Jsg behöver flytta en strömbrytare och det smidigaste är ju att fjärrstyra med en nexa i stället för att dra om rör och trådar.

Tanken är att i så fall att sätta den invid en befintlig trådad dimmer. Det snyggaste vore ju att de delar på en dubbelram så klart.
Det finns ju nexasändare som är tänkt att sättas i tex exxact-ram (som dimmern är)för enhetligt utseende. Funkar det att kombinera konventionell brytare med en nexa i samma ram? En kommer då att sitta i dosa och den andra utanpå väggen.
 
Det borde ju gå (du får ha en täckplatta över nexan om det är en sån där inbyggnadsenhet du menar) - sen kanske du behöver en trappkoppling för tat kunna styra både från nexan och strömbrytaren (och då kommer nexakontrollen bli "omvänd" iblnad, dvs på blir av och tvärsom) :)

/K
 
Japp, det fungerar! Jag har själv gjort så på två ställen i huset med både Eljo Trend och Elko Plus.
Jag tolkar det som att TS menar Nexa WTE-1 / WTE-2.
 
Jo det är wte-1 jag menar. Har möjlighet att sätta mottagaren/brytaren i taket hos lampan iom att den dosan även används som vidarekoppling till eluttag mm.

Insåg efter att jag frågat att själva ramen inte kostade många tior så jag beställde hem på vinst och förlust igår så förhoppningsvis har jag något att pyssla med i helgen. Tack för svar iaf
 
Väggmonterade Elko Plus ljusströmbrytare med blå bakgrundsbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ser det ut med Elko Plus.
 
Mikael_L
Ja nexa har knappar för ELKO RS, Elko plus, Eljo trend och exxakt, och även för någon modell av svart ELKO och eljo exxakt.

Och det går att bygga ihop enheter, både nexa + eljo resp elko, i flerfacksramar.
 
Jag passar på att kidnappa tråden i en snarlik fråga:

- Är det någon av er som vet ifall det går att montera en fjäder i någon av de trådlösa brytarna som passar Exxact?

(Jag har återfjädrande brytare till belysningens LED-drivrar och skulle vilja komplettera med fler återfjädrande brytare i olika delar av rummen).
 
McStewart skrev:
Jag passar på att kidnappa tråden i en snarlik fråga:

- Är det någon av er som vet ifall det går att montera en fjäder i någon av de trådlösa brytarna som passar Exxact?

(Jag har återfjädrande brytare till belysningens LED-drivrar och skulle vilja komplettera med fler återfjädrande brytare i olika delar av rummen).
Om det är Nexa-sändare du avser så är svaret nej, De stödjer inte återfjädrande brytare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.