Fruktsallad
Jag kollar lite på husannonser och även planritningar och många nyare hus har rum som ser väldigt små ut på runt 8 kvm. Räcker ett sånt rum till för en tonåring som tex. har en 120 säng, skrivbord, en byrå, nån bokhylla och kanske en fåtölj där de slänger kläderna? Vad räknas som ett normalstort sovrum för en tonåring?

Om man ska mäta ut 8 kvm, hur blir det i meter x meter ungefär om rummet är rektangulärt?
Jag kan inte föreställa mig detta då det ser så smått ut på bild/ritning.
 
4mx2m ganska litet? Sen ska det väll finnas garderob, skrivbord, tv? Osv
 
8 kvm är t.ex. 2,6 x 3 meter.

Och det bör väl räcka gott för ett rum för en säng.

Du får alltså plats med en 2-meterssäng + en 60-centimetersgarderob.
Samt har 2,9 meter över bredvid sängen, om det är en 1,05 m dito, oftast är ju enkelsängarna 90 cm.

Vilket barn/tonåring "behöver" en 120 cm säng?

TV i sovrummen, nej :thumbdown:
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag växte upp i ett sovrum på drygt 7 kvm. Det var 90 cm säng, dörr och 20 cm bokhylla bakom dörren längs ena kortsidan, fåtölj och långt skrivbord på fönsterväggen och en större byrå på långväggen (garderob i korridoren utanför). Min bror hade ett 20 cm smalare rum med garderob i stället för fåtölj (la väl kläderna på skrivbordsstolen) och bokhyllan fick stå bakom sängens huvudända och fungerade även som sängbord.
 
I smalaste laget men det går. Som tidigare sagt, köp absolut inte en 120-säng till ett så litet rum. En tonåring klarar sig gott och väl med en 105-säng. Dumt att slösa på så liten yta!
 
Måste barnen få de minsta rummen? Barnen är väl de i familjen som vistas mest i sina rum och ett 8kvm med rätt mått funkar med god marginal som vuxensovrum. Tom med dubbelsäng.

Vi hade riktigt litet sovrum i förra huset där sängen fick plats och inte mycket annat. Funkade bra. Nuvarande sovrum för oss vuxna är något större men det är yta som är dödyta. Rummet hade dock varit jäkla tråkigt för något av barnen.

Jag fascineras av alla dessa sittmöbler som syns på Hemnet bilderna. Handen på hjärtat, hur ofta används de till att sitta i, de blir väl bara en avstjälpningsplats för saker.
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
8 kvm går men det är opraktiskt om man tänker på att tonåringar gärna drar med vänner hem.

Kan man få till en loftsäng eller åtminstone lådhurtsar som förvaring under sängen så är det guld värt!
 
Yngsta dottern har ett rum på ca 2,60 x 2,60 (6,7 kvm) och det är lite i minsta laget men det fungerar. Hon har en 90 låg våningssäng med myshörna under eftersom det är snetak i rummet. En garderob kan ställas bredvid om man modifierar den.

Hade man inte haft snetak hade det gått utmärkt att klämma in en våningssäng-garderob-skrivbordskombination, typ denna. Då kan man dessutom lätt få plats med en mindre fotölj och en bokhylla.

https://jysk.se/sovrum/vaningssang-dagbadd/vaningssang-tavlund-vit-gra
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Patrik Lidstedt skrev:
8 kvm går men det är opraktiskt om man tänker på att tonåringar gärna drar med vänner hem.
Är det inte det man har allrum till?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Är det inte det man har allrum till?
Givetvis, men inte alltid man har ett eller vill ha en fritidsgård där!:)
 
Fruktsallad
Det jag tänker på när jag läser planritningar speciellt är att de försöker köra in så många sovrum som möjligt i en bostad och då är rummen både 7-8 kvm stora istället för minst 10 tex. 4 sovrum verkar ju mer attraktivt än 3 normalstora, i alla fall som ett första intryck. Nu så har jag och maken det minsta sovrummet eftersom vi bara sover där ändå. Vi får plats med en byrå, en dubbelsäng och ett sängbord och en garderob men sen är det proppfullt. Det rummet som är tänkt som master bedroom för oss har största barnet som har en 120 säng, övernattningsgäster, mycket kläder, prylar, skrivbord för plugg och spel osv. Hen lever där inne till skillnad till oss som bara använder rummet som sovplats.

Dessa sittplatser ÄR en avstjälpningsplats för kläder. :) I alla fall om man inte har en soffa som används som spelsoffa framför en tv och ett Playstation inne på rummet. Men det går utmärk för ungdomar att sitta PÅ en klädhög har jag märkt. Det blir antagligen extra mjukt?

Vad är idealstorleken på ett sovum som inte måste innehålla en dubbelsäng men gärna 120 säng? 10 kvm? 12 kvm?
 
Små rum och ingen förvaring verkar vara ett knep för att maxa pris/kostnadskvot i nybyggen. Ser bra ut till verkligheten hinner ikapp. Men nog funkar väl det, vissa barn får dela rum med ett syskon... Vi har bara 3 sovrum totalt, men har man 2 barn räcker det ju...
 
Jag är uppväxt på 8 kvm med snedtak i halva rummet. Funkade utmärkt med en 90-säng, ett skrivbord och två garderober.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.