Vad kan man som konsument kräva av en fiberanslutning i fråga om stabilitet, pingtider och packet loss?

Bakgrund:
Fick min fiberanslutning installerad i slutet av December-16, och valde i samband med det en trippleplaytjänst från en större leverantör.

Dock så upplever jag min fiberanslutning som mindre stabil än min tidigare ADSL uppkoppling :(, så min fråga är: vad kan man som konsument kräva vad gäller stabilitet? Finns det några bra verktyg jag kan använda för att mäta stabilitet under en längre tid och på så sätt få fram mätetal som jag kan använda mig av i dialogen med leverantörern?

Jag har ett pågående fel-ärende sedan mitten av December, och leverantören har "säkrat" vissa loggar när jag har haft problem, men det verkar som att det inte händer något..

Så här upplever jag tjänsterna idag:

IP-TV:
När vi började använda IP-TV så var det i princip omöjligt att se HD kanaler under "primetime", detta har dock blivit bättre men har fortfarande störningar, tex frysningar på 5-10sec ett par gånger i timman på tex SVT1HD. Periodvis har vi även problem med att det blir lite större fel med "TVström saknas". Bruka sluta med att vi byter till marksända nätet om det är nåt som hela familjen vill se.

Playtjänster som omstart av program kan kanske 1 av 5 gånger inte fungera alls eller övriga gånger vara "osebart" med återkommande frysningar under 5-10sec med ett par minuters mellanrum.

Internet:
Svajiga pingtider och packet loss. Har ett par gånger dragit igång en "ping -t" och låtit den stå under natten. Fick då ca 2% packet loss. Under daglig användning så varierar pingtiderna, ibland känns det nästan periodiskt mellan 6-8ms under 5sec, sedan en 5sec period med ca 100ms.

Tacksam för lite feedback på hur hur dessa tjänster ska fungera normalt, och hur jag bäst kan mäta upp mina problem....
 
Hur får du ut internet till tvn? Wifi eller trådat? Vad har du för router?

Edit iptv såg jag nu :$
 
Redigerat:
Hej,

IpTV ser jag via en separat box - en ARRIS. Ansluten direkt till mediaomvandlarens switch via en homeplug (testade ett tag med en ethernetkabel utan framgång). Så TVströmmen går inte via min router.
 
Jag har haft Fiber och IpTV sedan 2013 och förutom ett par kortare driftsstörningar som drabbade större område har det fungerat i stort sett klockrent, både bredband och tv.
Du skriver att Tv-boxen är ansluten direkt till mediaomvandlarens switch är detta efter din leverantörs inkopplingsanvisning och har du testat att koppla tv-boxen via routern ?

Ett par frågor för att underlätta felsökningen:

1. Vilken tillverkare och modellnummer har routern ?
2. Kör du datorn du pingar med via nätverkskabel eller trådlöst ?
3. Vilket märke och modell är det på homeplug:en ?
 
J
anderols skrev:
Hej,

IpTV ser jag via en separat box - en ARRIS. Ansluten direkt till mediaomvandlarens switch via en homeplug (testade ett tag med en ethernetkabel utan framgång). Så TVströmmen går inte via min router.
Hur menar du när du skriver att du testade med ethernetkabel utan framgång? Att det fortfarande var frysningar eller vad? Jag skulle vilja påstå att så länge du inte kopplar bort din homeplug vid felsökning så är det ingen idé att ens felanmäla. Alldeles för mycket felkällor. Du kan inte räkna med någon stabilitet eller throughput via elnätet. Om det funkar så är det bra men om inte så krävs det kabel. Däremot ska det gå utmärkt att koppla direkt till mediaomvandlaren som du gjort, åtminstone med Telia.
 
Kan du ta och beskriva, kanske ett schema, över hur du kopplat dina utrustningar. Gärna bilder på dem och vilka portar som används, samt fiber respektive tjänsteoperatör/er.
Men visst händer det att medieomvandlare, fiber (för stor dämpning som kan kontrolleras med OTDR-mätning), etc, kan ge liknande fel.
 
