Hej!
Vi ska lägga nytt golv i ett rum och därefter vill va ha lister/socklar mot golvet som vi kan gömma vattenrör bakom. Tips på var man kan hitta detta? Heter det något speciellt så kanske det är lättare att söka?
Gammalt golv och vit vägg med exponerade vattenrör nära golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har inte sett några specifikt för vattenrör, de som finns för el är oftast såpass tunna att de faller bort i ert fall.

Tänk på att man egentligen inte bör dölja vattenrör med skarvar då eventuellt en liten droppande läcka kan förbli oupptäckt en längre tid och skapa stora skador.
Rör i rör eller pexslang utan skarvar hade jag nog valt istället.

Vad används rören till på bilden, är det färskvatten eller till värme ?
 
Det är färskvatten. Vet egentligen inte varför de har skarvat och inte bara böjt rören i hörnet. Det är sant att det kanske är dumt att gömma skarven utifall nåt skulle hända.. Samtidigt är det alltför fult för att ha framme som det är nu :) men du tänker att man helt enkelt byter ut allt mot pexslang?
 
Det går inte att böja en pexslang så tvärt.

Kopplingen sitter nog där för att det inte går med kopparrör heller.

Håller annars med om att det inte är bra att dölja skarvar.
 
Har för mig att brorsan hittade några socklar som var avsedda att förlägga rör i, men han tyckte att dom var så fula så han gjorde egna med fräsen...
 
Vi har element rören liggandes vid ytterväggarna, har byggt en liten låda av planhyvlat och sen en vanlig sockel.
 
Vad är det för rum? Varför har man dragit vatten sådär överhuvudtaget?
 
Det är köket. Rören tror jag är ett hemmabygge av tidigare ägaren att döma av resten av dragningen. Går ut till garaget från tvättstugan genom köket.
 
S
olskar skrev:
Det är köket. Rören tror jag är ett hemmabygge av tidigare ägaren att döma av resten av dragningen. Går ut till garaget från tvättstugan genom köket.
nepp finns hus som gjorda så av hantverkare
 
Med tanke på att det är färskvatten och högre tryck än elementrör så hade jag nog gjort om installationen med tanke på bristen av upphängning och ev. värmeförluster när rören ligger intill varandra. På vilken vägg är rören dragna, det är inte så att ni håller på att renovera köket medans ni byter golv ?
 
Ritning av ett hus med markerade rördragningar i blått som går från badrum till garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sådär är rören dragna,längs med golvet hela vägen sedan ut i garaget där de är kopplade till dusch i bastu m.m. Någon som har förslag på bättre lösning?

Edit: kanske ska detta flyttas till vvs-forum i det här läget..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.