Finns det? Jag har 215 i tak i källaren och det verkar inte kunna lira med NIBES varianter.
Vad är alternativen? Att öppna i golvet upp och bygga en lucka på något sätt?
Tacksam för tips!
 
Comfortzone är 210 hög. Har du utrymme för ventilationsrören?

Annars är Luft vatten ett alternativ?
 
  • Gilla
backstromj
  • Laddar…
Tack för tips.
Jag har listat ut att NIBE 750 kan fås delad med överdelen vid sidan om. Det borde funka hemma hos mig. Får hem en leverantör imorgon som förhoppningsvis kan ge en bra offert.
 
Tack @vilpi, helst vill jag få en problemfri enkel installation med maximal effekt :)
 
Hur mycket effekt behöver du?
 
Johannes Carlsson skrev:
Hur mycket effekt behöver du?
Jag har 220+ kvadrat så så mycket det går egentligen.
 
Då är väl frånluftsvärmepump tveksamt om det räcker. Det är nog bättre med en Luft-vatten värmepump eller bergvärmepump.
 
Ja skippa frånluftvärmepump, det är en elpanna med inbyggd fläkt..

Bergvärme eller luftvatten..
 
Fördelen med frånluften är ju att den ger både ventliation & värme. Det var därför vi fastnade för den.
 
Jo men det beror helt på husets byggår och isoleringsstandard om frånluftsvärmepump är ett rimligt alternativ. Bara det faktum att ni har källare gör att man i första hand tänker på bergvärme eller luftvattenvärmepump.
 
Josth skrev:
Jo men det beror helt på husets byggår och isoleringsstandard om frånluftsvärmepump är ett rimligt alternativ. Bara det faktum att ni har källare gör att man i första hand tänker på bergvärme eller luftvattenvärmepump.
Jag förstår. Huset är ett gammalt egnahemshus från 40-talet men det nydränerat med dubbelsiolering samt i övrigt tilläggsisolerat (görs nu på gamla delen vid påläggning av ny våning).
 
Ja visst ger den värme/varmvatten, men den drar in kalluft, vi har en Nibe 750 i ett superisolerat hus, behövs elpatron vid 0gr eller nån minus gr, huset kräver lite energi, så än om huset går på elpatron, så låg förbrukning...
 
Ska man ventilera så får man ju ta in uteluft som ska värmas. Det gäller ju oavsett hur man värmer. Ventilationen ska ställas enligt norm oavsett vilken värmekälla man har. En Nibe 730 eller 750 ger ca 6 kW ur kompressorn om flödet är tillräckligt (dvs tillräckligt stort hus). Det är nästan som en mindre bergvärmepump. Dock så måste den avfrosta då och då eftersom den kyler frånluften såpass mycket och under avfrostningen är det ren eldrift som gäller.

Om flvp är ett vettigt alternativ eller ej beror helt på vilket värmebehov du har.
 
Bor man i mellan/norra Sverige inget alternativ.

Hur tänkte du då? Ökar man flödet till Max, -15gr kallt ute, och ytterdörren fullt öppen, ja visst ger den 6kw, men den kyler av huset med mer än 6kw! Bättre att sänka fläkten när det är kallt, billigare drift, inget kalldrag, skönare klimat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.