Äsch, ulan... Nu har vi suttit och kikat på er ritning (igen) och just den här gången (!) såg den riktigt bra ut ju ;D

Är det så här hela processen kommer att se ut så blir jag mörkrädd... Ena dagen gillar man något för att nästa dag förkasta det, haha... Men vi gillar verkligen er planlösning förutom en detalj... Vi skulle vilja ha kvar det stora sovrummet+stora toaletten som den är på orginalritningen... Men men... Vi får väl se var vi landar!

/Fredde
 
Bunda skrev:
Äsch, ulan... Nu har vi suttit och kikat på er ritning (igen) och just den här gången (!) såg den riktigt bra ut ju  ;D

Är det så här hela processen kommer att se ut så blir jag mörkrädd... Ena dagen gillar man något för att nästa dag förkasta det, haha... Men vi gillar verkligen er planlösning förutom en detalj... Vi skulle vilja ha kvar det stora sovrummet+stora toaletten som den är på orginalritningen... Men men... Vi får väl se var vi landar!

/Fredde
hehe, de e inte lätt att bestämma planlösningen. Man hinner ändra sig många gånger under resans lopp. Vi valde bort det sovrummet till förmån för gästrum/kontor och samtidigt få ett större vardagsrum (40kvm).
Snackade med Peter idag och han nämnde att ni skulle kika på tomten under Torsdagen...

Blir spännande och se hur er lösning blir senare!! Stöt å blöt planlösningen under någon månads tid innan ni spikar. Bli inte förvånad om ni kommer tillbaka till den lösning som ni först funderade på, det gjorde vi ;D
 
ulan skrev:
hehe, de e inte lätt att bestämma planlösningen. Man hinner ändra sig många gånger under resans lopp. Vi valde bort det sovrummet till förmån för gästrum/kontor och samtidigt få ett större vardagsrum (40kvm).
Snackade med Peter idag och han nämnde att ni skulle kika på tomten under Torsdagen...

Blir spännande och se hur er lösning blir senare!! Stöt å blöt planlösningen under någon månads tid innan ni spikar. Bli inte förvånad om ni kommer tillbaka till den lösning som ni först funderade på, det gjorde vi ;D
Hehe, jag jobbar ca 5 minuters bilväg från Husknuten så jag har redan hunnit åka förbi där med två olika arbetskollegor... Peter har vart där bägge gångerna och förmodligen haft rätt roligt åt mig ;D Men det är ju som det är: otroligt spännande... När jag talade om ett andra våningsplan på 155T idag så nämnde han att de gjort en lösning åt några andra husbyggare (tar för givet att det var er han talade om)...
Vi får väl se vad det blir till slut... Kanske slutar med ett 1-planshus med lite högre standard istället... Vi får se... Ska hålla er lite uppdaterade på det vi beslutar oss för... Alltid kul att få kommentarer på detta vårt första husbygge!

Mvh,

Fredde
 
Aha, då har ni sett 155:an ett par gånger nu då ;) Vi bodde oxå på husknuten ett tag!!

Angående ett andra våningsplan på 155T, så är det ett hus till som finns (i Askim). Det paret har dock mottagning i den del som vi gjorde garage av. Ååååh vad jag älskar garage!!! ;D
 
ulan skrev:
Aha, då har ni sett 155:an ett par gånger nu då ;) Vi bodde oxå på husknuten ett tag!!

Angående ett andra våningsplan på 155T, så är det ett hus till som finns (i Askim). Det paret har dock mottagning i den del som vi gjorde garage av. Ååååh vad jag älskar garage!!! ;D
Haha, en garage-fetichist alltså? ;D Hmmm, meka med bilen är inte min grej. Men å andra sidan behöver man inte meka så mkt emd en 2 år gammal diesel. Bara se till att tvätta den lite då och då ;D Nä, garaget kommer nog främst att begagnas till träverkstad då det är en liten hobby jag hoppas kunna utveckla då man äntligen får utrymme till det...

Sen har vi ju funderat lite över prisskillnaden mellan 130 och 155... 300k kr... Vi kan gott och väl tänka oss att använda oss av halva 155 och halva 130... Det skulle ge ett slags mellanting på ca 140kvm... Visserligen inte med ett extra våningsplan men det är kanske inte superviktigt... Ja, vi vet antagligen mer efter att ha talat med peter på torsdag...

På banken var de iaf positiva idag... Skönt... Sen får man ju se till att deala så gott man kan med bankerna för att få "bästa" räntan...

