Även i Frankrike öppnas ytterdörren inåt, kanske de blev också irriterade nångång.
Det finns f ö en del byggsätt där man i Sverige tror att det ska vara någon slags standard men där det blir annorlunda bara man kommer över sundet.
 
T
Thomas_Blekinge skrev:
Även i Frankrike öppnas ytterdörren inåt, kanske de blev också irriterade nångång.
Det finns f ö en del byggsätt där man i Sverige tror att det ska vara någon slags standard men där det blir annorlunda bara man kommer över sundet.
Det är väl samma i USA? Med inåtgående ytterdörrar menar jag.

En anledning till det som jag hört är att räddningstjänsten enklare ska kunna bryta upp dörren vid behov, en annan att man inte kan blockera dörren utifrån så att den som är i huset/lägenheten inte kan komma ut. Ytterligare en förklaring jag hört är att gångjärnen då sitter på insidan och inte så lätt kan manipuleras så man kan göra inbrott.
Det ska även finnas en regel som säger att en dörr inte får öppnas ut mot en trappa som göra att man kliver rakt ut och faller/skadar sig.

I varmare länder/regioner är det inte ovanligt att man vill ha en nätdörr som kan stängas/låsas (även om det inte är något vidare inbrottskydd, utan mer för att det inte bara ska vara att kliva rakt in) och då är det ju smidigt att ha den utåtgående och en inåtgående ytterdörr.

Å andra sidan är det väl mer väderskyddat att ha en utåtgående dörr?

För att svara på en fråga om det inte är standard med högerhängda dörrar så tror jag inte att det finns någon sådan standard - det är nog mer vad som passar som väljs.

På TS fråga om det är läge att byta så skulle jag nog göra det. Det blir lättare med den trånga hallen att få in längre saker och man ser tomten/uppfarten bättre. Se bara till att ha en dörrstopp som skyddar vägg/fönster.

Vindskyddet kan ju iofs vara bra men är det så ofta det blåser så kraftigt?

Vi har själva valt att byta från en högerhängd till en vänsterhängd dörr nu när vi bygger om eftersom man då öppnar mer mot den uppfart vi får och det passar bättre med den nya hallen.
 
Jag tror att anledningen till det konstiga sättet i Sverige att öppna dörren utåt är den hög med skor man har innanför dörren i Sverige, mitt i gången. Man skulle aldrig kunna öppna dörren inåt.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Testarn skrev:
I varmare länder/regioner är det inte ovanligt att man vill ha en nätdörr som kan stängas/låsas (även om det inte är något vidare inbrottskydd, utan mer för att det inte bara ska vara att kliva rakt in) och då är det ju smidigt att ha den utåtgående och en inåtgående ytterdörr.
Här var det ju vanligt med dubbla dörrar för att hålla ute kylan. Sen har den inre rationaliserats bort medan det är den väderskyddande mer rejäla vi har kvar - som ju var den yttre. :)

Eller som variant på det en veranda eller kallhall emellan och då var den så liten att den yttre dörren måste gå utåt också.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Med tanke på att det ibland är snö kan det ju vara bra att nattens ihopblåsta 20 cm lössnö inte ramlar in i hallen när man öppnar dörren, även om det då i stället är lite trögt att öppna dörren.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Räknenisse skrev:
Är det inte lite standard att ytterdörren ska vara högerhängd?...
Absolut inte!

Jag har t.ex. en vänsterhängd ytterdörr.

Det avgörande är väl vad som är mest naturligt,
utifrån från vilket håll man kommer fram till dörren.
 
BiFuel skrev:
Blir det inte väldigt svårt att lösa vattentätt? I en vanlig tröskel finns ju en klack som dörren stannar mot. Den hindrar vatten från att rinna in. Hur löser du det med en inåtgående ytterdörr?
Vi har tre fönsterdörrar i vårt hus, som alla öppnas inåt.
Det är trädörrar tillverkade i Polen .
En mot SO, en mot SV och en mot NV.

Ingen av den har läckt in en droppe vatten på sju år :)

Polska/tyska dörrar och fönster har, till skillnad från svenska, dubbla tätningslister.
Så att de skull läcka mer än våra hemtillverkade är inte troligt.
 
Jag tror det enda som är riktigt ovanligt är topphängda ytterdörrar. Men även dessa skulle vara tillåtna.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Dubbel svängdörr med ansiktsigenkänning, bara gå rätt in ;)
 
Jag röstar för vindbrygga!

(Bottenhängd?)
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Jag röstar för vindbrygga!
...
Bara för att du är vindögd eller :rolleyes:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.