Det finns ju en hel del "fria" bilder publicerade under "Creative Commons"

You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt — remix, transform, and build upon the material
for any purpose, even commercially.
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.

Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.


Innebär detta att jag t ex kan måla av och tolka en bild som är publicerad under Creative Commons där jag länkar till originalet och beskriver hur jag förändrat originalet (målat med egen tolkning) och sen sälja den målningen utan att få problem?
 
harry73
Det finns olika creative commons licenser som tillåter olika saker. Jag tror inte man behöver länka till originalet, men man ska nämna den som har skapat bilden och man ska ge ut bilden under samma licens. Sedan, får man själv ha lite koll på vad man gör. Om jag tar en bild av ett arkitektritat hus och ge ut bilden under en CC-licens, betyder det inte att du kan göra egna byggritningar utifrån den bilden och börja bygga huset. För där har fortfarande arkitekten rättigheterna över designen
 
Ofta så krävs det:

* Att du namnger originalskaparen.

* Att du gör ditt verk under samma licens.

Du får, enligt licensen du citerar, sälja (till och med omodifierat).

Sedan, rent krasst, så när folk släpper under en öppen licens så brukar de vara rätt så bra att ha att göra med. Så, bara du verkligen försöker följa licensen så brukar det inte vara något problem att reda ut om du gjort något mindre formfel.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Lite OT men ta det som ett tips: ALLA bilder och filmer som producerats av myndigheter i USA är public domain. Det innebär t ex att NASA:s alla bilder och filmer är gratis att använda.
 
ricebridge skrev:
Lite OT men ta det som ett tips: ALLA bilder och filmer som producerats av myndigheter i USA är public domain. Det innebär t ex att NASA:s alla bilder och filmer är gratis att använda.
Det finns begränsningar hur NASAs bilderna får användas, du får t.ex. inte använda bilder kommersiellt om en person kan identifieras på bilden, eller om du framställer det som om NASA stödjer en viss produkt. Man får inte heller använda deras logotyp utan tillstånd. Så även om bilderna är i public domain så finns det begränsningar hur de får användas, jag tycker det är lättast att kontakta upphovsmannen via email och fråga, då har man även ett dokumenterat skriftligt svar.

Ett litet tips, det är personen som trycker på avtryckaren på en kamera som är upphovsmannen och inte kamerans ägare, så med all sannolikhet så ägs rättigheten till alla bilder på dig själv copyright någon annan, så skall man vara petig så får man inte ladda upp dessa på t.ex. Facebook utan att fråga om tillåtelse först.

Finns ett upphovsrättsmål i USA om en selfie en apa tog med en fotografs kamera, det är en gråzon då en apa inte kan äga copyright, så då borde bilden vara public domain, fotografens argument var att han satte upp tillfället genom att göra kameran tillgänglig för apan att leka med, och därmed borde han äga rättigheten till bilden. (länk)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.