Hej,

Jag är ny på forumet och har ett problem som jag nog inte är ensam om.
Jag äger en fastighet tillsammans med mina syskon. Tomten är stor och är ur areasynpunkt delbar men kommunen vägrar för att planen måste ändras. Tomten omfattas nämligen av två planer sedan gammalt.
Argumentet från kommunen är att resurserna är knappa och de måste användas för att skapa nytta för flera. Familjen har bott i huset i två generationer och vi skulle gärna vilja fortsätta men tomten är för stor och en delning ger möjlighet till att två av oss syskon kan bo där om vi uppför ytterligare ett hus.
Har någon erfarenhet av vilka argument som varit framgångsrika?
 
I mina ögon går inte dte där ihop.

Å ena sidan skriver du att tomten är stor nog att dela, men å andra sidan skriver du att planen måste ändras.

I mina ögon så är en tomt delbar om detaljplanen tillåter det storleksmässigt, annars inte.

Exakt vad är argumentet mot delning?
 
Argumentet mot delning är resursbrist i kommunen
 
Nej, så kan det inte vara. Resursbrist kan vara en anledning att inte göra en ny detaljplan, Men vad är argumentet mot att dela fastigheten inom ramen för den plan som finns?

Att få en ny detaljplan utförd av kommunen är något man normalt helt enkelt inte får, det handlar om att kostnaden för en detaljplan ligger i mångmiljonklassen.

Man kan ibland få en förenklad detaljplan bara för just din fastighet, kallas ibland för "frimärksplan". En sådan kostar också mycket, typ 100 000 (för fastighetsägaren) i de fall jag känner till, och tar något år att få fram. Det är inget man har en rättighet till, utan det förutsätter att kommunen i grunden gillar det man vill göra.
 
Tomten består ursprungligen av två tomter som slogs samman på 1960 talet. De har varsin plan, därav behovet att skapa en gemensam plan för att kunna dela.
 
Då lär ända möjligheten vara att beställa en egen förenklad plan, frimärksplan. Kostar som sagt en del.
 
Men jag förstår ändå inte varför det inte skulle gå att dela om båda de nya fastigheterna blir i enlighet med den respektive plan som de ligger under.
Själva faktum att två olika planer berörs borde inte vara ett argument i sig.

Skulle någon av de nybildade fastigheterna vara oförenlig med gällande plan på något sätt och i så fall hur?
Måste det inte vara där som haken finns?
 
Den delning vi vill göra nu är att dela på mitten 50/50. Sammanslagningen på 60-talet var c:a 70/30.
Vet inte om det kan vara en anledning, jag ska träffa kommunen i nästa vecka kanske jag får bättre svar hittills bra: Nej!
 
Så genom den nya delningen skulle den ena tomten ligga under båda planerna som jag förstår det.

Men om fastigheten och den tänkta bebyggelsen uppfyller villkoren i båda planerna borde det inte vara något problem tycker jag.
 
harry73
Kan man dela den i 3 fastigheter? 30/35/35 % Den tredje tomten kan då ligga i mitten och användas som gemensam trädgård eller ni kan sälja en tomt

Det borde i alla fall bli billigare och smidigare än ett nytt detaljplan
 
Då kan det vara den nya tomten med två planer som är problemet. Kan bli himla knepigt att ordna ett bygge som uppfyller kraven i båda planerna då, vilket i praktiken gör tomten obyggbar. Och då får den inte styckas för att den inte är lämplig för sitt ändamål.

Men en styckning som går efter plangränsen, skulle den vara ok?
Och sen skulle ni kunna skriva ett servitut på att del av den större fastighetens yta får användas som trädgård till den mindre om ni vill kompensera. Skulle kunna fungeraera om det räcker med att man ändå får dit de byggnader man vill på den mindre tomtytan.
 
Det finns en begränsning i hur små tomterna får vara och då måste vi ligga väldigt nära 50/50.
 
Om jag förstår rätt så kommer den ena tomten att hålla sig inom en detaljplan, den andra kommer att ligga över gränsen mellan två olika detaljplaner.

Den tomt som håller sig inom ena planen bör ju då inte vara ett problem, den andra tomten borde gå att fixa med en frimärksplan, som iofs. kostar rätt mycket pengar.

man kanske borde överväga om det kan vara enklare och billigare att försöka köpa lite mark av grannen, så att det kan gå att stycka tomterna i detaljplanegränsen. Och ändå klara minimumstorleken. Vet flera fall där man fått köpa grannens garageuppfart för att möjliggöra en avstyckning, grannen har sedan fått servitut på att använda sin uppfart..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.