Jag söker en bra fläktkonvektor som komplement till ett 100m2 hus med sämre plåtradiatorer i ettrörssystem.

Min tanke är att kunna sänka framledningstempen från pannrummet genom en centralt placerad fläktkonvektor som kopplas in i serie på returledningen från huset.

Önskemålen är att den ska vara tyst och ha tillräckligt stora anslutningar för att inte bromsa flödet för mycket.
Inbyggd shunt och fjärrkontroll är inte nödvändigt.

Tips mottages tacksamt.
 
Inga rekommendationer?
 
Jag har två fläktkonvektorer en Aermec UL och en Anslut (Jula). Båda har dimension 15 anslutning vill jag minnas, det kan flöda på rätt bra genom båda två, så det blir nog inget problem. Aermec UL är typ en radiator med fläkt, tre hastigheter och galler som styr flödet lite, rätt enkel alltså. Anslut-varianten är typ en innedel av en luftvärmepump, den kan vifta runt och har inbyggd termostat. Kringviftfunktionen har dock lagt av, efter några år.
Båda är rimligt tystgående. Båda har en ytförstorad aluminiumkasset a la bilkylare. Båda har filter som ska rengöras, det är rätt enkelt på båda. Filtret på Anslut lossade i ena kanten. Ingen dunderkvalitet alltså. Jag har inte koll på om denna modell ännu säljs.
Trots filtren behöver de rengöras, Aermecen blåste jag rent med tryckluft mellan flänsarna, utomhus. Se alltså till att du kan koppla ifrån den för att göra rent.

Det är inga komplicerade maskiner direkt, men som allt i byggsvängen är de ofta omotiverat dyra. Om du är lite äventyrlig kan du säkert bygga en själv av en bilkylare. Eller av en vanlig radiator med fläkt. Eller sno en innedel från en luftvärmepump.
 
Mycket intressant! Tack för din beskrivning.

Är dom tysta nog att ha intill ett sovrum? Det kanske finns modeller med EC-motorer?
Om man dessutom överdimensionerar borde man kunna köra på lägre fläkthastighet.

Ett fabrikat som heter EVECO har modeller med R20 anslutning, men det är väl bättre att jämföra angivet tryckfall eller flöde.
 
Jag har Eveco med R20 anslutning.
En av dom större modellerna. Köpt på Rinkaby tror jag det var?

Man kan välja till olika tillbehör för att styra temp osv. Jag valde manuell temp för fläkt och har hela värmebatteriet som en "bypass"

Tyst och trevlig konvektor som jag kan rekommendera.
 
Jag installerade fläktkonvektor för frikyla. Den har inte EC motor utan vanlig asynkronmotor. Jag störs inte av motorljudet trots att motorn sitter 2m från huvudkudden. Jag överdimensionerade rejält och kör på lägsta hastighet - en lätt bris.

Däremot fick jag ljudledning från värmepumpen till konvektorn via rörsystemet. Jag eftermonterade senare flexslangar och fick bort det till en del. Till skillnad från tunga vattenradiatorer så tror jag dessvärre att de lätta lamellerna i en konvektor fungerar utmärkt som högtalarmembran. Men eftersom du ska använda konvektorn till värme så tror jag inte att det är lika stort problem (betydligt mindre cirkpump som genererar ljud i rören)

Min konvektor är från Kinnan.
 
Redigerat:
thorsken skrev:
Jag har Eveco med R20 anslutning.
En av dom större modellerna. Köpt på Rinkaby tror jag det var?
Dom säljer idag bara Aercoil (Aermec), med AC-motor och R15.
Kanske var länge sedan?


thorsken skrev:
manuell temp för fläkt och har hela värmebatteriet som en "bypass"
Min tanke var att mata fläktkonvektorn med "stammen" som går ut från huset, 22cu.
Men det kanske är bra att koppla den parallellt med en shuntventil, så att man har möjlighet att ändra till bypass-funktion? Kan vara bra vid reperation eller rengöring.
 
Redigerat:
Pen skrev:
Jag överdimensionerade rejält och kör på lägsta hastighet - en lätt bris.
(y)
 
Anslut-fläkten har många steg på hastigheten och går riktigt tyst på lägsta varv. Aermecfläkten har tre hastigheter. Den brummar lite, troligen tillräckligt för att störa i ett sovrum. Det kan lätt flöda igenom en väldig massa vatten genom dem, så det blir nog sannolikt inte ett problem att en sån bromsar flödet för mycket i systemet även om allt systemvatten går igenom. Mina sitter som vanliga radiatorer i tvårörssystem. 15 anslutning vill jag minnas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.