Sambon glömmer ibland att stänga garageporten vilket kan bli dyrt pga vattenburen golvvärme som kan frysa sönder. Finns det något enkelt sätt att t ex få sms när det händer? Tänker främst på temperaturövervakning eftersom det verkar enklast men det kanske finns andra parametrar som fungerar bättre?
 
  • Gilla
ghoti och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle tagit en Raspberry Pi Zero (den nya med inbyggd wifi) och gjort något av följande för att se om porten är öppen:
- fotodiod (hjälper dock inte på natten)
- DS1820 tempsensor
- kamera ihop med motioneyeOS

Med ett relä kan du evt t.o.m. stänga den på distans.
 
  • Gilla
ghoti
  • Laddar…
Fungerar en Pi som kamera server? Eller tänker jag fel på hur din uppsättning ser ut?
 
Varföör välja något enkelt om det finns något som är modernt och komplicerat? Jag hade satt en liten spegel på motsatta sidan vägen.
 
Vi ser porten från huset men tittar sällan åt det hållet. Hittills har jag upptäckt det i samband med kvällsronden vid läggdags men det är ju trist om den skulle stå öppen i 5-6 timmar när det är 30 minus i januari.
 
D
Demmpa skrev:
Du har tex följande, [länk]
Det går även att komplettera ovanstående med magnetkontakt och tidrelä, då går det att göra så att man får larm när porten har varit öppen en viss tid.
Vet du om man kan köra relä enheten som stand alone? Söker något liknande men är bara intresserad av att kunna sätta på/av strömmen via alarmingång dc12v
 
F
Jag slaktade ungarnas mekano och byggde ett fäste för en brytare som tänder en röd lysdiod om porten är öppen (drivs av ett 9V batteri). Tog sedan en tunn lång kabel och drog ut dioden utanför köksfönstret. Så nu ser jag enkelt om porten är öppen
 
  • Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
Är det långt mellan garage och hus?
Är det hyfsat nära kan man köra nexa magnetkontakt och nexamottagare med en lampa eller liknande som lyser när den är öppen.
Kan det vara ett alternativ?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Kan man inte istället se till att porten stäng automagiskt efter en viss tid? Kan ju förses med knapp om man vill ha det öppet.
 
Elektroniska lösningar är ju jättekul, men att kolla om en lampa lyser eller om porten är stängd känns ju ungefär likvärdigt.

Lägg en daglig påminnelse i sambons telefon, strax före läggdags: "Är klädkontot noll kronor de närmsta tio åren, eller har du stängt garageporten?".
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
S
saftblander som lyser till porten är stängd?
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vi pysslar med portar på jobbet och med dom lite finare crawford så finns det automatisk stängning av porten efter en viss tid.

Men förstår inte hur din sambo lyckas glömma att stänga porten
 
Automatisk stängning kan ju vara en idé men jag avfärdade den först pga förmodad svårighet att få till ett bra klämskydd. Hur löser ni det, ljusbom, klämlist eller annat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.