Är det fel att köra linoljefärg och linoljekitt för denna operation? Slipa, spacka, latexfoga känns som man bygger tillbaka samma svagheter som ledde till detta från början...
 
Märklig fönsterkonstruktion, är det datadesigners som ligger bakom?

Var just ute och tittade på mina fönster från 2010:
Fast fönster i vit ram med synlig konstruktion, blommor syns genom glaset inuti rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är ett fast fönster, men de öppningsbara ser likadana ut, dvs att de stående fönsterbåge-delarna går ner hela vägen, och de vågräta fönsterbåge-delarna sitter emellan.

Men till saken, hur räddar man eländet?
En massa olja kan väl fördröja ruttnandet, men det viktiga är nog, som ? skrivit, att förhindra att ny fukt sugs upp i tvärträt i de vertikala fönsterbåge-delarna.
Alltså såga upp, och lämna en luftspalt, för att förhindra kapillär fuktvandring.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Ja, men det blir ju inte bättre för att Sveriges "bästa" tillverkare gör så.
Det är ju fortfarande helknas!

Enkel fråga: Varför bygger de inte riktigt?
Det är ju helfel. Någon som kan argumentera emot?
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Instämmer konstruktionen är helfel!
Blev lite förvånad faktiskt att "elit"fönster gjort så.
 
Som lekman så tycker jag att den mer konventionella vertikala skarven på KoW fönster ser betydligt smartare ut och vad jag kan påminna mig så ser väl de flesta äldre fönster ut på detta sätt... Man tycker elitfönster kunde kikat på nån av de fönster de slänger ut och ersätter innan de konstruerar egna.

Eller är detta "planerat åldrande", när man lurat i konsumenten att de gamla kärnvirkesfönstren är dåliga, kräver ständigt underhåll men även är energiineffektiva - hur ska man då kunna sälja nya ersättningsfönster till sina "energifönster"? Men bygger man in en svaghet i fönstret, som efter garantitiden gör att fönstret är ohjälpligt förlorat, underhållsfritt (eller omöjligt att underhålla på ett bra sätt) - då får man chansen att sälja ett nytt fönster. Extra bra, det kan ju vara svårt att säga att ett fönster som hållit 100 år och fortfarande (förutom normalt underhåll) är i bra skick måste bytas ut... "-Ja, du ser ju, dessa gamla fönster är ju 100 år gamla och måste ju målas om, klart att du måste byta till nya fönster, dessa gamla kan ju gå sönder vilken dag som helst". Men, tänk, med dessa "elitens" fönster så kan man ju tänka sig att efter 15 år utan underhåll (underhållsfritt?) så är fönstren inte möjliga att reparera... Då får man ju garanterat sälja nya!
 
  • Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
Har nu äntligen kommit igång med att fixa de skadade fönstren.

Har slipat trärent med deltaslip där färgen har flagat och spruckit och slipat resten av bågen. Därefter tvättat med målartvätt. Jag har sedan tänkt grundolja, grundmåla och slutstryka 2-3 ggr. Men ett par frågor:

- Om jag nu ska fylla igen sprickorna och ev skarven mellan trästyckena, i vilket skede ska jag göra det? Mellan grundolja och grundmålning?
- Vad bör jag använda för fogmassa? Latex?
 
Jag brukar foga med en bra latexfog, t.ex. Essve 25, alternativt tec7 efter grundning.
 
  • Gilla
dubbeltumme och 1 till
  • Laddar…
D dubbeltumme skrev:
Har nu äntligen kommit igång med att fixa de skadade fönstren.

Har slipat trärent med deltaslip där färgen har flagat och spruckit och slipat resten av bågen. Därefter tvättat med målartvätt. Jag har sedan tänkt grundolja, grundmåla och slutstryka 2-3 ggr. Men ett par frågor:

- Om jag nu ska fylla igen sprickorna och ev skarven mellan trästyckena, i vilket skede ska jag göra det? Mellan grundolja och grundmålning?
- Vad bör jag använda för fogmassa? Latex?
Mellan grundning och färdigstrykningar kan du fylla ojämnheter, kitt eller latex går bra.
 
  • Gilla
dubbeltumme
  • Laddar…
Det går långsamt framåt med mina fönster. Var på K-Rauta för att köpa fogmassa och blev rekommenderad Sikaflex AT Connect som jag har fyllt i en del sprickor med. Är dock tveksam till resultatet, känns som att fogen inte härdar ordentligt trots att det snart gått en vecka. Fogen känns fortfarande lite klibbig och trycker man ordentligt på den blir man lite vit på fingret.

Ska det verkligen vara så eller är det något fel på Sikaflexen?
 
D
Jag fick Maxi Bond Seal av en färgis just och den var riktigt trevlig på mina 20tals fönster och karmar.
 
Tillägg/förtydligande: Allt förarbete (slipning, grundolja, grundmålning) är klart och ser bra ut. Det är specifikt Sikaflex-fogen som jag tycker inte härdar som jag är fundersam över. Det rör sig om inte stora sprickor (någon mm max) så jag tycker det borde ha härdat klart nu?
 
  • Gilla
Dabide
  • Laddar…
MultiMan
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.