I vår tvättstuga är det målat betonggolv, men färgen har fläckvis börjat släppa och jag skulle vilja måla om golvet. Hur gör jag detta? Måste all gammal färg tas bort först?
 
Är tvättstugan i källaren? All färg "måste" bort pga fuktvandringen nerifrån. Om du skrapar bort det värsta och målar om med vanlig golvfärg så kommer den färgen också släppa efter en tid. Men det är drygt att slipa ett golv och måla med färgen som andas, så lätt att det "missas"
 
Hammarfall skrev:
Är tvättstugan i källaren? All färg "måste" bort pga fuktvandringen nerifrån. Om du skrapar bort det värsta och målar om med vanlig golvfärg så kommer den färgen också släppa efter en tid. Men det är drygt att slipa ett golv och måla med färgen som andas, så lätt att det "missas"

Ja precis, i källaren. Lär vara ett evighet att få bort all färg 🙄
 
Betongslip och sedan flytspackel.
 
S
MagHam skrev:
Betongslip och sedan flytspackel.
varför flytspackel?
 
Måste jag flytspackla? Vill ju bara måla om
 
JennyR skrev:
Ja precis, i källaren. Lär vara ett evighet att få bort all färg 🙄
Japp. Lättare att måla på direkt med en vanlig tät färg och göra om jobbet vid behov.
 
  • Gilla
Fredde_G
  • Laddar…
Hammarfall skrev:
Är tvättstugan i källaren? All färg "måste" bort pga fuktvandringen nerifrån. Om du skrapar bort det värsta och målar om med vanlig golvfärg så kommer den färgen också släppa efter en tid. Men det är drygt att slipa ett golv och måla med färgen som andas, så lätt att det "missas"
Tips på golvfärg som "andas "?
 
ja, vilken färg rekommenderar du Hammarfall?
 
Det viktigaste är ett ordentligt underarbete sen går det bra med en två komponents vattenburen epoxi
 
SBH skrev:
varför flytspackel?
Jag hade en sådan här i tankarna:
Elektrisk slipmaskin avsedd för att ta bort färg från betongytor.
och det är inte lätt att köra utan att det blir rosor och spår som behöver spacklas ut.
(Men jäkligt bra att ta bort färg på betong med)
 
S
MagHam skrev:
Jag hade en sådan här i tankarna:
[bild]
och det är inte lätt att köra utan att det blir rosor och spår som behöver spacklas ut.
(Men jäkligt bra att ta bort färg på betong med)
hellre ta ett vanligt golv spackel då.
 
Golvmaskin för avjämning med slange inkopplad och arbetslampa på radiator i ett ofärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyr maskin, slipp mycket damm, golvavjämningsmassa samt en lämplig diffussionsöppen färg, körde själv på Hagmans 1K
 
Eftersom jag nytt har slipat och avjämnat ett golv och håller på och målar ett annat:

Beroende på dina krav på resultat:
1a. Avlägsna lös färg med stålborste.
1b. Slipa med maskin av den storlek MaM visar ovan, kan behövas en mindre för hörnen.
2a. Skit i att spackla
2b. Spackla små gropar och håligheter med diffusionsöppet spackel för hand (om det finns)
2c. Spackla med avjämningsmassa i tjockare skikt, alt flytspackla (diffusionsöppna material)
3. Måla med lämplig diffusionsöppen färg, 2 komponent blir hårdare med är krångligare att jobba med och kanske inte behövs i en källare.
(man gör alltså att av moment av momenten under varje siffra, inte både a,b och c)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.