Har fått dit 38 vagnsbultar, tog mig en dag att borra och sätta dit. Skulle velat ha längd på 155 mm men det fanns bara 150 eller 180 så detvar lite pyssel att få dit på en del. Måste vara bättre med genomgående än 2 franska träskruv som många anvisningar rekomenderar. Några började rotera så de fick jag vända på och lite hårdare trä.
Har fått dit några skruvreglar, dagens 2 timnars pass gav kottlingarna för frisen. Delvis byggd trästomme för däck med vagnsbultar och skruvreglar på en tomt vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går nog med vilket som, franskor dras ju i en liten förborrning och det blir stumt. Risken med vagnsbultar skulle väl kunna vara att det glappar om hålen blir stora. Viktigt är att montera dom diagonalt:)
 
Helgen har get lite utfall, dock mindre än jag räknat med som vanligt. Tar jag min tidsufattning x4 så stämmer det bättre om inget strular vilket det ju aldrig gör:).
Bärlagret färdigställdes igår.
Under trall och stopp för att hålla isoleringen på plats monterd, under upp jobb är något jag verkligen inte tycker om och sedan tar strömmen slut i 2 av 3 skruvdragare och den 3 är för klen för att orka dra in skruven då man sitter där med en 3.14 m trallbräda endast infäst i en skruv upp. Då är tur att dottern (5år) kan komma a med en tving. La ovan trallen innanför frisen fram till uterumet, skönt med avlastnings yta när isoleringen skall dit. Han
Dock bara me hälften av isoleringen innan mörkret kom, och jag som hade trott att jag skulle fått på trallen över isooeringen i dag. Den lär i alkafall inte blåsa bort då samtliga sitter med presspassning.

Fick en tanke när jag höll på, isoleringen är 100mm och reglarna den ligger mellan är 145mm. Har altså 45 mm fritt utrymne och tanken var om nan kanske skulle lägga lute singel där som energi magasin men det kanske är för liten massa och binda fukt med imbildning och röta som följd. Byggplats vid skymning med påbörjad altankonstruktion, byggmaterial och verktyg utspridda på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggplats vid skymning med påbörjad altankonstruktion, byggmaterial och verktyg utspridda på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altandörrsprojekt, plankor och byggmaterial på trädäck vid hus med gul yttervägg och fönster i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Absolut inget grus men cellplast skulle kanske fungera om du behöver mer isolering
 
Blev gjort lite i dag!
Nu var det bara frisen, staketet och trappan kvar på etapp 1.

Sedan skall en altandörr dit, något jag måste ha hjälp med. Har dåliga erfarenheter med eget dörr montage. Obyggt trädäck vid gult hus i skymningen med verktyg och byggmaterial utspridda, nära färdigställande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Hade tänkt att skydda värmepumpen lite! Funderingarna går främst på hit sisdan på bilden, det är därifrån den mesta vind och nederbörd kommer.
Taket tänkte jag använda samma tegel som huset, en stolpe i vart hörn 95x95. I dessa stolpar tänkte jag fräsa spår till 95% med en vinkel på 30 grader var 100 mm. I dessa spår skjuter man sedan från insidan ner tall plank 95x22. Blir glest så luftflödet inte påverkas så mycket men ända lite skydd och om man behöver komma in så är det relativt lätt demonterat.
Om jag tolkat bygglovs reglerna rätt så krävs det inget bygglov då takytan är så liten och luftgenomsläppningen stor på " väggarna"
 
Trappan på plats efter 8 timmars arbete, stegen 45x195 kändes liten smala så det kommer en 45x45 på insidan.
Det tredje vagnsstycket gjorde stor skilnad på svaje. Nybyggd trätrappa med smala steg och verktyg runtomkring framför ett hus i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd trätrappa med smala steg och verktyg runtomkring framför ett hus i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Trall under konstruktion med verktyg och träbitar utspridda på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis färdiglagd trätrall med arbetsverktyg och material för bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis färdiglagd trätrall med arbetsverktyg och material för bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästan färdigbyggd trätrall med verktyg och byggmaterial, intill husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av beige metallvägg med skarpt ljusspel och skruvar i vertikala skarvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte så långt kvar på trallen, nen all sågning tar tid.
Sedan skall jag gå på stomnen till uterumet, frågan är vad som är bästa sättet att sätta reglarna på mot fasaden. Tänkte lägga någon distans i dalen men vill inte ha trä/metall, någon som har ett förslag? Det är liggande reglar bakom på cc60.
 
