Hej,

precis som alla andra tänkte jag och frun ta och göra om lite i stugan. Så vi tänkte göra något så originellt som att bygga altan/trädäck. Vi har en uteplats idag där det är en trätrappa ned från dörren till ett trädäck som ligger rakt mot marken. Tidigare ägare har tydligen bara lagt plank direkt mot marken och spikat fast lite trall, ingen aning om när detta gjordes men skulle ha varit "relativt nytt", men föga förvånande har halva trädäcket ruttnat bort.

Jag har ingen erfarenhet öht av att bygga i den här skalan, men jag har inte tummen mitt i handen. Gillar dock att planera och mäter hellre 4 gånger för mycket än 1 gång för lite - är inte speciellt effektiv alltså, men det blir åtminstone rätt. På samma manér har jag en tendens till att kanske ta lite väl stora kliv in på den säkra sidan så jag skulle behöva lite hjälp med feedback på avståndet mellan plintarna. Se bifogade bilder.

De parallellt med fasaden ligger, enligt nuvarande plan, på 158 cm cc, men skulle kunna ta bort en rad och öka till 189 cm cc. Men eftersom detta, enligt mig, är ett gigantiskt trädäck så vill min magkänsla säga att det är bättre att välja det kortare för att det inte ska riskera att bli ostadigt även fast jag läst att det kan vara upp till 2 m mellan. Tankar?

Har ni några tips på hur jag gör bäst gällande bärlinan på fasaden och bjälklag/balkskorna vid burspråket som blir snett?

Något ni känner spontant kan vara värt att ta upp/varna/tipsa om?

Om det är av intresse står jag och velar mellan 34x145 slät grön eller 28x120 rillad brun, typ samma kostnad.

Stort tack för hjälpen!
 
  • 3D-ritning av en stuga med planerat trädäck och placerade plintar inkluderande måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D ritning av planerad altan med måttangivelser och avstånd mellan plintarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Storleken verkar totalt sett bra
Men försök göra ytan lite mer spännande
Bifogar en bild från en kompis
Deras terrass har liksom flera rum...
Välstrukturerad terrass med olika nivåer, pergola och inramade områden som skapar "rum" i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Charlie2 och 3 till
  • Laddar…
Tack för inspiration!
Dörren är på den bortre sidan av burspråket, så den syns inte på bilderna, men där på den kortsidan planerar vi ett utekök framöver. Sedan blir det någon slags möbelgrupp vid burspråket och vi tänkte öppna upp befintliga verandan där vindskyddet nu sitter för att kunna ta sig runt utan att behöva gå igenom huset eller ut i trädgården för att komma till nybygget. I den änden är det tänkt att vara någon typ av aktivitetsyta typ solstolar, liten barnpool eller dylikt.
Solen ligger på där från typ kl 10 på dagen och till den går ned bakom grannens träd, runt 22, på sommaren så det kommer vara ett ställe som används mer eller mindre hela dagen av hela familjen och "alla måste samsas" :) men samtidigt vill vi ha väldigt stor tillgång till trädgården, det tillsammans med att den är rätt låg gör att vi vill ha en trapp runt om istället för räcke.
 
Åsa Lund
För att skapa ställen där man går upp och ner kan du ha vanliga trappor på vissa ställen
Och större/ högre steg att sitta på på andra ställen
 
Det framgår ju inte vad det är för dimension på reglar och bärlinor?
 
Noseone skrev:
Det framgår ju inte vad det är för dimension på reglar och bärlinor?
Sorry, 45x170 hade jag tänkt mig - det är väl ganska standard? Jag har som sagt ingen direkt erfarenhet av denna typ av byggen :) Om det har betydelse så är trallen bestämd nu, vi kommer köra 28x120.
 
Dimensionering av altaner görs med hänsyn till snölast. Så jag skulle tagit måtten som är satta.
Kolla upp slutagräv och låt dem göra skruva ner stolparna.
Då spar du rygg eller grävkostnad.
Kolla tipsen på att mäta golvbrädornas bredd och sortera upp dem, det är superbra, finns i forumet.
Altan höjer värdet ca 1000 kr m2, så den kan aldrig bli för stor..(y)
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Att dimensionera takkonstruktioner med hänsyn till snölast är väl klokt men vid bygge av altangolv i Stockholmstrakten är det nog inte nödvändigt.
 
Rekommenderar starkt att köra 28x145 trall, ger ett mer gediget intryck, 28x120 har en tendens att se ut som glasspinnar på en stor altan (enligt mig, smaken är som baken). Du kan även slippa en rad eller 2 beroende på hur stort djupet är.

Planera redan nu hur ditt räcke ska se ut så kan du tänka rätt med stolparna redan nu.

Fris är snyggt som tusan om du orkar med det extra böket.

Gällande trallskruv rekommenderar jag byggmax rostfria syrafasta. Den är mjuk så om trallen rör sig går den inte av som mina ESSVE härdade. Drygt att dra i nya skruv efter en säsong. Stora altaner har en tendens att röra sig relativt mycket.

Slå ihop plankorna! Dom krymper alltid då dom är dyngsura när man köper dom :)

Lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
alekks
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.