Ska få kommunalt avlopp till mitt sommar hus , huset är inte tilläggsisolerat vatten ledningarna är inga problem med finns en massa bra frostsäkra grejer , men hur är det med blandare ??
 
hsd
Nej
Det gäller att tömma ut allt vatten, engreppsblandare är svårare att få tömda
En bekanthar sommarhu i Norrland och de blåser vattensystemet med tryckluft efter tömning
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Jag har haft blandare i ett fritidshus som var kallställt på vintern och det fungerade bra. Där tömdes vattnet genom att inkommande kopplades bort och vattnet rann ut tillräckligt hur kranen "baklänges" för att den inte skulle frysa sönder.

Blandare går att lösa däremot är diskmaskin och tvättmaskin notoriskt svåra att tömma ut vattnet ur. Men det kanske inte är aktuellt?

Eftersom du får kommunaltvatten kommer du väl inte kunna koppla ur inkommande på ett frostsäkert sätt. Eller har du bara kommunalt avlopp och egen brunn?
 
  • Gilla
Lars Olsson2
  • Laddar…
I en föreningslokal jag känner till finns ingen värme när ingen är där. Vattnet draget med PEM-slang och det är en vanlig FMM-blandare som inte töms mellan gångerna någon är där. Knappast optimalt, men den blandaren tål tydligen att frysa.
 
När jag byggde uteköket ställde jag frågan om vilken kran som var lämplig mtp frost till FM Mattson. De rekommenderade deras blandare med två vred och att de helst demonterades under vintern.
 
Har två FMM engreppsblandare av lite äldre modell i sommarstugan. Kopplar bort vattnet och blåser ur dem med munnen, både på kallvatten- och varmvattensidan. Det har fungerat i 25 år.
 
  • Gilla
Marcus Wileen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.