Hej,

Jag gör många tapphål, ibland väldigt många. Nu kör jag dom i en jigg för fräsen, får bra noggrannhet, repeterbarhet och resultat men är så förb@nnat trött på att stämjärnsbanka hålen fyrkantiga eller fila tapparna till något som liknar rund form. Båda alternativen tar för lång tid och blir sällan helt bra.

Så, börjat fundera på stämborrmaskin.

Alt1. Sån där tillsats till befintlig pelarborr. Brukar få dåliga betyg pga för klen borrmaskin som sviktar under trycket och att anhåll och fasthållning av ämnet som följer med är för dåliga. Anhåll och fasthållning tänkte jag bygga själv och borrmaskinen är en Arboga som nog ska klara trycket utan att svikta. Snubblade över denna tråden, finns det verkligen inga stämborrstillsatser längre som passar Arboga?https://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/83034-stamborr-pa-arboga-pelarborr.html

Alt2. Bänkmodell med fixt bord där man flyttar ämnet för hand. Powermatic 701 verkar vinna de flesta tester http://www.rockler.com/wordpress/wp-content/uploads/2012/11/Powermatic-701-Mortiser.jpg

Finns inte på denna sidan havet men Jet 701 verkar vara en direkt kopia http://www.axminster.co.uk/jet-701-bench-morticer-200333

Alt 3. Bänkmodell med vevbart bord http://www.axminster.co.uk/axminster-hobby-series-aw16bmst2-bench-morticer-501252 Denna modell verkar bara göra i Kinavarianter, hittar inte en enda av känd tillverkare och då går den typ bort redan där.

Tja, vad sägs? Spontant känns det något skumt att köpa en halvrisig borrmaskin för 550£ (Jeten) när jag redan har en top of the line pelarborr i form av Arbogan men jag är tillräckligt trött på tapphålsbankandet/tappfilandet att kostnaden är försvarbar.
 
Tja, som jag ser det slipper du handbankandet och höjer förmodligen produktiviteten med Jetmaskinen (om vi antar att den gör ett habilt jobb) så det känns väl som en vettig investering trots allt. Jag skulle kört på den, men det är jag det.

//Ronnie
 
Med tanke på hur stora krafter det är i en stämborrmaskin så skulle jag aldrig komma på tanken att försöka använda min Arboga G2508 till det.
Alla Arboga jag har sett har en spindelkonstruktion som inte tillåter stämborrtillsatser.

Min erfarenhet av stämborrmaskiner är att den här känns litet klen ibland trots cirka 500 kilo gjutjärn.
 
  • Gammal Arboga G2508 pelarborrmaskin i ett verkstadsrum med betonggolv, bredvid ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara lit "out of the box"
Måste du fila tapparna med radie, kan det inte få bli en halvmåne med luft på var sida?

Jag gör tapphål i pelarborrmaskin med koordinatbord men man bör ha låsmutter på spindeln för morsekonan trillar gärna ut med enbart sidokraft. Och struntar i om det blir lite luft

Protte
 
Jo man kan fila hursomhelst så länge man får in tappen i hålet. Jag tycker dock man tappar tappens sidreferens/styrning när man filar och filandet är bra drygt och det är stor risk man filar i synliga delar när man närmar sig tappens "botten".

Typiskt ex när jag vill ha fin trevlig fyrkantig styrning är en bords-sarginfärstning som i bilden nedan, röda ytorna ska matcha. Dels blir det lättare att limma ihop men också för att dessa ytor tar upp vertikala lasten.

edit. Det blev ett konstigt bord med den platta plankan till vänster. Jaja, ni fattar nog.

3D-illustration av sammanfogning av trä med utstickande tapp och motsvarande hål markerade med röd färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja så skall det vara gjort om det skall bli starkt.

Fyrkantig tapp i hål med runda ändor är en svagare konstruktion.
 
Varför fräser du även inte tapparna i en jigg så även dom får radie på kanterna?
 
Det borde ju även vara möjligt att fräsa upp en större mängd halvmåneformad list i lite olika standarddimensioner, att limma fast på tapparna.
 
