Jag har ett fristående hus på tomten som rymmer garage i halva delen och ett fd stall i andra delen.
Huset är byggt av putsad lättsten och oisolerat. Ventilationen är god.
I det föredetta stallet så är tanken att det ska bli ett gym.

Nu vill jag ju ha lite ljud därinne, men jag är lite fundersam på fukten.
Jag har 3 par golvhögtalare till övers som jag gärna använder härinne. Jag har även ett par förstärkare som funkar fint. Dock är ju dessa saker för inomhusbruk och inte anpassade för fuktiga miljöer.

Tanken är att inte installera värme detta året och kanske sätta en luftvärmepump framöver.
Går högtalarna att använda därute om jag sätter förstärkaren i en låda med en torrboll i?
Eller bör jag vänta med elektroniken tills där finns värme?
 
Är det inte superfuktigt borde det inte vara några problem. En avfuktare är annars alltid bra att ha ;)
 
Johannes Carlsson skrev:
Är det inte superfuktigt borde det inte vara några problem. En avfuktare är annars alltid bra att ha ;)
Då borde min teori att ha förstärkaren i ett skåp med en torrboll funka. 😀
 
Och låt förstärkaren vara igång så håller det borta en hel del fukt också.
 
sjobergsson skrev:
Och låt förstärkaren vara igång så håller det borta en hel del fukt också.
Fast är det smart när det är obevakat?
 
Om det är ett problem med fukten så är det nog mer högtalarna (pappkoner) som är känsliga?
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
holetaker skrev:
Fast är det smart när det är obevakat?
Troligtvis bättre än att starta den med massa fukt i sig, men jag ska vet inte säkert men det är så jag brukar göra när vi har ljud i tält och liknande men då är det ju mer professionella slutsteg och mixerbord som kanske tål det klimatet lite bättre.
 
hsd
Använd bilhögtalare då de tål fukt lite bättre
 
  • Gilla
Per Kylemark
  • Laddar…
Med bilhögtalare får du köra bilstereo och 12v system. Bättre i så fall att köpa utomhushögtalare / fuktsäkra vanliga högtalare. Finns rätt sjyssta bärbara anläggningar om man ska köpa nytt
 
Har ingen bra erfarenhet av förstärkare i garage, men dom är oftast gratis så de byts ut med jämna mellanrum
 
Oftast är det inga som helst Problem att driva bilhögtalare med en vanlig förstärkare för inomhusbruk.
Vissa sällsynta bilhögtalare har dock en impedans på så lite som 2ohm och då kan en förstärkare som inte klarar det få problem om man spelar på lite (oavsett om den är för utomhus- eller inomhusbruk).

Generellt klarar en vanlig förstärkare för inomhusbruk (som inte är byggd för 4ohm) laster på 4ohm fint vid "lagom" ljudnivå även om den får jobba lite hårdare än vad som var tänkt.
Det finns dock många förstärkare för inomhusbruk som klarar 4ohm.
(bilhögtalare har nästan alltid 4ohms impedans, och det är inte helt ovanligt på inomhushögtalare heller).

Är man orolig, eller gillar att spela på lite kan man ju seriekoppla 2st 4ohms-högtalare per kanal så funkar det fint.

Med det sagt så har man ju fortfarande fukten att ta hänsyn till, men i ett skåp med en torrboll i tror jag snarare att värmen en varm sommardag kan ställa till det.
Då kan det ju vara fint om man kan öppna skåpet :)

Och slutligen så har jag ett par gamla inomhushögtalare som varit allt-i-allo-slit-och-släng i snart 10år som fortfarande fungerar fint trots att ena lådan svällt och spruckit lite i botten efter en blöt kväll (bokstavligt).
Konorna på dessa är dock inte av papp.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Jag har som sagt 3 par inomhushögtalare, och även tre stereoförstärkare så jag ska göra ett försök. Sen får det hålla så länge det går. Har jfb installerat så det borde vara säkert.
Förstärkaren ska stå i ett öppningsbart träskåp. Öppet vid användning och stängt annars.

Nu är torrbollen inhandlad så jag är bara på jakt efter ett lämpligt skåp. Sen jäklar :)
 
slaskman skrev:
Har ingen bra erfarenhet av förstärkare i garage, men dom är oftast gratis så de byts ut med jämna mellanrum
Jag förstår inte riktigt hur du menar
 
Johannes Carlsson skrev:
Med bilhögtalare får du köra bilstereo och 12v system. Bättre i så fall att köpa utomhushögtalare / fuktsäkra vanliga högtalare. Finns rätt sjyssta bärbara anläggningar om man ska köpa nytt
Ja, i dagsläget så konkar jag frugans blåtandshögtalare mellan boningshuset och garaget dom dagar jag tränar, å det blir ju rätt tråkigt i längden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.