Jag lägger denna tråd medvetet fel, då jag tror att träkunskaperna är störst på detta delforum. Hoppas det är ok.

Jag hade tänkt att såga fram egna golvbrädor av fur. De ska bli i varierande brädd mellan ca 150 till 250mm. Dock inte kilsågade. Sågas av egen skog med en solosåg, hyvlas sen på den dh410. Jag har tre frågor som jag inte riktigt hittar något bra svar på.

1: Tanken är att det färdiga golvet ska bli ca 25mm tjockt, då det ska vara golvvärme under. Vad kan en vettig tjocklek på virket vara? jag tänker mig att såga 1 1/2" tjockt dvs 38,1mm. Dels beroende på att sågen är gammal så måtten blir inte helt perfekta alltid, så inte omöjligt att det blir 33 mm i någon ända. Men även att jag tänker att så breda plankor kan slå sig och kupa sig lite så kan vara bra att ha lite mån att hyvla bort. Vad tror ni, vettigt tänk?

2: Det här med torkning. Jag hade tänkt såga dem nu, för att lägga på strö utomhus med täckning ovanpå. Men innan hyvling och inläggning så antar jag att jag får köra dom i en virkestork. Tänkte investera i en sauno tork från logosol. Men är det någon nackdel att man har de redan halvtorra innan man slänger in dem i torken, dvs att man bör såga, torka, hyvla och lägga in direkt efter varandra utan väntetider. Eller går det lika bra att såga nu, och sluttorka när det passar om något år eller vad et kan bli?

3: När golvet sen ska läggas in, så har jag ju torkat ner det till rätt fuktkvot ca 8-10%. Men huset kommer troligen inte vara uppvärmt den första tiden innan allt är klart. Huset kan även kallställas någon gång i framtiden. Dvs inte helt torrt osv. Kan man smälla ihop golvet fullt ut ändå, eller blir det inget bra? Jag vill ju såklart ha så smala springor som möjligt i det färdiga huset.

Tacksam för era synpunkter.
 
1. Tjocklek beror på hur mycket virket slår sig...knaggar, längd? Om det inte är för långa plank så låter det vettigt...testa!

2. Jag använder sauno, det går bra att torka redan torkat virke. Man får i basningsfasen fylla torken med viss mängd vatten. Har ingen fast uppfattning men ibland kan det vara smart att torka genomsågad stock, alltså med bark på 2 sidor som ska hålla plank stabilare. Men risk finns alltid att när man sågar torrt virke så släpps spänningar lös...

3. Om det är kallt spelar nog inte så stor roll. Det är fuktigheten som styr hur trä rör sig. Om huset står utan fönster är värre än om det är kallt...

Det låter som ett kul projekt men tänk på att det är många delmoment. Du kommer garanterat lära dig en massa saker ☺.
Lycka till!
 
Rent allmänt så brukar man få bättre resultat med färre sprickor och mindre skevheter när man lufttorkar virket före man sätter det i torken och torkar ned det sista.

Det traditionella österbottniska sättet att klara varierande fuktighet i en byggnad som inte var helt uppvärmd under byggtiden var att lägga in golvplankorna löst. Man bara hälade ihop dem med varandra men fäste inte överhuvudtaget plankorna i bjälkarna. Då golvet hade torkat och gistnat kilade man ihop det med träkilar mot stockväggen tills det var tätt. Sedan satte man in en ribba i springan mot väggen där kilarna hade varit.
Om den metoden fungerar ihop med dina extremt tunna golvplankor och med golvvärme vet jag inte.
 
Längden på planken blir nog ca 4,7m då det är lite utav max jag kan såga smidigt på sågen, så får det skarvas sen. Men vad har det med hur tjockt jag bör såga? Knaggar, vad är det?

Låter bra med torken, då kan jag såga lite när det passar, vilket delvis är mycket nu i april.

