hahalj
Vad tror ni mellan tummen och pekfingret kostnaden för detta markarbete skulle kunna landa på? Det ska bli en bilparkering på vår tomt.

Yta: ca 100 kvm
Volym: ca 50-70 kubikmeter

Inga grundarbeten eller dränering behövs.
Stabila fyllnadsmassor i botten, sedan bärlager och överst hårdpackat väggrus.
Grävmaskin med förare behövs för utjämning av fyllnadsmassor och bärlager.
Nån sorts maskin för packning av toppskiktet.

Tänkte att jag börjar så här, ska ta in offerter senare.
 
Låter som ganska mycket material för den ytan. Jag gjorde en liknande här hemma och skulle gissa det är ca 6st lass för kanske 2500kr styck beroende på hur långt du har till grusgrop.
Jag skulle gissa under 20k inklusive allt
 
Lika mycket schaktmassor ska grävas upp och lastas ut som ni ska föra på parkeringen, eller kan du ta hand om det själv någonstans?

Avstånd till grustäkten.
Möjlighet för mottagning av schaktmassor - du känner kanske någon som behöver utfyllnadsmassor?
Möjlighet att platsen tillåter leverans med lastbil o släp vilket effektiviserar hela arbetet.
 
hahalj
Tackar för svar. Har ett par offerter på ingång så vi får väl se var det landar. Hade en firma på besök igår som uppskattade behovet till totalt ca 100 ton sten och grusmassor. De tyckte det skulle räcka med en liten frontlastare och bara skyffla ut och padda. Kanske 3 dagars arbete.

Inga schaktmassor behöver grävas upp och forslas bort, det är bara att lägga ut markduk och fylla ut ovanpå, marknivån är i nuläget mellan 0.5-1.0 meter under den anslutande vägens nivå.
Leverans kan ske med lastbil dock utan släp, finns inte plats att vända med det. Man kan eventuellt ställa upp ett släp på ett industriområde en km bort och byta kassetter där.
Det finns ett flertal berg- och grustäkter inom 2-3 mils radie.
 
100 ton krossmaterial ska dem utan tvekan klara av att lägga ut för dagen, det är inte mer än 6 lastbilar eller 3 lastbilar med släp. Välj någon annan om det skulle ta dem 3 dagar, fördriva sin tid kan dem göra någon annanstans än på din grusparkering....

Be den du tänker anlita köpa material på med bil och släp där dem har möjlighet att växla över flaken.
Blir något högre merkostnad per ton levererat och växlingstid mht att dem får göra det en bit bort, men med tanke på den materialmängden mer dem får med på släpet så blir det sannolikt förmånligare än att köra motsvarande mängd ska köras dit med separat lastbil.

Något som också effektiviserar är om den du anlitar hyr in en rejäl vält (ca 17tons) som kan packa materialet med färre överfarter och med tjockare lager.
Det är lätt att dem packar för få överfarter och lägger för tjockt för sitt packningsredskap vilket medför sättningar/gropar över hela din grusplan, många har faktiskt inte koll på detta.
Det går förvisso rätta i efterhand till med tanke på att det bara är en grusparkering - men det kan lika gärna bli rätt från början...
 
hahalj
Tackar, jag avvaktar offerterna så får vi se svart på vitt hur de räknar.
 
hahalj
En liten summering kring detta.

Firma nr 1 som var på besök skulle skickat offert men har inte gjort det trots påstötningar.
Firma nr 2 har inte varit på besök, men skickat en offert där de vill ha 40.000 kr (!!) för jobbet. De är dessutom lokaliserade >50 mil från oss. De är inte aktuella för jobbet.

Har kontaktat ytterligare ca 10 markentreprenörer i närområdet för fler offerter, ett fåtal har sagt "Vi har inte tid", ett par har sagt "Vi kan väl komma förbi nån dag och kolla" men sedan inte gjort det trots avtalade tider, resten har inte svarat varken på telefon, sms eller email.

