Hej alla! Vilket underbart forum! Tack och lov att jag hittade det. Jag har nyligen varit och tittat på ett hus och fick med mig ett 22 sidigt besiktningsprotokoll. Jag skulle gärna vilja ha hjälp att tyda det. har i hela mitt liv bott i lägenhet så kan absolut ingenting om någonting vad gäller hus.

* Fönster är behov av målning / underhåll
* Hängrännor läcker och det förekommer skräp i vissa
* Lövsilar finns inte och vissa rännor är ej anslutna till dagvattenledning
* Slitna takpannor, trasig takpanna, takpannor i fel läge. Taket är inte rört sen 1981 när huset byggdes.
* Mossväxt på takpannor
* Nockvind: Läckage förekommer vid takanslutningar/genomföringar och missfärgningar noterades på underlagstak. RF 16% uppmätt. 17% är risk för mikrobiell tillväxt.
*Isolerglas äldre än 20 år vid entre/allmänt. Golvkonstruktion ej utförd pga att ytskiktet ej går att återställas.
* Rörgenomföring finns för nära golv / vägg.
* Entreplan/vardagsrum: Fuktfläckar förekommer på vägg (Detta är alltså under nockvinden)
* Fuktskydd i diskbänksskåp samt avloppsslang från diskmaskinen är ej fast förankrad.
* Tvättstuga: Rörgenomföring i volv samt äldre modell av golvbrunn med förhöjningsring.
* Badrum: Samma som ovan + Fönster olämpligt placerat.
* Markförhållande: Låg höjd på sockeln
* Fasad: Mindre rötskador finns i fasadpanelen.
* Fönster: är i behov av målning/underhåll. Vissa bleck är otäta vid infästningar.
* Färgsläpp på vindskivor
* sprickor noterades på papptaket
* Nötskador på garagegolvet.

Vi är evigt tacksam för svar! Jag är ensamstående mamma så jag vill verkligen inte att det ska drabba min son om jag gör fel beslut.

Huset säljs för 1.5 miljoner. Den som köpte huset har betalat 1.3 för 7 år sen. Den är i en liten by. De har alltså helt och hållet vanvårdat huset och inte alls tagit hand om det, utan mer låtit det förfalla. De har dock målat om huset 2011 samt lagt in en braskamin. Hjälp!
 
Hur stort är huset?
Säg att det är en normalstorvilla så får du nog räkna med en 150-200 .000:-för takbyte inkl vindskivor,plåt,rännor etc.
Fasad och övriga delar är det svårt att veta, utan det beror ju på hur mycket av fasaden som är i behov av byte.
 
Intressant är ju även om dräneringen är i behov av ny? Cirka 2500:-/meters
 
Kan nog vara bra att ha en buffert på 500.000:- för renoveringen.
 
Huset är 138kv. 500.000 i buffert så är vi långt ifrån vad hus säljs för i det området. Det dyraste huset som var på 115 kvm 2 hus bort såldes för 5 månader sen för 1.3 miljoner.

Oj! Kostar det 150.000 att byta tak?! Trodde det var betydligt billigare.
 
Vill inte skrämma dig, men vore ju otroligt tråkigt om det skulle visa sig vara värre än vad besikningen säger. Verkar som att taket är i väldigt dåligt skick och det är inte omöjligt att det kan bli dyrare (eller billigare vilket inte är troligt) men om takpappen har sprickor så kan ju även råsponten vara i behov av byte.
Har du någon budget för renovering?
Annars vänta tills nästa hus är ute för försäljning eller lägg ett skambud.
 
Tack för svar!

Jag har en total budget på 1.5 miljoner. Huset ligger ute för 1.5. jag kan ju alltid erbjuda 1.3 miljoner och så lägger jag 200.000 till att börja med i renovering.

Jag bor idag i en lägenhet och betalar 7800 kr i månaden. Med ett lån på 1.5 miljoner ligger jag på samma och då är amortering inräknat. Så det känns som att det är smartare att ha ett hus än en lägenhet för de pengarna.

Är bara rädd att då jag inte förstår protokollet vet jag inte vem som jag ska ha med mig som ska kolla på huset. En snickare? Takläggare? etc.
 
Huset är ju i behov av underhåll, en del känns rätt akut (tak/hängrännor osv.) och sedan har du ju fasaden och ev. fönstermålning.
sedan var det ju frågetecken gällande dagvattenavledning mm.
Hur gammalt är tätskiktet i badrummet, är det inte renoverat sedan huset byggdes så kan det också behöva göras vid framöver (det kan ju hålla några år till eller börja läcka nästa vecka).

Det går snabbt pengar när man skall åtgärda lite här och lite där, fasadpanelen är kanske i sämre skick än väntat osv.

Hade du tänkt göra en del själv eller skall du anlita handverkare till allt ?
 
Såg att du svarade medans jag skrev, vad är det för typ av uppvärmning och vad har de räknat för driftskostnader ?
 
NetNut skrev:
Såg att du svarade medans jag skrev, vad är det för typ av uppvärmning och vad har de räknat för driftskostnader ?
Jag kan ingenting själv NetNut, jag har ingen koll och jag har ingen kunskap. Skaffar mig gärna det dock men nu vid mitt första köp blir allt hantverkare.

Här är huset: goo.gl/Se1BBL
 
Bättre länk tack.
 
Tänk på att EL-installation, vvs (vatten och avloppsrör), skorsten och ventilation inte är med i en vanlig besiktning. Kan finnas brister i de bitana också.
 
Om man målade om 2011 och har rötskador, flagande färg och ommålningsbehov på fönster, då har man inte gjort ett seriöst jobb. Den målningen är inte värd ett dugg. Vad tyckte du själv om huset? Håller med övriga att det låter som flera hundra tusen bara för det akuta. Sen ytterligare flera hundra tusen om du vill få det i modernt skick. Vad är det för uppvärmningssystem?
 
Housekeeper:
Innan du bestämmer dig för huset bör du se så det finns kvitton och handlingar på de renoveringar som gjorts gällande elen, våtrum, ventilationsinstallation samt kamininstallation.

När man tittar på bilderna så ser det ut som de lagt alla pengarna invändigt och renoverat upp i stort sett allt men sedan inte haft råd eller struntat i utsidan.

Du skriver även att husets ägare köpte huset för 7 år sedan för 1.3 mille, finns det möjligtvis ett köpeavtal som säljaren visat upp ?
Anledningen jag frågar är att när man tittar på Booli så står det att slutpriset för huset var 840.000 den 13 mar 2009, och sedan var huset till salu den 30 jun 2010 för 1.325.000:- men det finns ingen uppgift om att det blivit sålt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.