Hej!

Vi bor i ett sommarstuge-område som är detaljplaneret, t ex bostadshus max 60kvm.
Självklart vill man bygga större, men det får man inte.

Alla ha även gamla enskilda avlopp som nu troligen merparten kommer att dömas ut.
Att byta sitt avlopp är ju ganska dyrt.

Kommunen har då varit hygglig och kalkylerat att det är billgast att vi alla går ihop om en GA som i framtiden kopplas ihop med kommunalt VA. (Detta vill kommunen helst att vi gör istället för att var och en byter till t ex minireningsverk)

När GA kopplas ihop med kommunalt VA ska kommunen inom ett år upprätta en ny detaljplan som ger möjlighet till större hus på tomterna. Men de talar INTE om hur stora hus man får bygga i den nya detaljplanen, det är inte utrett. Alla förstår ju att värdet på en tomt är direkt kopplat till hur stort man får bygga.

Tittar man på kalkylen så skulle hela kalaset med GA kopplat till kommunalt VA samt ny detaljplan kosta ca
Investeringskostnad för GA: 293667:-
Kostnad för sammankoppling med kommunalt VA 90000:-
Kostnad för ny detaljplan: 50000:-
Totalt ca 430 000 per fastighet.

Inga småpotatisar direkt för oss dödliga.

Även om kommunen säkert inte skulle blåsa oss så känns det lite som om man förväntar sig att man gladeligen ska köpa grisen i säcken (man vet ju alltså inget om den nya detaljplanen)

Låter inte detta lite världsfrånvänt? Skulle ni investera en sådan summa om ni inte har klart och tydligt fått veta vad man får?

Eller är det jag som är snål bara?

Mvh
Fredrik
 
Vad är alternativkostnaden? Dvs vad kostar ett av kommunen godkänt enskilt avlopp?
 
Nej, jag instämmer fullständigt med din bedömning om att kostnaden är horribel.
(Utan att veta alla detaljer förstås)
Speciellt som det är kopplat till vaga löften om detaljplaneförändringar.


Vilken kommun är detta, om man får lov att fråga?
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
"Erbjudande" av den typen är inet helt ovanliga, och det finns flera exempel på att när väl fastigetsägarna gjort investeringen så blir plötsligt kommunens intresse för att infria löftet om ny bättre detaljplan väldigt svalt.

Förseningar på typ 10 år och liknande. Fnns även exempel på att planen iofs upprättas, men med i stort sett samma begränsningar i byggrätten som innan planen.
 
ecb182 skrev:
Vad är alternativkostnaden? Dvs vad kostar ett av kommunen godkänt enskilt avlopp?
Kummunens beräkningar på de olika lösningarna är lite svår att jämföra.
Men årskostnaden inklusive drift och avskrivning på 20 år
Minireningsverk ca 20450:-/ år
Enskilt avlopp ca 15950:-/ år
GA 16167:-/år
GA som ansluts till kommunalt VA 16959:-/år + engångs-anslutnings-avgift 90000:- + ny detalplanskostnad 50000:-

Kan tillägga att jag för något år sen innan detta kom på tapeten just investerat i nytt minireningsverk. Men trots det utlägget är jag intresserad av ytterliggare investering som ger mig möjlighet till att bygga större, förutsatt att jag får veta hur mycket större jag då får bygga.
 
KnockOnWood skrev:
Nej, jag instämmer fullständigt med din bedömning om att kostnaden är horribel.
(Utan att veta alla detaljer förstås)
Speciellt som det är kopplat till vaga löften om detaljplaneförändringar.


Vilken kommun är detta, om man får lov att fråga?
För att inte riskera att någon tjänsteman ska känna sig utpekad så jag kommer på fel fot med denne så kan jag avslöla att det är en kommun i Stockholmsområdet. Då det är i en storstadskommun så brukar de flesta investeringar ofta leda till vinst vilket jag är medveten om. Så om ni tycker att jag håller ovanligt hårt i pengarna får ni gärna påpeka det,

Mvh
Fredrik
 
Du kommer inte att kunna få några bindande löften från kommunen om detaljplanen, innan den är beslutad och vunnit laga kraft.

Även om kommunen och alla intressenter är intresserade av att få till den nya planen så finns det mängder med fallgropar. De fall jag har haft lite insyn i (I Stockholmsområdet), där har planeförslaget först överklagats av fastighetsägare som inte anser att den nya planen är tillräckligt bra, eller att de ogillar att just deras fastighet undantagits från planens fördelaktiga regler.

Då har planen arbetats om, de undantagna områdena arbetas in i planen, men där finns bef. miljöstörande verksamhet, som inte får finnas där enligt planen. Då överklagar de som har den miljöstörande verksamheten. Och någonstans brjar kommunen förhandla om inlösen av den verksamheten. OSv.

Efter 7 - 8 år finns det fortfarande ingen plan, trots att "alla" vill ha fram den.

Ett annat fall, som inte var i Stockholm, där utlovades en ny detaljplan ca 1986. Den skulle tillåta större hus (uppmot 200 kvm), och mindre tomter (bef. gräns var 1500 kvm tomt, och 70 kvm fitidshus). Planen har omarbetats kontinuerligt, fastighetsägarna har påtvingats kommunalt avlopp till en kostnad på ca 100 000 per fastighet, och när väl avloppet är på plats, så skall den nya planen gå igenom....

Sist jag hörde något (släktingen som hade hus där sålde 2010) så skulle avloppet anläggas "nästa höst", det har varit nästa höst sedan 1995. och nu till en kostnad av ca 250 000. Dessutom så var den nya planen klar till "nästa vår", också sedan 1995. och under åren så har den modifierats, så att den nu ändå bara skall tillåta 70 kvm, och 1500 kvm tomter. Det ger alltså ingen ekonomisk vinst för någon med den nya planen.

Men med denna nya plan så skall dels avloppen fixas för astronomiska belopp, dels införs då gatukostnadsersättning på ytterligare några 100 000.
 
Redigerat:
Kalkylen låter väldigt hög, hur många fastigheter rör det sig om och hur stora ytor inom det tänkta området?
 
Om jag minns rätt är vi 50 fastigheter där 10 har ca 2000kvm och resten straxt under 1000kvm skulle jag tro. Avstånd till kommunalt VA, ej klart ännu, är ca 2-3 km.
 
Vem tog fram kalkylen?

En GA betalar väl normalt en något större anslutningskostnad för hela samfäligheten mot kommunens nät?

Eller rättare sagt så betalar ju varje fastighet men till ett kraftigt reducerat pris jämfört med en egen anslutning
 
Redigerat:
Det är kommunen som tagit fram kalkylen. Fick höra idag, av kommunen, att varje tomt måste analyseras från fall till fall för att kunna göra en ny detaljplan vilket är ett enormt mödosamt arbete inget de kan göra nu i efterhand för att göra erbjudadet mer tydligt. Vilket enligt mig gör ställningstagandet till erbjudandet mycket osäkert.
Men det är tydligen enda chansen till att få tillstånd en ny detaljplan enligt kommunen.
Förmodligen är det säkert en rimlig byggrätt, men då den inte är specad är det ju inte så kul att chansa med 400 Tkr. Dessutom är det ju ofantligt många timmar någon eller några måste lägga ned för att organisera och projektleda ett sånt här projekt.
 
Även om kommunen vill göra en detaljplan med stora byggrätter (och kämpar för att få det till) kan någons protester göra att domstolarna säger nej.
 
Sant vilket gör investering mycket osäker.
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.