/Fredde
 
Bunda skrev:
Haha, en garage-fetichist alltså?  ;D Hmmm, meka med bilen är inte min grej.
/Fredde
Nä, fy tusan, inte min grej heller!!! Det kommer nog bli mer som ett hobbyrum... Även om jag det sista slängde in en elport. Kan vara bra om man orkar (läs lyckas) baxa in bilen någon gång ::)


 
Hmmm, när vi väl börjar planera det här huset ska jag nog tillverka mig en egen tråd här på forumet... Känns som om jag trådkapar den här ;)

ulan, var bygger ni nånstans? Ja, ni har väl knappt börjat än, men ändå!

Sugen på att pm:a mig vad ni gjorde för extra tillval och vad det kostade er? De tillval som vi har talat om hitills är väl de flesta som ingick i visningshuset (sänkt golv blablabla)...

/Fredde
 
Har du inte sett hemsidan?? I Landvetter!! :D
Håller med dig om att vi knappt börjat men när plattan nu är gjuten så känns det ändå som ett etappmål är nåt!!
Jag gjorde dessutom allt markarbete själv och ligger fortfarande -20 timmar på flexen, trots att jag jobbat tre helger på raken :surprised:

Sänkt golv som i 155:an har jag för mig att det ligger på ca. 40kkr. Kan ha ändrats...

PM:a mig gärna frågor, inga problem!!
 
Uj, glömde hemsidan... Klantigt värre av mig ;D

Du gjorde alltså allt markarbete själv? Inte illa... Får jag anta att du på något sätt arbetar inom byggnation? För det är väl knappast något man lär sig av Martin Timell på tv, hehe...

Jo, 40k för sänkt golv stämmer nog bra det. Har för mig att det var priset vi fick på Husknuten... Det ger ju rummet en väldigt skön karaktär så det satsar vi nog på... Haha, om vi nu väljer att bygga med onsalavillan dvs... Men det ser ju klart lovande ut...

Var så säker på att jag kommer att pm:a någon fråga lite då och då om vi väljer att köra på det här projektet! Men nu börjar man bli lite trött i ögat... Tur man har internet på jobbet så man kan kika in här även på dagstid!

Ha det!

/Fredde
 
Hade hjälp av en alldeles ypperlig grävmaskinist vid markarbetet. Det gjorde mkt!!
Jag är elektroingenjör men det gick bra (trots det) ;)

Det mesta finns på nätet (lutningar på drän/dagvatten, paddning, mark-AMA osv, osv...) Sedan kunde ju som sagt var grävar-killen mkt!!

Nu kryper jag till kojs och spanar lite TV så hörs vi!
 
Kul med en OnsalaVillantråd! :D
Fanns inte mycket att läsa här om OnsalaVillan förra hösten när vi började bygga, men en hel del annat som vi hade nytta av.
Vi byggde en bit utanför Stenungsund, och nu är det ännu en OnsalaVilla på gång inte så långt ifrån oss.

Lycka till!
//Idapi
 
Vi är mååånga, vi ääär staaarka... osv osv ;D

Fick idag tfn-kontakt med våra presumtiva grannar för första gången... Tjejen verkade jäkla trevlig även om ungen hennes skrek lungorna ur sig stundtals ;D

Det verkar som om de, genom kontakter, kommer att fixxa att gräva vatten & avlopp till våra tomter. Hennes sambo/man var även snickare och jobbade för ett lokalt byggföretag. Bestämde att vi ska försöka träffas någon kväll nästa vecka och diskutera våra husplaner... Om jag inte har berättat det så har kommunen styckat av två tomter som ligger bredvid varandra. Inga fler grannar alltså...

Ska bli kul det här!

Och imorn träffar vi P.T från Onsalavillan så han får se tomten!

/Fredde
 
Idapi skrev:
Kul med en OnsalaVillantråd!  :D
Fanns inte mycket att läsa här om OnsalaVillan förra hösten när vi började bygga, men en hel del annat som vi hade nytta av.
Vi byggde en bit utanför Stenungsund, och nu är det ännu en OnsalaVilla på gång inte så långt ifrån oss.

Lycka till!
//Idapi
Är det Ni som byggt ganska vattennära i Getskär? Eller är det den som är "inte så långt ifrån Er"? Tror att det var ett modifierat 155T med vidbyggt garage.
 
Don Tom skrev:
Är det Ni som byggt ganska vattennära i Getskär? Eller är det den som är "inte så långt ifrån Er"? Tror att det var ett modifierat 155T med vidbyggt garage.
Nej, vi byggde norr om Stenungsund, det gör även det andra bygget jag skrev om.

/Idapi
 
Hepp!

Idag ska vi träffa representant från Onsalavillan för att åka ut och göra en första koll på vår framtida tomt! Attans, det ska bli kul!

Bara så ni vet ;D

/Fredde
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.