Vi har idag ett förråd som ansluter mot vårt hus. Vi har för avsikt att riva det (förrådet, inte huset) och bygga ett attefallsgarage med förrådsplattan som utgångspunkt. Garaget kommer bli kortare än plattan men bredare så vi måste utöka plattan så frågan är hur det görs på bästa sätt. Nedan är två bilder, en som visar grunden som den ser ut idag och en så som vi har tänkt oss att det ska se ut när vi är klara.

Den nuvarande plattan (oisolerad) är 20 cm tjock och har en leca-mur på ena sidan. Vår tanke är att gjuta upp en till sula som är lika tjock, mura en lecamur som går enligt illustrationen och därefter gjuta ett lager över de båda sulorna så att dessa hålls ihop. Dock uppstår både en och fler frågor i planeringsstadiet:

1) Är detta ett vettigt sätt att göra det på?
2) Ska man gjuta nya sulan + sammangjutningen vid ett och samma tillfälle eller separata tillfällen?
3) Hur tjock bör sammangjutningen vara?
4) Hur ska man lägga armeringen?
5) Vad gör man med den utskjutande delen (Kapar ett spår så att vatten inte blir stående på plattan?`Täcker den med något?)?
6) Vad mer är det för frågor jag bör ställa mig?


Före:
En lineär illustration som visar befintlig betongplatta före förändring, intill en byggnadsgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter:
Linjeteckning av en befintlig betongplatta med Leca-mur, planerad som grund för ombyggnation till attefallsgarage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sen är ju en annan fråga om man måste behandla den befintliga plattan på något sätt innan sammangjutning
 
Vad är anledningen till att inte gjuta en ny platta helt enkelt? Känns som att det vore mindre komplicerat och skulle bli en tryggare konstruktion?

Med det sagt, jag har ingen koll på plattgjutning :)
 
Det är framför allt snålhet som är orsaken :) Att riva nuvarande platta medför dels en massa bilande och bortforsling och dels försvinner muren som idag stöttar en del av tomten så då ska man hantera det också. Jag har dock hittat en del matnyttigt i ämnet och det verkar som att översta skiktet är överflödigt. Nu står valet mellan att antingen borra in och förankra armering så den nya sulan gjuts ihop med den gamla, eller att låta den nya sulan flyta fritt med en rörelsefog emellan. Verkar som att det sistnämnda är mer förlåtande och över lag mest rekommenderat.
 
Jag kan väl tillägga att det kommer inte vara fråga om att ha detta som ett bilmekgarage utan framförallt ska det vara förvaring och pysselverkstad
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.