetter utåt. Men frånluft kan jag gå genom väggen till ett kallgarage alt. direkt ut. Vilket att föredra ?
 
Genom yttervägg är bäst tycker jag.
 
Maxitupla skrev:
Bastudörren är antagligen utan tröskel och har en rejäl springa under så det borde räcka som tilluft. Bästa placeringen av frånluften är under laven, speciellt om du har mekanisk ventilation. Om du har frånluften i taken sugs mycket av den goda värmen ut innan värmen och ångan fyller bastun.
Håller med.
Under laven är en bra placering och om det är möjligt att släppa in luften under aggregatet så är det bra.
Att ta in luften under dörren går också men jag skulle ta in det under aggregatet om jag fick välja.
 
  • Gilla
Fjällsol
  • Laddar…
Håller även jag på att planera bastu. Har sökt en massa information på nätet och råden verkar skilja sig markant!

Min sammanställning av informationen är att om du vill ha en jämnvarm bastu, dvs lika varmt på nedre laven som på övre skall du ha utluften lågt. (Undre den nedre laven). Vill du däremot ha en bastu som är svalare på nedre laven skall du ha utluften högt.

Vidare fann jag info om att inte släppa ut luften direkt ut i det fria. Detta pga att trycket/draget i bastun kan bli omvänt. Vad som då händer är att utluften blir inluft. Detta kan då resultera i att panelen bakom aggregatet blir bränt.

Jag instämmer dock i att inluften bör sitta under aggregatet och att möjligheten finns att skippa inluftsintag och ta inluften från glipan under dörren. Om dörren sitter nära aggregatet.

I mitt informationssökande har jag märkt att Finländare verkar inte konstruera sin bastu som svenskar. Det finns otroligt mycket information på nätet. Vem som har rätt och fel har jag inte lyckats komma fram till. Tyvärr har jag inte sparat källorna utan informationen jag delger är den samlade bild jag fått från sökandet efter den perfekta bastun. Lycka till och återkom gärna med hur du konstruerar din.

Jag kommer ha ett elaggregat och tar inluften under aggregatet. Vidare tänkte jag ha två utluftsventiler, en högt och en lågt. Tanken är att köpa ventiler som är öppnings/stäningsbara. Vill barn och/eller mindre tåliga personer basta kan jag stänga den nedre ventilen och resultatet bör då bli att den nedre laven är svalare. Bastar jag själv eller med hårdhudade personer stänger jag den övre ventilen och kör utluften lågt för att få jämn värme i bastun. Ventilerna kommer inte vara öppna samtidigt utan en och en. Utluften kör jag in i ett närliggande uterum.

Jag säger inte att det är rätt men det är mina slutsatser.

Lycka till
 
  • Gilla
Fjällsol
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.