Bor i 1 1/2-plansvilla som vi byggde 1992. Vi planerar en utbyggnad (förlängning) av befintlig takkupa på husets baksida. Kupan (4 m bred yttermått) innehåller nu ett badrum (med 2 fönster) och en liten bastu (med ett fönster). Vi vill förlänga bef kupa utåt 3,3 meter (invändigt) så att vi får ett extra rum med yttermått 15 kvm. Rummet blir helisolerat, öppet till nock, uppvärmning med elgolvvärme, helglasat utåt (mot väster där det är bara berg och skog) och med rätt mycket fönster i övrigt. Det stöttas upp med två pelare av trä i tillbyggnadens framkant.

Rummet är tänkt att användas som allmänt avslappningsrum (bastubad), ateljé etc. Utsikt mot sjön i söder. Badrummet behöver inte röras - man går in i bastun och ut direkt till höger genom en dörr som ska ersätta befintligt fönster. Bastun kan användas även efter genomförd utbyggnad.
Jag är medveten om att vissa nog reagerar på formen och att kupan kommer att sticka ut rätt långt.

Vi har hittat en byggare och de ser positivt på projektet. Offerten är OK. Vi har ännu inte sökt bygglov/gjort bygganmälan, men kommunens bygglovshandläggare "tyckte inte om det" och tyckte det var ett "mishmash") när vi hade ett personligt möte med dom.
Saken är att vi hade tänkt tillämpa Attefallsreglerna för tillbyggnad för att slippa bygglovsprocess och ev. svårigheter att få igenom tillbyggnaden. Men kommunen hävdar att vi får bara bygga ut 7,5 kvm eftersom även utrymmet *under* tillbyggnaden, dvs marken, ska räknas in. Osäker på om den kallas byggnadsarea, bruttoarea eller öppenarea?
Juristen på Villaägarnas Riksförbund håller inte med, utan anser att markytan inte ska räknas in i tillbyggnaden.

OM kommunen har rätt uppstår fråga 2:
Husets takfot är 70 cm. Enligt gällande regler omfattas sålunda takfotsarean redan i husets byggarea. Bef. takkupa slutar 1,15 meter från takfotskanten (vinkelrätt mätt). Borde inte då denna area (4 x 1,15 = 4,6 kvm) exkluderas från attefallstillbyggnadxens yta? (Även detta håller juristen på Villaägarnas Riksförbund med om). Dvs 10,5 kvm istället för 15 kvm. Med markarean inkluderad x 2 = 21 kvm, dvs fortfarande över tillåtna 15 kvm. Men, vi skulle ev. kunna tänka oss att då krympa utbyggnaden till 12 kvm yttermått.

Lite svårt att visualisera i ord men bilden nedan (från norrläge) klargör förhoppningsvis något. Jag kan lägga upp fler ritningar/foton om så behövs.
Jag har försökt tolka Boverkets regler ang. detta men de känns förvirrande. När jag ringde alldelses nyss sade handläggaren - håll i er - att de följer SIS-regler, men de är "hemliga" och hon är förhindrad att tolka dessa.:surprised: Om jag hörde rätt??! Ja dessvärre. Vad är det här för land...
Jag skulle sålunda uppskatta klargöranden i den här frågan. Andra synpunkter och råd är förstås också ytterst välkomna.

Arkitektonisk ritning av ett hus, sidovy med måttangivelser och markerade kupor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
Enligt Wikipedia är summeras alla våningsplans area i bruttoarea, så då har byggnadsnämnden rätt i sin tolkning om areaberäkning. Det kan vara intressant att veta varför juristerna tycker annorlunda

Bruttoarea, BTA[redigera | redigera wikitext]
Bruttoarea BTA.jpg
Bruttoarean är summan av alla våningsplans area och begränsas av de omslutande byggnadsdelarnas utsida. I bruttoarean inräknas bland annat mellanvåning (entresol). I bruttoarean inräknas exempelvis inte öppningar i bjälklaget. Om bruttoarean uppdelas på skilda nyttjandeenheter eller efter funktion (exempelvis bostad eller lokal) dras gränsen mitt i den skiljande väggen. För byggnader med en "avvikande" arkitektur finns det fler regler för hur man räknar ut BTA.

Bruttoarean används i många sammanhang, exempelvis vid planbestämmelser, fastighetsvärderingar eller avgiftsberäkningar.

