kalle55 skrev:
Det här ser ut att bli ett riktigt trevligt projekt. Det kan bli ett riktigt mysigt förstahus! Jag kommer garanterat att följa trådens utveckling.

Jag har inte så mycket att tillägga hittills, du griper det an med ett öppet sinne vilket är en god egenskap.

Det enda som jag redan nu kan lägga in en blänkare om är (min ständiga käpphäst) fönstren. De ser ut att vara fina fönster från 30-talet ca. Drabbas inte av det stora fönsterbytarhysterin som fönstertillverkarna underblåser, ett väl underhållet fönster med kopplade bågar har nästan samma, eller t.o.m bättre, isolerförmåga än isolerglas! Men framför allt är de vackrare, både fint glas och smäckrare båge. De bidrar också med en naturlig luftväxling i huset, något man kan få problem med nyare täta fönster. Kärnvirkesfönster är ett kulturarv med fantastisk kvalitet, de kan stå med flagnad färg i många år och se hemska ut, men ändå vara hela och friska. Med lite slipning och färg på är de som nya. (fast dina ser riktigt fina ut på bilden).

Tack, det hoppas jag verkligen att det blir :) Kul att du följer den!

Fönsren som sitter (2st i rummet jag renoverar just nu) är jättefina och kommer garanterat att försöka sparas.
Det jag tidigare varit rädd för, men som ditt inlägg nu talar emot är ju att det skulle vara att elda för kråkorna om man valde att ha kvar dom :)
Iom att huset är klassat så ska jag försöka ha kvar så mycket original som möjligt, men ändå höja standarden avsevärt!

hama65 skrev:
Välkommen, kommer att följas.

Köp omgående en släpvagn. Du kommer att spara massor av tid att kunna slänga prylarna direkt på släpen, samt all tid att åka och hämta lämna släp.
Ja jag ligger och övervakar blocket efter begagnade släpvagnar, vad rekommenderar ni? Ett helt täckt släp, galler ?
Jag har hittills kört med gallersläp när jag hyrt men varit rädd att saker kan få vindfång och flyga på andra bilar, det vore inte alls kul.
Sen kan man ju ha ett täckt släp ståendes utan att virke börjar samla på sig vatten och väga allt för mycket?
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Bering skrev:
Aldrig hört talas om, så det ska jag verkligen kolla upp!
Vet du nåt om vad det kostar ungefär per kvm?
Faktiskt ingen aning men det är betydligt dyrare än vanlig makadam förstås.
 
vanpire skrev:
Faktiskt ingen aning men det är betydligt dyrare än vanlig makadam förstås.
Ja jag tänkte väl kanske att man räknade ihop makadam + cellplast för att få fram en OK jämförelse.
Tror jag kommer köra på något "hederligt och beprövat" så att man blir lite bekväm i kläderna, sen kanske man kan experimentera :)
 
Finns även obromsade släp 80 km/H, ofta i lägre prisklass nya. Upplever själv att man sällan lastar mer än ett par hundra kilo åt gången och den gången du ska köra grus så kan du hyra ett släp. Inga problem med framtida fastsatta bromsar utan "Bara" tuta och köra. Ett täckt släp är mest praktiskt tycker jag.
Förövrigt en väldigt intressant tråd, lycka till och glöm inte att leva också..... :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Bering skrev:
Tack, det hoppas jag verkligen att det blir :) Kul att du följer den!

Fönsren som sitter (2st i rummet jag renoverar just nu) är jättefina och kommer garanterat att försöka sparas.
Det jag tidigare varit rädd för, men som ditt inlägg nu talar emot är ju att det skulle vara att elda för kråkorna om man valde att ha kvar dom :)
Iom att huset är klassat så ska jag försöka ha kvar så mycket original som möjligt, men ändå höja standarden avsevärt!
Det var roligt att höra att du väljer att ha kvar dom, det är garanterat ett bra val!

