Har skaffat en Wifi repeater för att få ut signalen till garage o parkering. Fungerar bra. Men repeatern har inte AC- protokoll. Det har routern iaf.
Problemet är att när man kommer hem så kopplar mobilen upp sig mot repeatern och när man kommer in så är den kopplingen kvar. Medan jag vill att den kopplar upp sig mot routern när jag går in.
Hur gör jag detta smidigaste? Är det någon app eller någon inställning som man gör det bäst? Borde finnas någon app eller liknade som kopplar upp mot den starkaste uppkoppling...
 
Jag har samma problem med mobilen (Android). Ibland vägrar den att släppa ena nätet trots att det är så dålig mottagning att det inte går fram nån trafik.
Jag har testat att gå runt med datorn, både med Windows och Linux, och den är mycket bättre på att hantera det.
 
  • Gilla
chf74
  • Laddar…
Lika lätt som att aktivera en speciell app, så är det väl att slå av-på wifi på mobilen?
 
Jo, självklart. Men det borde finnas nåt sätt att ställa in vid vilken signalstyrka den ska försöka hitta ett bättre nät.
 
Det är sant menar att ha tex en app som ligger i bakgrund o känner efter det starkaste nätet automatiskt. Inte varje dag man kommer ihåg att logga på rätt nätverk.
 
Om det är samma SSID och lösenordsinställningar så har i alla fall alla mina mobiler alltid bytt till den starkare signalen automatiskt. Har du dubbelkollat allt?
 
hsd
En del mobiler hanterar detta bra, min p9:a hoppar över till den starkaste och därmed även den snabbaste och när man får tillräckligt med signalstyrka på 5G hoppar den dit
 
  • Gilla
chf74
  • Laddar…
Du kan prova två saker till:
1. Den Repeater jag testat förlänger visserligen räckvidden men skapar ett eget nät.
Har du samma SSID på näten så prova byt namn på nätet med repeater till ett namn med högra alfanumeriskt värde då enheterna prioriterar det nät som står alfanumeriskt lägst.
Exempel: Huvudrouters SSID: A-net.
Repaterns SSID B-net.
2. Tyvärr händer det ofta som beskrivits tidigare att det inte sker någon handover trots mycket låg signalstyrka.
I detta fall har det kunnat hjälpa något att flytta ut repeatern så långt som möjligt i garage/förråd från routern.
 
  • Gilla
chf74
  • Laddar…
hsd skrev:
En del mobiler hanterar detta bra, min p9:a hoppar över till den starkaste och därmed även den snabbaste och när man får tillräckligt med signalstyrka på 5G hoppar den dit
Ja, det är bara min Sony Xperia som har det här problemet. Dom andra telefonerna i familje funkar bättre.
 
Haft precis samma problem med alla androidlurar, medans Apple prylarna kanske går ner nån plutt i signalstyrka medans man går runt i huset, ska prova ovan föreslagna appar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.