Våningsyta är ett liknande begrepp som kan finnas i äldre detaljplaner.
EDIT: ser nu att den står på pelare och då förstår jag villaägarnas jurister bättre
 
En detalj i mitt inlägg var fel av mig:
Juristen på Villaägarnas Riksförbund höll INTE med om att *takarean* (4 x 1,15 kvm) kan exkluderas från attefallstillbyggnadens yta. Jag vet inte hur ni andra tolkare det, men är idel öra.
 
Återkoppling i ärendet:
Efter lite argumenterande med Bygg & Plan så har vi nu fått OK på utbyggnad av takkupan med 15 kvm inom Attefallsreglerna. Ett hinder borta. Så snart vi har en vettig offert och kontrakt (med förbehåll för bygganmälans godkännande) så ska bygganmälan skickas in. Byggstart förhoppningsvis i slutet på april.
Eftersom förlängning (till skillnad från breddning) av takkupa verkar vara tämligen ovanligt så kan jag tänka mig att lägga upp skisser, byggbeskrivning, materialval etc här. Om det nu finns nån som läser här och tycker det är intressant??
 
Ja tack, alltid intressant. Planerar själv en ny kupa så kanske kan få några ideer. Gav handläggaren upp som tyckte det var mishmach? ;)
 
Kul. Jag ska återkomma. Osäker på om handläggerskan hakade upp sig mest på takkupan - eller det växthus som vi planerar. För det första var det *bygglov* som gällde när vi träffade B&P, eftersom de då sade att markytan under kupan skulle räknas in och byggarean således skulle bli bara 15/2 = 7 kvm:mad:.
Nu är kupan emellertid åkejad som Attefall, så då kan de knappast ha några åsikter om utseende etc längre, förutsatt att man följer detaljplanen.
Vi har gjort några ändringar. Det liggande långsmala fönstret på kupans norrsida är utbytt mot ett långsmalt vertikalt fönster från (nästan) tak till golv på mittväggen. Och skjutdörrspartiet på sydsidan blir 150+150+ cm brett.

Växthuset: när vi träffade B&P trodde vi fortfarande att vi kunde gå på vår grandiosa plan med anslutning av ett 5,4 meter högt, 42 kvm stort pulpettaksväxthus mot takkupan, med utgång från kupans sydsida via en skjutdörr och spiraltrappa rakt ner i växthuset. Originellt, visst, men den kombon utlöste utlåtandet "mischmasch".

Nå, efter att pratat med vår norra granne så måste vi skrota den planen. Från markplanet hos norra grannen så blockerar ett 5,4 meters pulpettak deras sjöutsikt ganska totalt. Så det vill vi inte göra, även om de inte skulle kunna stoppa bygget eftersom det följer detaljplanen. Men de grannarna är gamla vänner till oss, och vi vill inte vara svinigt egoistiska.

Så det blir ett sadeltaksväxthus istället med 3,5 m nockhöjd. Det medför att vi får slopa den tjusiga tanken på nedgång direkt från kupan ner i växthuset. Det ska bli en skjutdörr i kupan ändå, och en 70 cm djup balkong med glasräcke på kupans sydsida och en spartrappa ner till markplan varifrån man kan gå in i växthuset. Nästan lika bra.

Vi funderar också på bygga ihop växthuset mot husets långsida. Jag funderar bara på hur komplicerat det blir med husets takfot och anslutning/avrinning där taken möts. Men det bör väl gå att lösa...
Och en vinkel på växthuset som ska bli vinterträdgård. Problemet är att med det begränsade utrymmet vi har få bredd och taklutning att harmoniera för de två delarna. Svårt det här när man inte har de riktiga kunskaperna. Tur då att Byggahus finns, där det finns en otrolig kompetens samlad. Jag är verkligen imponerad över kunskapsmängderna och hjälpsamheten och engagemanget här.
 
Vi funderar på att bygga en takkupa som den som ni har nu. Har du några bilder på hur det ser ut och eventuella ritningar? Vårat existerande tak lutar 34grader.
Kan inte bestämma om vi ska ha pulpettak eller sadeltak.
 
F Erica Wyse skrev:
Vi funderar på att bygga en takkupa som den som ni har nu. Har du några bilder på hur det ser ut och eventuella ritningar? Vårat existerande tak lutar 34grader.
Kan inte bestämma om vi ska ha pulpettak eller sadeltak.
Kul. Vi flyttade tråden. Du kan följa hela bygget här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/traepelare-under-markyta-pa-plint.298773/

och här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/vattenskada-pga-felaktigt-infaest-balkong.300438/

Hör av dig om du vill veta något mer.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.