Det finns en intressant studie från Lunds tekniska högskola om energiförbrukning och fönster som jag länkar till, där testas ett fönster av din sort. Bläddrar du till sidan 32 och framåt kommer du hitta mycket intressant information. De är, trots att de suttit uppe med minimum av underhåll i 70 år fortfarande i mycket bra skick. Energivärdena är mycket bra jämfört med ett isolerglasfönster som också testades.

http://www.bkl.lth.se/fileadmin/byggnadskonstruktion/publications/TABK-3000/Report3055.pdf
 
kulle
Men i uthuset är det väl enkelfönster ?
 
kulle skrev:
Men i uthuset är det väl enkelfönster ?
Det ser ut att stämma. Det verkar vara fina fönster från slutet av 1800-talet, men utan den löstagbara innerbågen (förmodligen brydde sig tidigare ägare inte om att sätta in dessa i ett ouppvärmt uthus). I alla fall det stora fönstret verkar ha haft vred för att låsa fast en innerbåge (det är små hål i mittstolpen)

Med en nytillverkade innerbåge kan sådana fönster få bättre isolerförmåga än isolerglas pga mindre köldbrygga och den stora luftvolymen mellan rutorna. Helt klart värda att spara, att få nya innerbågar gjorda är inte en stor kostnad jämfört med fönsterbyte. (Se från sida 24 i studien i länken : http://www.bkl.lth.se/fileadmin/byggnadskonstruktion/publications/TABK-3000/Report3055.pdf )

Uppdatering: efter att ha tittat på det lilla fönstret i uthuset igen ser det ut som om det kan vara ett ännu äldre fönster, men det är svårt att avgöra utan att se utsidan och ev. hörnjärn.
 
Redigerat:
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
marla32 skrev:
Finns även obromsade släp 80 km/H, ofta i lägre prisklass nya. Upplever själv att man sällan lastar mer än ett par hundra kilo åt gången och den gången du ska köra grus så kan du hyra ett släp. Inga problem med framtida fastsatta bromsar utan "Bara" tuta och köra. Ett täckt släp är mest praktiskt tycker jag.
Förövrigt en väldigt intressant tråd, lycka till och glöm inte att leva också..... :)
Ja det lutar åt att det blir ett obromsat lite lättare/billigare släp, har lite kontakter som jag ska dra i och se om man kan få loss något till ett billigare pris. Konstigt nog så ligger det nästan bara ute nya släp som säljs av företag? Klart släp kanske inte är något man köper nytt varje år heller så :)

kalle55 skrev:
Det ser ut att stämma. Det verkar vara fina fönster från slutet av 1800-talet, men utan den löstagbara innerbågen (förmodligen brydde sig tidigare ägare inte om att sätta in dessa i ett ouppvärmt uthus). I alla fall det stora fönstret verkar ha haft vred för att låsa fast en innerbåge (det är små hål i mittstolpen)

Med en nytillverkade innerbåge kan sådana fönster få bättre isolerförmåga än isolerglas pga mindre köldbrygga och den stora luftvolymen mellan rutorna. Helt klart värda att spara, att få nya innerbågar gjorda är inte en stor kostnad jämfört med fönsterbyte. (Se från sida 24 i studien i länken : [länk] )

Uppdatering: efter att ha tittat på det lilla fönstret i uthuset igen ser det ut som om det kan vara ett ännu äldre fönster, men det är svårt att avgöra utan att se utsidan och ev. hörnjärn.
Ska se om jag kan knäppa några närbilder på de fönster som sitter där, ni kan nog detta bra mycket bättre än jag själv. :)
Det vore i alla fall jättekul om det går att spara och återanvända eller förbättra på något sätt utan att förstöra känslan allt för mycket.
 
