Grannen har överklagat mitt bygglov som vunnit laga kraft och fått sin överklaganb avvisad både av byggnadsnämnden och länsstyrelsen. av länstyrelsens beslut framgår att detta inte går att överklaga. dock kan dom begära hos högsta domstolen att få "försuttentid" vad gäller.

dom har även överklagat stradskyddsdispansen, där avvisade byggnadsnämden överklagan pga för sent inkommen.

Länstyrelsen upphävde byggnadsnämdens beslut och avvisade överklagan pga av att de inte hade rätt att överklaga, detta beslut kan dock överklagas till mark och miljödomstolen.

Jag har ett giltigt bygglov och strandskyddsdispans samt startbesked. plattan är gjuten redan men törs jag resa garaget utan att riskera att få riva.
 
Svårt att uttala sig om. Det låter ju som grannens överklagande faller i första hand på formaliteten, de är försent inne med sin överklagan. Att hålla tidsramen för överklagande är rätt hårt. Men det är ju möjligt att grannen kan påvisa att kommunen inte har aviserat bygglovet på ett korrekt sätt, i så fall kanske det finns en risk att grannen trots allt kan få sitt fall prövat.

Det kan vara rätt besvärligt att fullt ut tolka ifall kommunen har aviserat på rätt sätt, och även om de skulle ha brustit i det, så är det inte säkert att grannen får överklaga ändå.

Personligen skulle jag nog titta lite på vad som kan antas vara utgången av överklagandet OM det prövas. Alltså om grannen lyckas komma förbi formalian, vilket han troligen inte kommer att lyckas med.
 
OM du har ett beslut som vunnit laga kraft, men som av någon anledning ändå hävs. Då har någon myndighet gjort fel, och du bör ha rätt till skadestånd. Så om man tänker sig en worst case situation, att du tvingas riva, så tror jag du har skaplig chans att få kommunen att ersätta dig för kostnaden.
 
Vad är det som grannen inte är nöjd med? Finns det grund för att överklaga?
 
patrik dom har byggt sitt hus längst ner i en backe och anser att mitt garage blir för högt i förhållande till deras hus, min platta är höjdmässigt mitt på deras husvägg, dom har tidigare överklagat bygget av huset då min tomt ligger mellan deras hus och ett annat hus där det tidigare var skog så gissar att dom tycker att jag gör ett intrång. till saken hör att jag frågade om de skulle överklaga beslutet och fick ett nej men drygt två månader efter lagakraftvunnet beslut överklagade dom. om det finns grund för överklagan har jag inte kompetens att avgöra.
 
patrik dom har byggt sitt hus längst ner i en backe och anser att mitt garage blir för högt i förhållande till deras hus, min platta är höjdmässigt mitt på deras husvägg, dom har tidigare överklagat bygget av huset då min tomt ligger mellan deras hus och ett annat hus där det tidigare var skog så gissar att dom tycker att jag gör ett intrång. till saken hör att jag frågade om de skulle överklaga beslutet och fick ett nej men drygt två månader efter lagakraftvunnet beslut överklagade dom. om det finns grund för överklagan har jag inte kompetens att avgöra.
 
kommunen har skickat ett besked när överklagan kom in om att byggnationer innan länstyrelsen fattat beslut sker på egen risk.
 
vet du vad som kan vara giltiga skäl? det saknas detaljplan och områdesbestämmelser. som jag upplever det är det för att jag ligger ca 2,5 m högre upp än deras tomt när jag fyllt ut för grunden pga av lutande markförhållanden doch ligger jag på samma + höjd som grannen åt andra hållet och med samma höjd som boningshuset är ca 8 meter mellan huset och garaget.
 
harry73
Du får själv göra en riskanalys. Plattan ligger där den är, så att flytta bygget eller ändra höjden är svårt. Vilka kostnader har du genom att vänta, och vad är plan B. Kan du göra om det till attefallsbyggnad?
 
Det brevet från kommunen tror jag är standard. Även om ett bygglov inte vunnit laga kraft, så kan man börja bygga trots pågående överklagan. Då bygger man på egen risk.

Om bygglovet faktiskt vunnit laga kraft, så skall det vara omöjligt att få igenom en överklagan. Men om kommunen har gjort något formellt fel, så kan det visa sig att bygglovet ändå inte vunnit laga kraft. Och då kanske ett överklagande kan gå igenom.

Strandskydd kan vara en klurig sak när det gäller laga kraft. Det följer andra regler än bygglov.

I äldre varianter av Plan o Bygglagen så vann ett bygglovsbeslut laga kraft 3v efter att ALLA sakägare blivit medvetna om beslutet. Vilket innebar att det aldrig vann laga kraft. Det finns exempel på att en granne efter 5 år "upptäckte" att huset på granntomten var byggt enligt ett bygglov, inte svartbygge. Och grannen då överklagade bygglovet, fick rätt och huset fick rivningsbeslut mot sig.

I nya PBL har man kommit ifrån detta genom regler om avisering. Dels direkt post till berörda grannar, dels genom annonsering i post o inrikes tidningar. Dvs. även om kommunen missar att skicka brev till grannen, så anses grannen känna till bygglovet en viss tid efter publicering i tidningen.

Jag vet inte vad som händer om kommunen ex. missar både att skicka ut beslutet till grannen, och dessutom hoppar över publicering i post o inrikes. Då har ju en granne faktiskt inte ens teoretiskt fått en chans att överklaga, och rätten att överklaga är en viktig medborgerlig rättighet.

Och som sagt strandskydd följer andra regler, ex. finns ingen preskription när det gäller strandskydd, utan även ett svartbygge från 1975 på strandskyddat område måste (i teorin) rivas. Jag tror att lagen kom 1973. Där kan mycket väl det gamla problemet med bygglov som aldrig vann laga kraft finnas kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.