A
Perfekt tack för tipset!
 
A
Mannen under trappan skrev:
[bild]
Använde ståltråd och "byggde ett nät" så att det blev en luftspalt mellan betongvägg och isolering. Sen Bastufolie, läkt, panel.
Hur fick du in folien på ett smidigt sätt? Och hur satte du fast läkten ser ut som spik i mitten men ser ingen regel?
 
S
förmodligen tejpad när det var stålregel.
läkten skruvad i stålregel
 
Stålreglarna spikades fast med klippspik, otroligt starkt och bra sätt att fästa saker I lättbetong.
Folien tejpade jag som sagts, Gaffatejp :)
Läkten skruvades I plåtreglarnasen panelskruv för dolda skruvskallar förståss.
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
A
Mannen under trappan skrev:
Stålreglarna spikades fast med klippspik, otroligt starkt och bra sätt att fästa saker I lättbetong.
Folien tejpade jag som sagts, Gaffatejp :)
Läkten skruvades I plåtreglarnasen panelskruv för dolda skruvskallar förståss.
Ok jag har en vägg som är lättbetong. Är tips på att använda klippspiken till detta genom reglarna istället för skruv och plugg?

Pluggade och skruvade på leca väggen där luftspalten ligger.
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
flippan83 skrev:
Ok jag har en vägg som är lättbetong. Är tips på att använda klippspiken till detta genom reglarna istället för skruv och plugg?

Pluggade och skruvade på leca väggen där luftspalten ligger.
Skaffa ett par klippspik och prova, det var en erfaren snickare som tipsade mig. Framför allt mindre job än att borra/plugga/skruva.;)
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
@Flippan 83, hur har det gått?
Lite inspiration med en bild på min bastu när den är klar och "stylad".
 
  • Inredd bastu med träbänkar och integrerat stenparti, bastuaggregat och badtillbehör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Boullboull och 10 till
  • Laddar…
Snyggt!
 
A
A
M Mannen under trappan skrev:
Skaffa ett par klippspik och prova, det var en erfaren snickare som tipsade mig. Framför allt mindre job än att borra/plugga/skruva.;)
Borrade och pluggade här... Hade så mycket av båda två så det kändes oekonomiskt att köpa annat projektet har dragit iväg ändå haha
 
A
larssad larssad skrev:
[bild]
Och så här blev det! Tar, som påtalat en stund att värma upp men väl uppvärmd fungerar det kanon!
En fråga! Gerade du i hörnen på glas fästet eller hur gjorde du? Har du möjlighet till en närbild så vore det extremt tacksamt. Ska upp med en sån jag med
 
G
larssad larssad skrev:
[bild]
Och så här blev det! Tar, som påtalat en stund att värma upp men väl uppvärmd fungerar det kanon!
Snyggt. Hur gjorde du med tätskikt under kaklingen?
 
larssad larssad skrev:
[bild]
Och så här blev det! Tar, som påtalat en stund att värma upp men väl uppvärmd fungerar det kanon!

Hej

Har en fråga till dig (och även övriga forumläsare) som har en kaklad bastu likt denna.

1. Är ni nöjda med beslutet att ha kakel inne i bastun?

2.Hur länge tar det att värma upp den?

3. Upplever ni att det tar mycket längre än likvärdig bastu med träväggar?

4. Kan ni beskriva hur er konstruktion av väggar och tak är? Typ från panelen på utsidan och in i bastun.

Mvh Mattias
 
Tjena,

1. Japp

2. Vår tar cirka 2 timmar, men vi har ett aggregat som är för litet i förhållande till volym.

3. Nej, jag tror vår stora glasvägg och storleken på aggregat är det som gjort störst skillnad. Att det är kakel och betong påverkar också, men det magasinerar också värmen.

4. I tak har vi panel, luftspalt, bastufolie och sen ett lager cellplast. Väggarna består av granitkeramik direkt på betongen (vi har en oisolerad källare).
 
  • Gilla
Missad och 1 till
  • Laddar…
...men när bastun gått ett par timmar har man gärna en handduk bakom ryggen innan man lutar sig direkt mot kaklet...
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.