Hur vet man fuktigheten inomhus och när det passar att lägga in golvet? Jag antar att golvet kommer vara en av det sista delarna jag gör i huset, men har ingen lust att göra som heimlaga skriver. Vill lägga in golvet så är det färdigt sen. Är det bara torka ner det till ca 10% och lägga in det, så blir det bra?
 
En till fundering. Vad kan anses vara maxbredd på planken om jag inte vill ha synliga spikar/skruvar? Dvs jag kommer bara fästa i sponten. Jag tänker mig som sagt maxbredd 250mm, men är det ett rimligt maxmått? Någon med erfarenhet?
 
Efter som du ska ha golvvärme under kommer golvet att torka jätte mycket. Så att lägga in ett golv med fuktkvot på 8-10% är för mycket. Hur mycket det ska torkas ner till kan jag inte svara på. Men golvvärmen gör att golvet kommer att torka till max och inte krympa mer. Gissningsvis så kommer det att torkas ner till under 6% (min mätare visar min 6%) och det baserar jag på virkets rörlighet i min verkstad på vintern då jag har luftvärmepump. Under 6 % tycker jag inte det verkar krympa så mycket.

Men att lägga ett så torrt golv kommer att ge problem under sommaren. Så hur du än gör kommer du att få relativt stora springor. Man kan och du bör räkna på hur mycket golvet kommer att röra på sig mellan sommar och vinter.
Det är ett känt problem med massivt golv och golvvärme.

När det ska läggas bör vara under perioden då golvet har mest fukt i sig. Då kan det inte svälla mera och skapa problem. Utan bara torka och göra stora sprickor.
 
okej, då får jag torka det lite till mao. Antar att jag får lägga in golvet blad det sista jag gör, vilket nog inte är några problem, då jag kan ha några skivor osv så länge. Att det blir lite springor imellan gör ju inte så mycket, men får inte bli för mycket och framförallt inte så mycket att det torkar ur sin spont.
 
Jag skulle säga att det är som gjort att få problem att kallställa ett sådant hus. Är det kallställt längre perioder på vintern så kommer luftfuktigheten inomhus att bli samma som utomhus, vilket rent generellt innebär någonstans 80-100%, åtminstone i södra Sverige. Täta fönster hjälper knappast mot det. Om något så förvärrar de.

Trä som utsätts för relativ luftfuktighet kring 90% under en längre tid kommer inte hamna i fuktjämvikt förrän det är kring 20%. Med golvvärme påslagen på vinterhalvåret så kommer det snarare handla om ca 2-4%. Så stora variationer kommer ge väldigt stora rörelser!



Diagram som visar sambandet mellan träets fuktkvot och den relativa luftfuktigheten i Luleå och Malmö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
efter lite tankearbete inser jag att jag aldrig kommer kallställa det helt, med tanke på att man har golvvärme som kan frysa. Så över plus kommer det alltid vara. Men golvet får hyvlas och läggas in sist av allt helt enkelt, så kommer det funka hoppas jag.
 
O Octavianus skrev:
efter lite tankearbete inser jag att jag aldrig kommer kallställa det helt, med tanke på att man har golvvärme som kan frysa. Så över plus kommer det alltid vara. Men golvet får hyvlas och läggas in sist av allt helt enkelt, så kommer det funka hoppas jag.
Hur gick det?
 
Länge sen ser jag. Blev ett egensågat golv som blev ca 28 mm tjockt efter hyvling. Dock ingen golvvärme under.

Sågade upp det och lät det ligga på strö ute i ca ett år. Sen travade jag in det i huset som nu var isolerat och uppvärmt. Låg så ca ett halvår innan jag hyvlade upp dem. Sen ströades det på platsen det skulle ligga och låg där i drygt ett år tror jag. La in det nu i januari. Nu är det dock övertäckt då resten av bygget fortgår där.

Det blev lite knas vid hyvlingen så några plank tandar lite. Men får bli slipning senare.
 
Här är två bilder från läggningen

Renoverad vind med isolering och trägolv under läggning, verktyg och material utspridda över golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning av vind med nytt trägolv under läggning, verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Simon Widholm och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.