Ejka har/hade väl också en modell, om jag minns rätt finns den i både fristående och bänk variant.

Såg en stämborr på blocket idag som jag tror är en sån.
 
  • Gilla
HökMartin
  • Laddar…
Jag tror det blir en svår ekvation. Stämborrning kräver massor med tryck - det är inte en slump att handtaget till stämborren är minst 2ggr längre än till pelarborren. Jag har en rätt stor maskin, men kör helst inte mer än 12mm stämhylsor ändå (sen kan man via bordet och lite mellanlägg ändå lätt få större tapphål). Detta gör att jag anser att en pelarborr är olämpligt för allt utom de allra minsta hålen. En annan och lika viktigt anledning är att de inbyggda stolparna (både för materialet och för storleken på hålet) är grundläggande för att det ska gå smidigt att jobba. För att placera hålet precis rätt är koordinatbordet för djupinställning centralt.

Min tanke är alltså - för att en stämborr ska spara tid o frustration för dig behöver den vara rejäl och ha funktionerna nämnda ovan. Och då tar dem stor plats:(

Kan du inte bygga en fiffig jigg för att fräsa tappar m runda hörn?
 
En pantorouter vore väl ett perfekt bygge för dig. Verkar klockren att fräsa både tappar och tapphål med (och mycket annat). Enda nackdelen verkar vara svårigheten med spånhanteringen.
 
16 mm borrar går riktigt bra i min stämborrmaskin. Jag tror att min grövsta borr är 20 mm och den fungerar också om man inte har för brottom. Sedan blir maskinen för klen.

Det blir som Daniel N säger.
 
OK, vi betar av er i tur o ordning.

@nybyggarn. Ja det finns en ejca stämborr i litet format, sett den väldigt billigt på blocket en gång och den verkar så ovanlig att jag inte ens kan surfa fram en bild på den. Det är inte den i din länk.

Ejca kanske kom fram till samma sak som Daniel och heimlaga..., att den viktigaste maskinen i ett snickeri är frontlastaren (eller heter det hjullastare) så man kan baxa runt rediga maskiner som man därefter köper:)

@pär, mattias, Daniel, vectrex. Som det är nu sågar jag först nackarna (heter det så, shoulders på engelska) på bordsågen därefter plankorna stående på boxjointjiggen, 2 snitt. Det går rejält snabbt, kan rada upp flera plankor i samma körning, blir väldigt exakt (inom 0.05mm) och minimerar minimalt med damm och oljud. Att gå över till att fräsa med nån smart jigg känns som ett steg bakåt. Antingen blir det väldigt mycket att fräsa bort eller får jag gå omvägen via bandsågen. Känns också svårt att rada upp flera tappar i en körning.

Limma halvmånar på tapparna skulle väl funka men känns också som en bökig omväg.

Panotoroutern är too much även om jag gillar jiggar. Den ser bra ut på film men det ska tillverkas mallar till varenda körning och den verkar allmänt vara för mycket förberedelsemek för min smak.

Jo förresten, jag har en domino också som kanske verkar vara svaret på rundad tapp i rundat hål men jag tycker oftast jag får bättre alignment på riktiga tappar. Styrkan i dominofogarna är väl inte de bästa heller och ska det byggas bord eller stol kör jag hellre traditionella tappfogar.

Hmm.
 
Redigerat:
Ola C skrev:
Hej,

Jag gör många tapphål, ibland väldigt många. Nu kör jag dom i en jigg för fräsen, får bra noggrannhet, repeterbarhet och resultat men är så förb@nnat trött på att stämjärnsbanka hålen fyrkantiga eller fila tapparna till något som liknar rund form. Båda alternativen tar för lång tid och blir sällan helt bra.
För att backa lite; varför blir det sällan bra med stämjärn tror du? Det är ju den traditionella metoden och har bevisligen fungerat bra i många fall. Kan du inte intala dig att du faktist tycker det är roligt att stämma ut tapphål, plocka upp lite produktivitetstips från tuben och köra på, iaf tills du skaffat hjullastare och stämborr?

Det finns även specialjärn att stämma hörn med, som en rät vinkel. Gissar att just du är den tänkta målgruppen för den produkten ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.