Efter 3 år med stabila fibertjänster gjorde nätägaren en större uppgradering som har medfört störningar. Vissa är åtgärdade, medan andra återkommer. Vi har bildfrysningar varje heltimma i 1-2 minuter. Orsaken är en klassiker, dvs ett överbelastat nätelement, men att lokalisera vart är tydligen inte helt enkelt. Första steget för vår fiberoperatör var att ersätta mediaomvandlaren då den skall vara bättre, men det har inte gjort någon skillnad.

Vi väntar på nästa steg. Eventuellt blir det en test probe enligt teknikern som var hos oss, men i ärlighetens namn tror jag att de enbart kan verifiera störningar, inte identifiera vart. Har inte en susning hur många nätelement som involverade från CPE till tjänsteleverantör.
 
Tyvärr är en del fibernät allt annat än stabila. I vårt område har de som valde IPTV varit de som mest tydligt kunnat konstatera det men all trafik påverkas, och periodvis lider nätet av täta avbrott av olika längd (2 min - 2 tim). Problemet här ligger tyvärr av allt att döma hos kommunikationsoperatören (Zitius, ursprungligen Quadracom) eftersom det drabbar alla oavsett internetleverantör och att problembilden är den samma som när de drev ADSL-nätet, så som slutkund kan vi inte göra mycket åt saken.
Kämpa på är allt jag kan säga till TS, tyvärr är det slitsamt att gå igenom internetleverantörernas tröga felanmälan gång på gång men jag tror enda chansen är att nöta på och kräva kompensation när det inte fungerar. När det var som värst med ADSL och jag kunde dokumentera problemen fick jag nedsatt månadsavgift hos Bahnhof.
 
Tack för era svar!

@NetNut:
Tvboxen är ansluten direkt till mediaomvandlaren, enl. leveratörens anvisningar. Går man via routern fungerar inte boxen...
Nar jag gjorde mitt pingtest skakade jag liv i en gammal netbook som numera har ett Lubuntu-OS. Anslöt den via tråd till ett av switchuttagen på mediaomvandlaren (dvs. routern användes inte) och den fick puttra med 'ping -t ping.sunet.se' över natten. Då får jag svajiga pingtider och ca 2% packetloss. Nämde även dessa siffror för supporten och dom håll med om att det är för höga siffror för en fiberanslutning.

Resultat:
41986 packets transmitted, 40982 received, 2% packet loss, time 42012020ms
rtt min/avg/max/mdev = 0.742/2.958/405.364/16.276 ms

@Jocke best.
Jag testade ett tag att använda kabel mellan TVboxen och mediaomvandlarens switch (ett par dagar), men det fungerade lika bra/dåligt som innan så jag bytte tillbaka till homeplugen. Dessutomn så var dom riktiga stora problem i början (när tvtjänsten i princip inte funkade alls) väldigt tidsberoende. Men jag kanske åker på att ha kabel ansluten ett tag bara för att vara riktigt säker - tyvärr blir det över vardagsrumsgolvet :(

@AndersS:
Fibern går in i en mediaomvandlare med en inbyggd 8portars switch. Till en av portarna sitter min router (jag ansluter via trådlöst för alla andra enheter förutom TVBoxen och när jag gör pingtesterna ovan). Till ett annat av switchens 8 portar ansluter jag min TVbox via homeplug.


Jag har haft en tekniker hemma som har tvättat fibern och dom har även bytt till en annan port på station ett par km bort utan framgång...

Eftersom jag både har problem med TVtjänsten och har svajiga pingtider/packet loss känns det som att felet ligger från mediaomvandlaren och "innåt" stadsnätet?

Nån som har tips på nått "accepterat" program som man kan loopa under en långre tid för att mäta kvaliten på min anslutning?

