Kan faktiskt hålla med. Finns många som älskar den stilen! Lägg till lite inbyggda spotligts med dimmer och måla.. lite nya textilier. Det kommer bli jätte fint!!
 
Ursäkta dålig stavning😊
 
Hej
Här dyker det många intressanta funderingar. Det är roligt med alla som kommer med inlägg även om det spretar åt alla håll. Jag tror nog ändå att det till slut måste göras något i det här badrummet. Sett till min inledande fråga blir det nog ändå att spara lite på materialet och försöka göra en del själv. Huset ifråga är byggt helt i lättbetong med gjutna valv mellan alla 3 våningarna så det är ju inte den allra vanligaste konstruktionen. Bra eller dåligt ur renoveringssynpunkt vet jag inte men förmodligen negativt. Enligt byggbeskrivningen så är det gjort så här: "Golv av sintrade golvplattor lägges på undergolv isolerad med bitumenmatta". Vet ej vad de menar med undergolv men när jag borrade hål för ny toastol så verkade det som det var någon form av gjutning. Jag har funderat på plastmatta men känns det inte konstigt att klä in en stenstomme med en plastmatta även om det är både billigare och tekniskt sett minst lika bra?
Eftersom en del av er gick igång med lite nostalgi och andra med funderingar om gamla byggnader har jag lite intressanta ekonomiska fakta från 1951 att bjuda på. Allt finns sparat eftersom huset ursprungligen byggdes åt ortens "stora" företag för att hyras ut till anställda med familjer. Detta var då ett tvåfamiljshus.
Byggandet av husstommen kostade 50 450 kr (exkl. Siporex men med allt annat byggmaterial).
(Allt arbete förutom el&vvs).
Tilläggsarbeten: 14 992(Schaktning, avloppsproblem, lyxigare badrum(bara tvålkoppen blev 16 kr extra) mm mm)
VVS-arbete med material 10 500
Elarbete m. material 3885
Tyvärr finns ingen totalsumma på Siporex eftersom offerten specificeras på varje typ av block.

En kul sak är att de i förväg uppskattat antalet dagsverken: Det skulle bli 640 dagsverken för att få huset klart.
Byggandet påbörjades juni 1951 och slutbesiktning(med anmärkningar!) skedde 1/10 1952.
Jag hoppas någon finner något intresse här.

Godkväll/ LOB
 
  • Gilla
Uffe_xx och 2 till
  • Laddar…
Väldigt intressant... Antar man att totalsumma med tomt var 95.000kr skulle det motsvara;

95000 SEK år 1951 kunde köpa lika mycket varor och tjänster som 1550536 SEK år 2017 mätt med konsumentprisindex.

95000 SEK år 1951 motsvarade betalning för lika lång arbetstid som 6170579 SEK år 2017 mätt med löneindex för manlig industriarbetare/hantlangare (löntagare fr o m 2005).

(http://www.myntkabinettet.se/fakta/rakna_ut_penningvardet)

Använder man räknesnurran och tar ett nedstamp även på 70 och 90-talet så får man liknande värden, men nånstans de senaste 10-15 åren så förändrar sig huspriserna kraftigt från konsumentprisindex, iallafall i storstäderna.
 
Om du ska renovera bara för att ha försäljpotential gör inte det.
Om du renoverar för att du vill det personligen för ditt boende där, gör det.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Bygg badrummet för dig själv! Du kommer inte få igen det vid försäljningen, knappast i Stockholm. Där händer det att husköpare river ut ett helt nytt badrum för mönstret passar inte.
Jag renoverade badrummet (5.5 m2) nyss och kostnaderna för själva kllinker/kakel var under 10 papp. Bara en bråkdel av totalkostnad.
Om du samtidigt ska byta stammar mm så kan det dra iväg men det finns ju ett tekniskt skäl att göra det. Kanske du kan göra renoveringen pö om pö alltefter pengar strömmar in.
Det händer ja men inte standard. Och även om någon river ut ett nytt badrum kan det fortfarande ha varit värt investeringen då budgivningen kan ha blivit mycket bättre. Sedan att det visade dig att en med hitt om slantar river ut badrummet för att ha rätt färg är en helt annan sak.
 
Jag renoverade mitt badrum och byggde ut det med 1 m2. Det är kaklat/klinkrat, möbler från K-rauta (Celos eller något sådant namn), toalettstol från Westerbergs, blandare från Strand och Mora, duschhörn från Noro och tätskikt från Weber.

Nu minns jag inte exakta summor men ungefär så här såg det ut för mig:
Kakel/klinkers från Kakelhuset ~15000:- (dock köptes det till ytterligare en toalett så man får halvera det)
Tätskikt från Bygghemma ~4500:- som paket
Toalettstol från K-rauta 1700:-
Möbler och tvättställ från K-rauta ~5000:-
Duschhörn från Bygghemma ~1000:-
Byggmaterial såsom virke, våtrumsgips, plyfa och liknande från XL-bygg ~4000:- (dock köptes stora mängder till hela huset så det var en helt okej rabatt på allt)
El, vatten och avlopp material från Storel och Rinkabyrör ~500:-

En hantverkare togs in för vattendelen men han pysslade även med en golvvärmeshunt, rördragning i källaren och köket för 26 000:- med ROT (50%).

Allt annat jobb gjordes själv förutom elen togs i samband med att hela huset drogs om samt vattenledningar. Det blir 31 700 för materialet och 26 000 för VVS:are. Elektriker bli svårt att räkna in då han tillbringade ungefär 30 sekunder i badrummet.
Detta var då ett badrum på 4,5 m2.

Jag tänkte som ett exempel på vad en helrenovering av badrummet skulle kunna gå på. Jaga rabatter och dylikt så blir det mycket billigare. Mina toalettstolar kostade t.ex 5000 med ordinarie pris men två stolar stod på "billighörnan" på K-rauta för 1700 istället. Utgångna modeller.
Bygghemma hade rabatter på både tätskiktet och duschhörnan.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.