Hej,

Är i slutfasen av min första lägenhetsrenovering och håller på med att förbereda allt i köket innan leverans. Min fråga är hur jag enklast/bäst gör för att kunna koppla in min Häll och ugn till detta uttag.
kan jag även dra diskmaskinen hit? centralen sitter inte så långt bort och uttaget går till en egen säkring(bruten på bilden). Så byta ut kablar bör gå relativt smärtfritt.

Häll
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20222830/

Ugn
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00300918/

Tack på förhand!

Öppen elektrisk anslutning i vägg, osäkert, trådar exponerade, behöver reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektriskt säkringsskåp med öppen säkring märkt "A9", använd för köksapparater.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej och välkommen till forumet!
Det går tyvärr inte att lösa enkelt. Din häll behöver 2x16 A eller 1X32 A och ugnen minst 1x13 A.
Det verkar som du har enfas till din gamla spis, dessutom är det hög tid att byta ut dina gamla tygtrådar.
Bilden på din central ger intryck av att du har enfas i en lägenhet och då blir det inte lätt att lösa det du vill åstadkomma. Du KAN få till det men då kan du inte köra häll och ugn samtidigt (inte på högsta effekt iaf).

Din diskmaskin kommer behöva en egen kabel från centralen, alternativt använder du röret som är till gamla spisen och drar nytt till häll och ugn. Det hjälper å andra sidan inte ditt problem med effekten för häll och ugn.
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Dra ny el, dra ny fk i röret det går om dessa är tillräcklig i dimension.
Lägg häll och spis på samma 20A grupp minst 4mm2. på fk.
Dra en separat grupp till diskmaskinen men inte i samma rör.
 
  • Gilla
jamespil
  • Laddar…
Tack!

så jag behöver alltså dra ett nytt rör i väggen till centralen? elen till diskmaskinen får inte dela rör med ett rör som levererar kabel till ett 230 uttag? om man byter uttaget mot en fördelningsdosa och flyttar på uttaget?
 
Redigerat:
Häll och ugn lägger du på samma 20A, om du har dem separat så är det stor risk att huvudsäkringarna går istället.
Diskmaskinen lägger du på en egen säkring i ett eget rör eller kabel..
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
När du planerar så dra fram några rör till om du har möjlighet för t.ex micro, kaffebryggare, vattenkokare och övriga apparater.
Problemet i en 1-fas lägenhet är att de ofta inte är så högt avsäkrade vilket gör att man bör undvika att köra för många storförbrukare samtidigt, men det är en vanesak.
 
  • Gilla
jamespil
  • Laddar…
okej :)

finns det något sätt jag kan göra för att slippa dra nytt rör hela vägen till centralen? jag kan inte dela rör med någon annan kabel från köket?
 
Ett kreativt alternativ hade varit att koppla hela köket över 20 a säkringen och komplettera med 10-16a till alla förbrukare som är anslutna via vägguttag såsom ugn , diskmaskin, vattenkokäre. Den lösningen är bra om 25 a ? huvudsäkringen är svåråtkomlig för boende. Med en sådan lösning minskar risken att mörklägga hela lägenheten.
 
  • Gilla
jamespil
  • Laddar…
Det kreativa alternativet hade jag nog undvikit med tanke på de gamla tygtrådarna och osäkerheten om vilken area de har. Du hade kanske undvikit att mörklägga resten av lägenheten genom att koppla samman allt i köket, men framåt middagstid så hade garanterat dvärgbrytaren löst om man körde mer än spis och diskmaskin samtidigt, för att inte tala om kaffebryggare och micro - det blir rätt stora effekter på en matning.

Bättre är isåfall att försöka dela upp belastningen i resten av köket och låta spisen köra för sig själv.

Den allra bästa lösningen är nog att kontakta styrelsen och se om det finns möjlighet att dra in trefas i lägenheten, då blir allt mycket lättare och du kan då dela upp spis och ugn på olika faser. Har du tur så de tänkt till vid byggandet av huset så har du lite större diameter på elröret till spisen och kan eventuellt dra ny trefas genom det röret och slipper utanpåliggande kabel.
 
Redigerat:
  • Gilla
el_richard och 1 till
  • Laddar…
ok, röret är markant större till centralen än de andra!:) så om jag har förstått allting rätt här så behöver jag:

1. trefas draget till lägenheten.
2. dra nya kablar till spisdosan. där driver jag spis och ugn på olika faser
3. dra ett helt nytt rör hela vägen till centralen från diskmaskin
4. placera ut mina eluttag där jag vill ha den och driva dem på en befintlig säkring (delad tex med vardagsrummet)

det finns ingen möjlighet att låta diskmaskinens kablar dela rör med annan kabel om platts finns i rören?
 
hur det skulle göras om jag inte har möjlighet att dra 3 fas in i lägenheten är jag inte helt med på dock!
 
Det där kommer att bli problem. Som redan sagt från Mussli, så behöver enbart hällen 2x16A eller 1x32A. du har 1x20A till spisdosan. Att koppla in både ugnen och hällen på enfas till 20A säkring, så lär den nog lösa ut titt som tätt. Att du sen funderar på att även ansluta diskmaskinen till samma dosa (grupp) gör saken bara värre.

Sen så är allt arbete du (TS) skriver om behörighetskrävande. Det står även att hällen inte kommer med sladd och att Installationen måste göras av behörig installatör.

Försöka fixa 3-fas in i lägenheten. Be en elektriker dra ny spismatning samt sätta upp ett perilexuttag. (behörighetskrävande), hällen bör kopplas in på två faser och ugnen på en fas.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Detta är Absolut inget för hemmapulare Ring Elektriker
 
  • Gilla
el_richard och 1 till
  • Laddar…
såhär ser det ut idag, röret till höger är där vägguttaget har suttit och de andra kablarna gick till fläkten, de går till 2 olika säkringar och delas med alla andra lampor och uttag i lägenheten

Renoveringsarbete med blottade elkablar på en delvis avskrapad grön vägg, tomma uttagsfästen till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
stefan57 skrev:
Detta är Absolut inget för hemmapulare Ring Elektriker
elektriker skall göra dragningen:) Vill bara komma underfund med vad som behöver göras och vad jag kan förbereda
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.