Hej på er!

Har gått igenom en massa trådar här utan att finna lösningen.


Skruvade loss min gamla blandare med soft plex rör. Men kvar på röret sitter denna klämring eller vad det kallas. Ovanför den sitter muttern som drar åt allt.

Problem. 1 Jag får inte ut min blandare från diskbänken då mutter och klämring sitter kvar. Måste jag klippa av softplex röret. Eller finns det en möjlighet att skruva bort soft plex röret från blandaren? Har provat utan att lyckas.

Klämring och mutter på ett soft plex-rör som är svårt att demontera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problem 2. Min nya blandare är helt rak i nederdelen på softplex kopplingen. Jag förutsätter att det krävs en klämring på min nya blandare. Därför vill jag ta bort klämringen från blandaren som skall bytas och sätta på den nya. Verkar omöjligt. Krävs det att jag köper nya delar (klämring och del på bilden) för att lyckas. Om det nu är så! Varför upplyser de inte om detta vid köp... Det är bara att byta sa försäljaren på Hornbach. En klämring för rörkoppling hållen i en hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för svar då jag helt kört fast.
 
Försäljaren sa bara var många säljare säger - kan till och med vara så att han inte hade en aning om hur man gör.
Vet inte om Soft pex slangen går att montera bort ifrån blandaren då har inte stött på dem än men det kan ju vara så att den är pressad på plats och ej går att lossa. Beroende på hur hårt muttern varit dragen så kan det gå att slå av den från röret med hjälp av t.ex en skiftnycken som du sältter på röret och justerar så det precis kan glida mellan käftarna, slå sedan muttern nedåt med hjälp av skiftnyckeln så bör det gå.

Om det är precis att muttern inte går genom hålet i diskbänken så kan det eventuell gå genom att luta slangen och trycka genom muttern "på snedden", men det har du kanske redan provat ?
 
Klämringar och förminskningarna är alltid förbrukningsvara. Måste ersättas.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Tack för svaren. Det löste sig efter mycket letande. Klämringen som sitter på min gamla blandare/ softplex är en bit som går av vid infästningen. Den går således inte att ta av. Jag får klippa av de gamla softplex rören för att komma åt mutter. Fick hjälp på Hornbach idag och köpte rätt insats. Som även den kommer gå av när den monteras.

Inte lätt att klura ut. Men tack för svaren
 
Hejsan, jag hade samma problem. Köpte en begagnad blandare som hade en halvkoppling som behövde kommer av. Vi sågade försiktig genom halvkopplingen och sen använder en mejsel få knackar kopplingen. Vi fick inspiration från
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.