M.V.h,
Anders
 
Fiber och gjorda svetsningar mäter man med OTDR och då får man ett svar om det finns fiberproblem. Det kan finnas dåliga svetsskarvar, fiberfel, etc, som orsakar dämpning eller andra störningar.
 
Vad och hur pingar du när deu erhåller nedan resultat?

41986 packets transmitted, 40982 received, 2% packet loss, time 42012020ms
rtt min/avg/max/mdev = 0.742/2.958/405.364/16.276 ms
 
Andy78: Han skriver det i samma stycke som resultaten du just postat:

"Nar jag gjorde mitt pingtest skakade jag liv i en gammal netbook som numera har ett Lubuntu-OS. Anslöt den via tråd till ett av switchuttagen på mediaomvandlaren (dvs. routern användes inte) och den fick puttra med 'ping -t ping.sunet.se' över natten. Då får jag svajiga pingtider och ca 2% packetloss. Nämde även dessa siffror för supporten och dom håll med om att det är för höga siffror för en fiberanslutning."

För att tillföra något, så kan jag väl säga att det helt klart verkar som om problemen ligger hos din ISP, så det är väl bara att ligga på med anmälningar och klagomål tills det åtgärdas.
Men dom verkar ju medvetna om att det är problem i alla fall.
 
Vi har sen ett knappt år bredband från Bredbandsbolaget via SEOM stadsnät. Fram till årsskiftet hade vi ständiga problem med frysningar och instabilitet, det intressanta var att på facebook så var det många på samma stadsnät och just BBB som rapporterade om stora problem samtidigt vi hade stora problem. Jag tragglade timmavis med BBBs support som ville felsöka inom min villa, först att jag skulle själv felsöka, sen skicka tekniker som jag riskerade behöva betala om de hittade nåt fel hos mig. Eftersom felet var intermittent så kunde ju teoretiskt teknikern hitta nåt mindre fel hemma och debitera x antal tusen och jag var rätt säker på att det inte var hos mig felet var, så jag väntade bara och nu funkar det betydligt bättre. Men enl BBB så har de inte gjort något. Tyvärr tror jag andra ISP och stadsnät har liknande problem, men BBBs support är betydligt sämre än Telia som jag hade förut (men som inte går att välja i stadsnätet). Tjänsterna är inte bättre hos Telia, men supporten tycker jag är det...

Det intressanta för mig var att jag kunde köra Netfilx u UHD utan problem, men TV-boxen strulade. Jag upplever även att det kan gå jättesegt när man går in på en "tung" hemsida, men det fortfarande går bra att streama HD material. Jag vet inte om det är hemsidans server, eller DNS / IP omvandligar som är sega...

Det jobbiga är ju att det är extremt svårt som konsumet att själv felsöka. Man kunde ju önska en tjänst ungefär som "bredbandskollen", men som monitorerar över tid mot olika tjänster och servrar och då kan se intermittenta fel...
 
Felanmäl, felanmäl, felanmäl, felanmäl, felanmäl, felanmäl, felanmäl, felanmäl och felanmäl till leverantören lessnar på dig. Kräv att få pengarna återbetalda och avtalet uppsagt utan eventuella bindningstider. Anlita sedan en annan leverantör (kolla med grannarna vilka som är stabila).

Fokus bör vara att byta leverantör. Du kan nog inte räkna med mycket bättre resultat än att du slipper avtalet utan bindningstider.
 
Problemet med när man felanmäler är att då vill de man ska resetta alla grejjor, byta kablar mm, för att sen tillslut skicka hem en tekniker som man då ska ta ledigt från jobbet för att ta emot. Det kräver så mycket resurser av en själv. Kanske ska man felanmäla, vägra själv göra nåt och säga upp avtalet. Jag kommer nog byta från BBB, problemet är att det är få leverantörer som har IPTV i vårt stadsnät, Viasat och Com Hem tror jag är de enda. Ur askan i elden? ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.