Redigerat:
Jag har gått i lite funderingar kring att inte gjuta platta (Beslutsamhetsångest är mitt andra namn typ) och istället lägga ett träbjälklag, mestadels pga priset dock och delvis pga svårighetsgraden att gjuta i en befintlig byggnad (?)
Har läst att det är BIG no-no att gjuta dikt an mot trä, så iså fall får man ju typ "isolera" träet på något vis om man ska gjuta, och då blir det ju nån skum "kant" där syllen idag ligger kanske.
Har läst en hel del om hur vissa har renoverat sina lador och lått höja byggnaden, byta syll och gjuta nytt och det verkar vara ett rejält jäkla jobb!

Sen förstår jag att det kanske inte kommer hålla en evighet om man lägger ett träbjälklag, men då skulle jag ändå grävt ut befintlig mark invändigt och lagt dränerande material etc enl. konstens alla regler!

Finns det några riktlinjer? Isolering? Bygger ett träbjälklag avsevärt mycket mer på höjden tro?
När är det ena bättre/mer rättfärdigat att göra än det andra? :)
 
Härlig energi!
Se till att verkligen hitta information hur du ska göra med ditt golv/ bjälklag.
Om du väljer träbjälklag så blir ventilationen under verkligen det viktigaste att få till bra!
Om du väljer att gjuta så är det andra saker du behöver göra rätt, isolering, isolera/avgränsa trä från betong osv.

Jag har precis rivit en gammal timmerstomme som drabbats av hussvamp, där var det bristfällig ventilation av grunden samt en massa gjutningar här och där, dessutom har det troligen varit mycket bristfällig takavvattning under många år.

Lycka till med ditt projekt, se till att isolera och ventilera väl, det lönar sig alltid!

Mvh Per
 
Byggamedlego skrev:
Härlig energi!
Se till att verkligen hitta information hur du ska göra med ditt golv/ bjälklag.
Om du väljer träbjälklag så blir ventilationen under verkligen det viktigaste att få till bra!
Om du väljer att gjuta så är det andra saker du behöver göra rätt, isolering, isolera/avgränsa trä från betong osv.

Jag har precis rivit en gammal timmerstomme som drabbats av hussvamp, där var det bristfällig ventilation av grunden samt en massa gjutningar här och där, dessutom har det troligen varit mycket bristfällig takavvattning under många år.

Lycka till med ditt projekt, se till att isolera och ventilera väl, det lönar sig alltid!

Mvh Per
Tack!

Ja jag har försökt läsa mig till, och det känns som att det blir en billigare lösning att lägga ett nytt bjälklag med isolering och därefter flytspackla och kakla.

Trist att höra, hussvamp låter riktigt hemskt, Anticimex vart och undersökte torpet här och konstaterade att det inte fanns det, vilket var skönt.
Bristfällig ventilation tror jag dock att boningshuset också lider utav, ska försöka hitta tid att undersöka detta också.

Förra veckan var ganska hektisk med jobb samt att folk ville komma på besök och annat socialt, så det fick bli ett söndagsnöje att flytta sten från A till B.. Vilket jäkla jobb, sten måste ju vara det tyngsta materialet på denna jord! :x

Renoveringsprojekt med stenar upphöjda på jordgolv i gammalt hus, med verktyg och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Upprivet golv och jordgolv i äldre hus under renovering med synliga tegelstenar och en grävmaskinsskopa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hög av blandade stenar och block flyttade på en gräsmatta bredvid en granhäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hel eftermiddag tog detta ungefär.
Nu förstår jag varför de kostar 3-4000/m att lägga en gärdesgård, vilket jag haft lite planer på att göra :rolleyes:
 
  • En rörig och okultiverad inomhusmiljö med jordgolv, en gammal gräsklippare och diverse bråte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Något blev skumt med bilderna här, det verkar inte riktigt slå igenom med ändringarna jag gjorde i inlägget.
Sista bilden är alltså strax före jag fick bort betongklumpen fylld med sten.

Här gäller det att lyfta korrekt, annars lär ryggen ryka när som helst! :)
 
  • Gilla
Rådalen
  • Laddar…
Upptäckte för någon dag sedan att det var väldigt fuktigt under vasken i köket, speciellt när jag körde kranen.
Det har troligtvis varit dåligt kopplat sedan väldigt länge eftersom (vad jag kan se) det har möglat någonting precis vid bänkskiva/diskbänk.

