Tror att om du har ett avtal, så går handräckningen fort.
Då behöver dom inte gå via tingsrätten.
Ett alternativ är även att delgiva köparen via delgivningsman vilket kommer att kosta honom 500-800kr
om han inte betala dina avbetalnings avier
 
Traume skrev:
Finns ju alternativ :D
Basboll trä och ett gäng med kompisar.
Risken finns ju att personen som slarvar med betalningen har fler kompisar och fler spikar i sina basebollträn.
 
  • Gilla
Traume
  • Laddar…
pelpet skrev:
Risken finns ju att personen som slarvar med betalningen har fler kompisar och fler spikar i sina basebollträn.
Kanske värt göra in liten undersökning innan :D
 
Men bäst är väl att be om handräckning, går fort för kf att skicka ut papper på att handräckning är begärt.
Vilket skulle avskräcka dom flesta, med betalning eller återlämnad bil som resultat.
 
Mikael_L skrev:
Jodå.
I Sverige heter det kronofogden. :)
Amerikanare är fantastiska på att privatisera allt!
 
j-o75 skrev:
Amerikanare är fantastiska på att privatisera allt!
Nja dom har nog snarare inte förstatligat allt som går utan låtit det vara och skrivit ett enkelt regelverk på hur det ska fungera istället
 
  • Gilla
kallun och 1 till
  • Laddar…
Det stämmer, jag tänkte lite avigt. Där har vi mycket att lära.
 
Mikael_L
ikeo skrev:
Nja dom har nog snarare inte förstatligat allt som går utan låtit det vara och skrivit ett enkelt regelverk på hur det ska fungera istället
Jag håller nog med.
Men samtidigt håller jag också med de som tidigare i tråden förde fram åsikten att det nog är rätt bra för lite allmän rättssäkerhet osv att kronofogdens verksamhet är en myndighetsutövning.

Jag kan lite tänka mig hur det skulle se ut om detta uppdrag såldes ut till privata näringslivet, upphandlades av den som lägger lägsta anbudet, alt att man betalar för att få utföra verksamheten och måste sen tjäna igen köpeskillingen plus ägarnas vinstkrav på indrivningsverksamheten.

Tänk er att HA eller ett parkeringsbolag köper upp rätten att utföra kronofogdens jobb ...!! *burr*
 
j-o75 skrev:
Amerikanare är fantastiska på att privatisera allt!
..och vilken version tycker du fungerar bäst?
Den svenska = kronkalle + minst 1 års väntetid eller den amerikanska upplagan, "repossession"?

Har varit inblandad i ett sånt liknande ärende. Vi löste det "privat"
i ett annat fall råkade jag nämna att jag tyckte det var kul att köra mc ( helt sant)
Pengarna i handen efter fem minuter.. :rolleyes:
 
Om man skulle göra en avbetalningsplan så behåll ett par nycklar eller fräs åtminstone en så man kan öppna dörren och sätta på en rattkrycka med en post-itl lapp "nyckel erhålles när fordonet är fullt betald"

Kan också vara bra att ha om ägarbytet inte gått igenom och man vill flytta eller hämta bilen.
 
Då vi hittade en dumpad och vandaliserad bil utan nummerplåtar men med ramnummern intakt i en kamrats skogsskifte visade det sig att den hade sålts på privat avbetalning.
Säljaren (en lokal inte särskilt välrenomerad bilhandlare i det extrema billigsegmentet) hade behållit bilen i sitt namn medan köparen stod som innehavare tills hela betalningen var erlagd. Han sade att han alltid gör så för att kunna återta en obetalad bil utan att själv hamna i klammeri med rättvisan.
I det här fallet var bilen nästan färdigbetalad och så ramponerad att ägaren bilhandlaren inte ville hämta den. Då innehavaren köparen trots kontaktförsök per brev inte dök upp inom de 6 veckor som finländsk lag kräver att man skall vänta så bogserade vi hem bilen till mig och så plockade jag isär den och använder av de delarna än i dag för att hålla min bil rullande.
 
Hoppas trådskaparen har fått tillbaks bilen eller fått betalt vid det här laget...
 
:p....oj...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.