T
Vi ska köpa hus och tittar på ett hus som har bergvärme installerat. Vi undrar ifall kostnaden är ok eller om det är lite mkt för att vara bergvärme, då pumpen är snart 20 år gammal. Huset är sutteräng och runt 270 kvm (bo-och biarea) och drar 24000kwh per år.
 
Svårt att svara på, men det spelar mindre roll egentligen då det är dax att byta ut pumpen. Tänk dock på att det antagligen innebär att ni behöver komplettera med yttterligare borrhål eftersom dagen pumpar behöver djupare hål.
 
Beror mycket på ålder på huset, och därmed hu bra isolerat.

Som exempel, vi har ca 220 kvm + ca 100kvm delvis uppvärmd källare, hus byggt 1930.

Före bergvärmen förbrukade vi 48000 kWh per år, nu ca 18000 kWh.

Om bergvärmen är 20 år, så är den troligen inte lika bra som en ny pump.
 
24000 kWh?? Jag har bergvärme på 160 m2 i ett halvdåligt isolerat hus och förbrukar under 10000 kWh med allt.
Men, klart, källaren är inte uppvärmt annat än med spillvärme från pumpen, och så slösar vi inte med vv. Men 24000 tycker jag är extremt mycket, ungefär som direktel. Någonting måste vara fel.
 
För 20 år se installerade man ofta mindre vp så andelen el spets blir ofta större men 24000 kwh låter högt i alla fall men det kan vara hög andel hushåls el.
 
Tja, jag har totalt 240 m[SUP]2[/SUP] uppvärmd yta varav ca 130 är rumstemp (21 grader) och resten 10-15 grader, förbrukar 14 000 kWh med en 4,5 kW pump och 89 meter hål.
Den förbrukning du nämner känns spontant lite hög, men kan förklaras med hög innetemp och mycket varmduschande. Vi vet ju inte om pumpen är hel heller eller går på eltillskott.
 
Beror också vart huset ligger geografiskt. Yttre Norrbotten eller sydligaste skåne
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.