Utöver det så tror jag att min (lite smått aggressiva) inkoppling av bänkdiskmaskinen har spätt på detta vad gällande tryck osv.

Gamla vattenrör med korrosion och tejp synliga under en köksvask visar tecken på fuktproblem och en amatörmässig reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förra kopplingen, läckte utöver från blandaren även från det avkapade/krökta röret.

Vattenrör under diskbänk med tecken på fuktskador och mögel på trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Anslutning mot diskbänk där. Ser riktigt jäkla otrevligt ut och jag får god lust att bara riva ut detta spektakel helt och hållet.

Fuktig rostfri diskbänk med vattenkran, provisoriska röranslutningar och diskmedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min nya magnefika koppling (Ja den är temporär ;) ) hålet till diskbänken vart alldeles för litet, så det blir att fixa ett större hål här lite snabbt och därefter göra inkopplingen så att det sitter bättre!
Varmt och kallt är SJÄLVKLART bytt plats på för att förvirra mig själv! (y)

Detta är det absolut första VVS-jobbet jag gjort förutom att koppla slangar till bryggeriet så jag är supernöjd, inget läckage öht, kan ha med att jag gängtejpade skiten ur alla kopplingar? :wow:
Stängde självklart av inkommande vid mätaren först!
Blev en hel del rådfrågande på Biltema innan grejerna inhandlades.

Vad är svårighetsgraden på att platsbygga en ny plats för diskbänk tro? Det blir isf ett "temporärt" bygge tills dess att en faktiskt jätterenovering blir till?

Jag vet att man ska försöka hålla sig till ett projekt åt gången, men nu när det faktiskt var ett hyffsat stort problem så känner jag att det kanske är värt att fixa detta samtidigt? :|
 
Redigerat:
  • Gilla
GiftfrittKvastskaft
  • Laddar…
Sådär, då har jag fixat blandaren i köket i alla fall!
Det har varit riktigt tråkigt och grått väder i Halland de senaste dagarna och så har jag haft besök över så det har inte blivit mycket gjort med ladan tyvärr.

Men nu sitter blandarens slangar korrekt (Kallt -> kallt) och allting sitter mot diskbänken (y)
Vilket jäkla slitjobb att hantera rostfritt material, jag förstår varför vissa hantverkare tar bra betalt nu i alla fall :)
Ska bara fixa så att bänkdiskmaskinen har lite bättre dragning av vatten eftersom kranen hade en anslutning för detta med samt sätta dit en varmvattenberedare från Toaletten som ändå inte används, sen är jag "klar" med köket!

Nyligen installerad köksblandare i rostfritt stål med vatten som rinner, på en använd diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär blev resultatet, supernöjd :D
 
  • Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
Har nu fixat så att jag kan använda kranen samtidigt som diskmaskinen mha diskmaskinsavstängningen (Tips för att "fixa" problemet jag hade kom härifrån Byggahus såklart :) )

Nu har jag röjt lite ytterligare i ladan och även inhandlat mig en släpvagn, slippa mellanlagra allting för att därefter köra vidare till tippen kommer vara guld värt känner jag :wow:

Ska knäppa lite ytterligare bilder när jag lastat upp det "sista" faktiska skräpet på släpet så att man ser lite skillnad, nu ser det nästan värre ut än vad det gjort tidigare på bilderna :rolleyes:

Röran i ett gammalt ladorum med murket träarbete, en skottkärra och en hög med tegelstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite skräp, har byggt på högen ytterligare sen bilden togs och även börjat stapla lite tegelstenar bakom huset.

Nyinköpt släpvagn med kapell parkerad på gräsmattan framför en röd ladugård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pärlan som förhoppningsvis kommer göra livet lite lättare hädanefter!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.