Nybyggd träaltan med trall och delvis påbörjat räcke, verktyg ligger utspritt på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

All trall på plats och räcket påbörjat, alka lverliggare klara förutom vi vp där lite special skall göras, stolparna skall fräsas med ett spår på 30 grader med 100mm cc. Skall sedan in en trall planka i detta spår. Alt för att skydda VP.
 
Redigerat:
  • Gilla
shomakie
  • Laddar…
Nybyggd träaltan vid gult hus, med verktyg utspridda och en värmepump till vänster som ska kläs in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående bygge av trädäck med verktyg, byggmaterial och en släpvagn i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående bygge av trädäck med verktyg, byggmaterial och en släpvagn i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slutet närmar sig!
Nu skall bara VP kläs in på ett luftigt men skyddande sätt.
 
Coolaste byggbilen i BH's historia! Respekt !;)
 
  • Gilla
Stadsfiskalen
  • Laddar…
Ddd
 
Redigerat:
Så fantastisk är den väll inte? En nästan rektanilär altan på 1.01 till 1,17 m höjd, gränsen här för att vara helt bygglovsfri är 1,2m.
Det har tagit mer tid än jag räknat med men så är jag obotlig tidoptimist/långsam/oerfaren. En bidragande faktor att det tagit tid är att jag byggt det mesta själv med barnen 8 o 6 några timmar åt gången tills frun kommit hem från jobbet då vädret varit fint. På helger har hon gjort stenläggningar på andra delar och runt, och syselsat baren så jag kunnat jobbat mer ostört.
Den största misräkningen var vatten och elledningar som inte låg som jag planerat så grunden fick omplaneras effer byggstart. Det enda stora mistaget jag gjort är att när uppmätningen skedde så använde jag betong plattor att lägga styr reglar mot och den yttre referensstenen som var en halvsten tog jag fel sida på så samliga ble försjutna 12,5 cm. Detta upptäcktes först efter att börlinorna var på plats. Sedan skulke vi använt en storlek större jordborr då blandingen jord/lera gjorde att håken drog iväg åt olika håll, detta gör att plintarna inte gått att justera helt i linje men ändå innanför stolp bredden. Skulle tagit 400mm istället för 300mm, och så skulleman varit mer vägränad för att köra jordborren eller haft den på en grävmaskin, var det enskilt jobbigast momentet grotts att vi hyrde den störr på hjul.
Mina tidigare byggerfarenhetet är begränsade, alt annat inban husköpet har skett tillsamnans med min far då han levde, jag tänkte och planerade och var hantlangare medans han var bättre på att hantera verktygen, specielt de "farliga" det vill säga alla utom handdrivna och de undvek/undviker vi i det längsta. Har mer erfarenhet av metall arbeten men även här mestadels som konsruktör och finner det lättare än att jobba med trä som är mer vint åt alla håll.
 
Redigerat:
Helgens arbete så här långt!
152 betångplattor hemkörda plus lite extra 0-18 Staplade betongplattor på en trädgård vid sidan av ett hus, med byggmaterial och verktyg utspridda runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan har det mesta av stommen till uterumet blivit målat, en del var grundmålat men det pilliga var det inte. Målning är inte kul. Staplar av grundmålade vita träreglar för uterumsstomme på en gräsmatta med byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person målar delar av stommen till ett framtida uterum under ett vitt tält på en grön gräsmatta med byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppbyggnad av uterum med målade trästommar och betongplattor på gräsmark, verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person målar delar av stommen till ett framtida uterum under ett vitt tält på en grön gräsmatta med byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person målar delar av stommen till ett framtida uterum under ett vitt tält på en grön gräsmatta med byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppbyggnad av uterum med målade trästommar och betongplattor på gräsmark, verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan har jag hunnit med att fräsa lite spår i Stolparna runt värme pumpen. Hitills har jaghunnit 3/4 och då harv vi bara kommit till sen lunch. Trästomme för uterum under konstruktion med frästa spår i en stolpe och byggverktyg på stegar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.