Det verkar inte vara mycket snack om Texecom premiere elit på detta forum

Det är ett larm godkänt av ssf för R / 1 / 2

Sedan verkar det vara sjukt billigt om man handlar från UK.
Tex:
https://www.alertelectrical.com/texecom-kit-0002-premier-elite-32-zone-wireless-kit-7367.html

http://www.diy-alarms.co.uk/pscatal...s/852-texecom-premier-elite-48-metal-kit.html

De använder en wireless teknik som kallas Ricochet. Kan jämföras med DSC PowerG

Är själv sugen på DSC Neo men det är sjukt dyrt och nu har jag upptäckt Texecom
Det enda problemet är att jag hittar ingen MAP som är trådlös.

Sedan finns deras billigare variant Premier och veritas.

Edit: glömde min fråga. Någon med erfarenhet med detta larm?
 
Redigerat:
Är den trådlösa delen lika bra som powerG så känns det otroligt intressant... men jag tror inte det.

Kört neo med en trådlös repeater ett par hundra meter ifrån knappsatsen inomhus och det tror jag inte många larm klarar...
 
Dock verkar ju richochet fungera lite annorlunda typ som ett meshnätverk. Så fungerar inte neon.
 
Exakt. Detektorerna pratar med varandra så räckvidden kan ökas på så sätt.
Min enda hållhake är att de saknar trådlös MAP. Jag ska kontakta de på tisdag och höra om de har en.
 
Ahh, att dra ut en trådad manöverpanel behöver väl iofs inte vara hela världen? Larmet i sig verkar jäkligt intressant.
 
RilleRock
eikido skrev:
Edit: glömde min fråga. Någon med erfarenhet med detta larm?
Blir nog svårt att hitta. Aldrig hört talas om namnet men är ju toppen att den är godkänd av SBSC.
Om priset är rätt så testa.

Sen bör just map vara trådbunden men håll oss uppdaterade.
 
Tjena RilleRock.

Jag kanske köper och testar. Priset verkar riktigt bra i jämförelse.

Fråga, varför tycker du att MAP bör vara trådbunden? Jag förstår att det är mer driftsäkert, men kan det även vara osäkert ur säkerhetssynpunkt?
 
RilleRock
eikido skrev:
Tjena RilleRock.

Jag kanske köper och testar. Priset verkar riktigt bra i jämförelse.

Fråga, varför tycker du att MAP bör vara trådbunden? Jag förstår att det är mer driftsäkert, men kan det även vara osäkert ur säkerhetssynpunkt?
Mest pga tillförlitligheten i systemet.
Manöverpanel tillhör trots allt centralutrustning.

Men är de meckigt så är de.
 
Jag har bestämt mig för detta larm. Är mäkta imponerad av det. Finns sjukt mycket info om det på nätet.Trådat kommer att vara meckigt men värt det. Dessutom är det makalöst prisvärt från England men det verkar finnas restriktioner att köpa det från auktoriserade i England till Sverige.

Kommer att börja installera ett system och testa. Sedan blir det ett eller två till

Jag undrar dock om adi vill sälja till mig eftersom de är distributör.
 
eikido: Annars går du in till valfri larmfirma, de handlar alla av ADI ngngång och säljer säkerligen till dig.

Trådad MAP är faktiskt väldigt skönt då det annars kan bli lite irriterande fördröjningar, kommunikationstapp osv osv. Vissa tillverkare löser det bra genom att tex ha en trådat zoningång på sin trådlösa knappsats som ofta kopplas mot en MK i entredörren, så när man öppnar dörren väcker man panelen och kommunikation etableras mellan central och panel. Andra larm förlitar sig på att den trådlösa detektorn skickar signal till central som i sin tur väcker panelen... men detta har visat sig vara högst otillförlitligt i mina ögon. Och är man då lite teknikanalfabet hajar man inte vad som händer och irritationen är ett faktum.
 
Har delinstallerat första systemet. Har installerat trådbundna detektorerna:
4 st Bosch Blueline Gen 2 Tritech,
1 akustisk glaskross
1 magnetkontakt till huvudentren.

Texecom premier elite 48-w har 4 zoningångar men inbyggd radiosändare för trådlösa deckare. Kommer i plastkapsling. Fler zoner kan byggas ut.

Texecom premier elite 48 har 8 zoningångar, men ingen radiosändare men kan självklart byggas ut. Denna kommer i metallkapsling.

Vi valde 48-w.

MAP har 2 zoningångar. Här kör vi en PIR och en magnetkontakt till huvuddörren.

Har även fått igång appen så man får larm.

Vi kör Wifi larmsändare vilket inte rekommenderas, men detta ska nog uppgraderas senare med GSM eller ethernet.

Inte gjort ännu:
utomhus siren, trådad
inomhus siren, trådad
trådlösa detektorer.

Köpte flasher och usbkabel så jag kan flasha till Svenska och även uppgradera till 4.0 när det kommer.

Vi är hittills sjukt nöjda.

Programmet wintex för att programmera panelen är suverän.

Systemet är extremt flexibelt och man kan programmera det mest.
Exempel hur vi ska köra:
Aktivera utomhussiren endast vid confirmed alarm=2 zoner går igång.
Starka inomhussirenen får inte gå igång när man kör skalskydd=någon hemma. Bara när man larmat fullt=ingen hemma.

Det enda som är under all kritik är appen men de lovar att det är en av deras stora uppgraderingar till 4.0. Android fungerar dåligt men iphone ska fungera bra.

Supporten är utmärkt, finns mycket på nätet, youtube, man kan ringa texecom, maila de och de har eget forum.
 
  • Etikett på Texecom Premier Elite 48-W larmsystemets plastkapsling med teknisk information.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Texecom Premier Elite 48-W larmpanel vid en dörr med kedjelås och ett dörröga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en öppen larmsystemskapsling som visar en kretskortspanel med kablar och en transformator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av Texecom Wintex-programvaran med öppen dialog för programmering av larmsystem, version 3.02, offline-status.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen kapsling av Texecom larmsystem med synliga trådbundna anslutningar och kretskort på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd dörr med installerad säkerhetsutrustning, inklusive trådbunden detektor och väggmonterad kontrollpanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D
Najs, nu är det bara lite bundband/ankare och labelmaker kvar så det blir lite ordning på vad som är vad i centralen.
Skriv en guide när du ändå är igång (y)
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.