Verkar vara stört omöjligt att få nån intresserad av att göra jobbet, är väl för litet för att vara lönsamt för dem. Återstår väl att beställa materialet själv och på nåt sätt själv lösa arbetet. Hur nu det ska gå till, har varken tid, kunskap eller ork för dylikt.

Tröttsamt.
 
hahalj skrev:
En liten summering kring detta.

Firma nr 1 som var på besök skulle skickat offert men har inte gjort det trots påstötningar.
Firma nr 2 har inte varit på besök, men skickat en offert där de vill ha 40.000 kr (!!) för jobbet. De är dessutom lokaliserade >50 mil från oss. De är inte aktuella för jobbet.

Har kontaktat ytterligare ca 10 markentreprenörer i närområdet för fler offerter, ett fåtal har sagt "Vi har inte tid", ett par har sagt "Vi kan väl komma förbi nån dag och kolla" men sedan inte gjort det trots avtalade tider, resten har inte svarat varken på telefon, sms eller email.

Verkar vara stört omöjligt att få nån intresserad av att göra jobbet, är väl för litet för att vara lönsamt för dem. Återstår väl att beställa materialet själv och på nåt sätt själv lösa arbetet. Hur nu det ska gå till, har varken tid, kunskap eller ork för dylikt.

Tröttsamt.

Att kommer ner till under 20 000 kr inkl. allt är lite väl optimistiskt.
Bergkrossen inkl.. transport ligger nog nära 20 000 kr beroende på tidsåtgång för att frakta materialet.

Jag ser inte att 40 000 kr är orimligt dyrt. Visst går det att komma ner i kostnader, men då gäller det att hitta någon mindre firma som har alla maskiner i företagets ägo. De klarar kanske inte alla miljökrav som ställs från kommuner och myndigheter samt andra större beställare, men det är ju inget som du behöver ta hänsyn till. :)
 
Hej.

Jag jobbar med markanläggning och kan tyvärr säga att ett sånt här jobb blir ofta "för" dyrt.

Som någon skrev så gör man det lätt för dagen. Det enda som tar tid är att vänta på materialet. Ett lass bergkross jämnar man på ett par minuter med grävmaskin och paddar på fem minuter sen väntar man på nästa lass.

Leachim skrev att du skulle ha en vält på 17(!!!) ton. En 500-kilos padda räcker länge om man inte lägger mer än 50 cm i varje skikt.

Anledningen till att det blir dyrt är att någon ska titta på jobbet, lämna offert och flytta maskin till och från dig. Har entreprenören större jobb skippar han tyvärr såna som ditt.

Men spontant skulle jag säga att man gör detta lätt med en hjullastare.

Lycka till och vill du ha det utfört är chansen större om du kör löpande räkning.
 
hahalj
Tack för feedback.
Som det ser ut nu så har jag fått kontakt med en näraliggande entreprenör via en bekant som troligen kan hjälpa mig med i stort sett "gratis" fyllnadsmassor av rätt sort för detta, Han får sådant över emellanåt från andra projekt så kan jag bara ha lite tålamod så kan det dyka upp några lass då o då som han ändå hade varit tvungen att dumpa på nåt annat ställe. Han har också egna maskiner som klarar jobbet så det blir inte så dyrt om han själv får välja när de kan komma förbi.
Så jag avvaktar och ser om det löser sig denna vägen.
 
  • Gilla
björnäs
  • Laddar…
Låter ju kanon!

Det är ofta denna typen av lösningar som får till för att få ett bra pris på små jobb.
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Låter som ganska mycket material för den ytan. Jag gjorde en liknande här hemma och skulle gissa det är ca 6st lass för kanske 2500kr styck beroende på hur långt du har till grusgrop.
Jag skulle gissa under 20k inklusive allt
Då fick du ju 50-60 kubik:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.