Vi har fina innerdörrar i vårt hus från 60-talet, förmodligen fanér av gabon (hade aldrig hört talas om innan).
Problemet är att de blivit övermålade med "chalk paint". Den har en väldigt matt yta, blir fort solkig och ful.

Skulle gärna skrapa bort och få fram träet igen, men det är lättare sagt än gjort.

Har testat med färgskrapa, den biter knappt, färgen är mycket hård, blir nästan blank när man drar skrapan över.
Har testat sandpapper men färgen nästan smälter fast i pappret.

Bästa metoden har visat sig vara stålbollar och vatten, ungefär: http://www.clasohlson.com/se/Stålboll-2-pack/Pr346394000 men det är väldigt tidskrävande och kladdar. När det bara återstår ett tunt lager färg så kan man gnugga med en tvättsvamp för att få bort det sista.

Borrmaskin och stålborsta kanske skulle gå? Rädd att den tar för djupt.

Har lust att testa någon färgborttagning, men är rädd att man förstör dörren.
Tar tacksamt emot tips på färgborttagning som borde funka, eller andra ideer.
 
C
Hade aldrig hört talas om "chalk paint" så jag googlade på det. Är det "den fantastiska färgen som Annie Sloan har skapat, Chalk Paint™" det handlar om?

De verkar vara väldigt hemlighetsfulla med vad den faktiskt innehåller, förutom att den är luktfri, giftfri, barnsäker, icke djurtestad, vegansk, brandsäker, etc. etc. :p

Har du testat värme?
 
cpalm skrev:
Hade aldrig hört talas om "chalk paint" så jag googlade på det. Är det "den fantastiska färgen som Annie Sloan har skapat, Chalk Paint™" det handlar om?

De verkar vara väldigt hemlighetsfulla med vad den faktiskt innehåller, förutom att den är luktfri, giftfri, barnsäker, icke djurtestad, vegansk, brandsäker, etc. etc. :p

Har du testat värme?
Skulle gissa på att det är den.Trodde det fanns fler varianter men det verkar vara Chalk Paint™ :)

Jag försökte med varmluftspistol på ett dörrfoder och då gick det inte, Kan testa igen..
 
Jag googlade "remove chalk paint" vilket ger en hel del träffar. Baserat på de länkar jag tittade närmare på så verkar det som om Chalk Paint™ ska gå ganska lätt att slipa bort eller t.o.m. skrubba bort med vatten. Så det kanske ändå inte är Chalk Paint™? (Å andra sidan så verkar det ju fungera om än tidskrävande.)

Tyvärr har jag inget tips att komma med mer än att vara försiktig med slipandet, faneret kan vara ganska tunt. Roterande stålborste på borrmaskin skulle jag nog inte våga köra med. Olika sandpapper har olika egenskaper, det finns de som är betydligt bättre än andra när det gäller att slipa bort färg, tyvärr kan jag inte ge något tips på rak arm. Eventuellt så kanske det kan vara värt att prova med en sickel iställer för färgskrapa?
 
U
Rensade garaget idag.


En gammal träkarmdörr med fönster lutande mot ett hus i solljus, eventuellt från 1966, som ligger till försäljning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Finns på Hisingen om du är intresserad. Special price only for you...

Borde vara original från ca - 66

Har fler men de är fortfarande i bruk, någon vecka till kanske.
 
S
cpalm skrev:
Hade aldrig hört talas om "chalk paint" så jag googlade på det. Är det "den fantastiska färgen som Annie Sloan har skapat, Chalk Paint™" det handlar om?

De verkar vara väldigt hemlighetsfulla med vad den faktiskt innehåller, förutom att den är luktfri, giftfri, barnsäker, icke djurtestad, vegansk, brandsäker, etc. etc. :p

Har du testat värme?
nä. skulle inte tro det. sån målad yta där man kan använda en krita
https://www.flugger.se/products/int-black
 
Redigerat av moderator:
S
Även om du lyckas få bort färgen så lär det vara pigment och färg i träets porer. Eftersom det är fanér är det inte så mycket materialtjocklek att slipa.

Måla med annan färg, nya dörrar från Blocket eller Hisingen ovan skulle jag satsat på.
 
Har testat skrapa+stålboll på en yta och det ser faktiskt bra ut. När färgen är tillräckligt tunn går den att lösa upp med vatten.

Behöver fortfarande skrapa bort om jag ska måla om ytan är väldigt grov med chalk paint och vidhäftningen med vattenbaserad färg var väldigt dålig.

Nya dörrar vore väl det smidigaste, men är det inte stor risk att de inte passar i karmarna?
 
under_construction skrev:
Rensade garaget idag.


[bild]

Finns på Hisingen om du är intresserad. Special price only for you...

Borde vara original från ca - 66

Har fler men de är fortfarande i bruk, någon vecka till kanske.
Tack för omtanken, men det är en liten bit att åka. Kan höra av mig om det skulle bli aktuellt :)
 
U
Vi saknar plats för dem efter att ha ändrat planlösningen. De har bott i garaget ett tag men nu är det fullt där också. Tanken är att de ska få en enkel biljett till återvinningen. Alternativt att jag släpar dem till eldningshögen. Om ingen annan vill rädda dem...
 
G glemmy skrev:
Har testat skrapa+stålboll på en yta och det ser faktiskt bra ut. När färgen är tillräckligt tunn går den att lösa upp med vatten.

Behöver fortfarande skrapa bort om jag ska måla om ytan är väldigt grov med chalk paint och vidhäftningen med vattenbaserad färg var väldigt dålig.

Nya dörrar vore väl det smidigaste, men är det inte stor risk att de inte passar i karmarna?
Kolla i huset. Finns säkert dörrar a få tag på. Jag har fått tag i dörrar t min gamla lgh. Som gått sönder. En granne bytte tex alla sina.
 
Z Zingelaz skrev:
Kolla i huset. Finns säkert dörrar a få tag på. Jag har fått tag i dörrar t min gamla lgh. Som gått sönder. En granne bytte tex alla sina.
Vilket hus? :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.