hsd
Comhem är bra,hade de levererat till mig skulle jag välja Comhem på direkten
Hade Comhem i förra huset och det bara funkade utan trassel
 
Jag tror att öppen fiber är lite krångligare att administrera med ett flertal olika tjänsteleverantörer. Mycket som kan gå fel pga den mänskliga faktorn.

Fiber är bra när det fungerar, men om inte är det många kockar som har sina teorier utan att lösa problemen.
 
Vad har du för ISP och vad för KO?
 
Det vinner du inget på bättre att byta kablar tar ju inte många minuter.
 
sYph skrev:
Andy78: Han skriver det i samma stycke som resultaten du just postat:
Anslöt den via tråd till ett av switchuttagen på mediaomvandlaren (dvs. routern användes inte) och den fick puttra med 'ping -t ping.sunet.se' över natten.
Sunet har en dedikerad pingserver ping.sunet.se som brukar svara snabbare och stabilare.
 
JohanLun skrev:
Det intressanta för mig var att jag kunde köra Netfilx u UHD utan problem, men TV-boxen strulade. Jag upplever även att det kan gå jättesegt när man går in på en "tung" hemsida, men det fortfarande går bra att streama HD material.
IPTV sänds via DVB standard, medan Netflix kör HLS/MPEG-Dash. Förenklat är Netflix mfl WebTV som buffrar 7-12 sekunder av innehållet på klienten innan det visas vilket gör det mindre känsligt för fördröjningar och paketförluster på internet.

Netflix och andra webtvleverantörer använder sig av cachingtjänster (tex Akamai) så att användarna får källan så nära som möjligt. Vanliga websajter utan caching kan bli sega pga överbelastning.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Om det är en standard ping prova att öka paketstorleken 1450 eller 1500 och se om du ser en förändring på ca 100 ping. tappar den mycket packet så kan du göra en traceroute och pinga respektive hopp för att se om du kan ringa in något längst vägen.
 
pelpet skrev:
Fokus bör vara att byta leverantör.
Hjälper dock föga om felet ligger hos kommunikationsoperatören.
Visst kan man felanmäla, men när man för femtielfte gången går igenom samma uppenbart meningslösa felsökningsprocedur för att någon sparsamt begåvad supporttekniker i first line support ens skall logga felet så ger man liksom upp till slut.
 
Innan man byter bör man kolla med några grannar eller liknande för att se vilka som har en tjänst som fungerar. I det här fallet verkar det inte vara klarlagt om felet ligger i det lokala stadsnätet eller i leverantörens nät.
 
Hej, jag kollade närmaste gateway? med hjälp av Traceroute och pingade mot den. Därav dom låga pingtiderna när det "går bra".
 
Är det närmaste gateway du kollat? Det är inte så att det är din egen router du pingat av misstag? När du pingar din egen default gateway så bör du ha helt stabila och låga pingtider.

2% packet loss är katastrofalt mycket. I normaltfallet ska man i princip inte tappa några paket. Är man uppe i en promille så är det alldeles för mycket.
 
I mitt fall har "fiberoperatören" utfört någon form av justering av fiberutrustningen i nätet. Handläggaren av mitt ärende hade inga detaljer om åtgärden förutom att "ljuset" hade justerats på något sätt.
Under kvällen i går upptäckte vi inte några bildfrysningar och förhoppningsvis är problemet avhjälpt.

Till TS, om du tycker att ditt ärende inte får rätt uppmärksamhet, kontakta ansvarig chef och förklara situationen. Det brukar hjälpa.
 
H
Resultat:
41986 packets transmitted, 40982 received, 2% packet loss, time 42012020ms
rtt min/avg/max/mdev = 0.742/2.958/405.364/16.276 ms
Vad är det för tokigt med dessa siffror?
 
Vem äger nätet? Inte så lönt att byta leverantör.

Vi kör Felia, de äger nätet och utbudet, svårt att byta bort detta, inte så mycket val..
 
hus520 skrev:
Vad är det för tokigt med dessa siffror?
"2% packet loss" är riktigt dåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.