Hej!

Vi inväntar förhandsbesked på en tomt som vi ska stycka av till två och sälja ena. vi fick ett nej från tjänstemännen men det ska nu upp till byggnadsnämnden för ett besked och dom ville besöka tomten innan dom kunde säga Ja eller nej. Så vi får vänta ytterligare en månad på beslutet.

Nu till min fråga: Jag kanske har missuppfattat processen då vi är första gångs byggare men när vi fått ett positivt förhandsbesked är nästa process avstyckning. Men har läst att det kan ta upp mot 9 månader...Måste vi vänta nio månader ytterligare innan vi kan ta banklån och börja bygga/ansöka om bygglov?

Tacksam för svar mvh en som inte har fullkoll på processen.. :)
 
Här i vår kommun behöver det inte vara avstyckat för att ansöka om bygglov.
Dock tog lantmäteriet (som ligger under kommunen) sjukt lång tid på sig för att stycka, drygt ett år...
 
Okej, så man kan alltså börja bygga utan avstyckning. Men kan man sälja den andra tomten utan att man styckar av? Himla segt att vänta så länge...
 
harry73
Man kan sälja innan avstyckningen är färdigt med. Även vi köpte en tomt där avstyckningen inte var färdig.
Det gick faktiskt så:
Bonden styckade av 2 tomter, båda såldes innan avstyckningen var färdig. Köparen av vår tomt fick ekonomiska problem och sålde tomten till oss. Först därefter blev avstyckningen färdigt.
Avstyckningen var dock färdigt när vi lämnade in bygglovet.

Allt löstes i köpeavtalet med lite hjälp av vår och säljarens bankmän
 
Om ni har börjat bygga och avstyckningen inte går igenom om? Vad händer då? Jag hade väntat på klara papper först.
 
lundsbo skrev:
... lantmäteriet (som ligger under kommunen) ...
Nä...
 
haavard skrev:
Nä...
I vissa kommuner så sköter kommunen själva lantmäteriet.
 
Skall reglera min tomt (utöka), ca 15 månader väntetid enligt lantmäteriets hemsida,
I Vellinge kommun. Är väldigt drygt.
 
Men för att avstycka en tomt som leder till nya bostäder får Lantmäteriet inte lov att ta längre tid än 17 veckor på sig. Ett tips kan ju också vara att redan nu lämna in en ansökan, då börjar man räkna er kötid from nu ...
Det är tyvärr oftast svårt att få lån till byggandet om inte det finns en avstyckad fastighet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.