10 274 läst · 43 svar
10k läst
43 svar
Instabila fibertjänster, hur går man vidare?
Jag tror att öppen fiber är lite krångligare att administrera med ett flertal olika tjänsteleverantörer. Mycket som kan gå fel pga den mänskliga faktorn.
Fiber är bra när det fungerar, men om inte är det många kockar som har sina teorier utan att lösa problemen.
Fiber är bra när det fungerar, men om inte är det många kockar som har sina teorier utan att lösa problemen.
Sunet har en dedikerad pingserver ping.sunet.se som brukar svara snabbare och stabilare.sYph skrev:
IPTV sänds via DVB standard, medan Netflix kör HLS/MPEG-Dash. Förenklat är Netflix mfl WebTV som buffrar 7-12 sekunder av innehållet på klienten innan det visas vilket gör det mindre känsligt för fördröjningar och paketförluster på internet.JohanLun skrev:
Netflix och andra webtvleverantörer använder sig av cachingtjänster (tex Akamai) så att användarna får källan så nära som möjligt. Vanliga websajter utan caching kan bli sega pga överbelastning.
Om det är en standard ping prova att öka paketstorleken 1450 eller 1500 och se om du ser en förändring på ca 100 ping. tappar den mycket packet så kan du göra en traceroute och pinga respektive hopp för att se om du kan ringa in något längst vägen.
Hjälper dock föga om felet ligger hos kommunikationsoperatören.pelpet skrev:
Visst kan man felanmäla, men när man för femtielfte gången går igenom samma uppenbart meningslösa felsökningsprocedur för att någon sparsamt begåvad supporttekniker i first line support ens skall logga felet så ger man liksom upp till slut.
Innan man byter bör man kolla med några grannar eller liknande för att se vilka som har en tjänst som fungerar. I det här fallet verkar det inte vara klarlagt om felet ligger i det lokala stadsnätet eller i leverantörens nät.
Är det närmaste gateway du kollat? Det är inte så att det är din egen router du pingat av misstag? När du pingar din egen default gateway så bör du ha helt stabila och låga pingtider.
2% packet loss är katastrofalt mycket. I normaltfallet ska man i princip inte tappa några paket. Är man uppe i en promille så är det alldeles för mycket.
2% packet loss är katastrofalt mycket. I normaltfallet ska man i princip inte tappa några paket. Är man uppe i en promille så är det alldeles för mycket.
I mitt fall har "fiberoperatören" utfört någon form av justering av fiberutrustningen i nätet. Handläggaren av mitt ärende hade inga detaljer om åtgärden förutom att "ljuset" hade justerats på något sätt.
Under kvällen i går upptäckte vi inte några bildfrysningar och förhoppningsvis är problemet avhjälpt.
Till TS, om du tycker att ditt ärende inte får rätt uppmärksamhet, kontakta ansvarig chef och förklara situationen. Det brukar hjälpa.
Under kvällen i går upptäckte vi inte några bildfrysningar och förhoppningsvis är problemet avhjälpt.
Till TS, om du tycker att ditt ärende inte får rätt uppmärksamhet, kontakta ansvarig chef och förklara situationen. Det brukar hjälpa.
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Vem äger nätet? Inte så lönt att byta leverantör.
Vi kör Felia, de äger nätet och utbudet, svårt att byta bort detta, inte så mycket val..
Vi kör Felia, de äger nätet och utbudet, svårt att byta bort detta, inte så mycket val..